احصای هزار زمینه پژوهشی برای رفع چالشهای کویر، اعتیاد و نیروی انتظامی در استان سمنان
به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی فراتر از رسیدن به دانشگاه نسل سوم است. آنچه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هدفگیری کردهاند، رسیدن و تحقق دانشگاه حل مسئله است که برای دستیابی به این هدف باید پژوهشها، پایاننامهها و رسالههای مقاطع تحصیلات تکمیلی ساماندهی شود.
از همین رو طرح «پایش آزاد» مخفف «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی» در این دانشگاه اجرایی شد که هدف آن تبدیل چالشهای کلان کشور به زمینههای پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایاننامه و یا رساله را تعریف کنند.
بهطورکلی ۴۴ عنوان برنامه علمی در کل کشور در نظام پایش آزاد احصا و بر عهده ۳۵ استان در سراسر کشور قرار گرفته است.
دبیرخانه پایش آزاد در گام نخست به تهیه برنامههای علمی پرداخت و در گام بعدی نیز این برنامههای علمی و چالشها، زمینههای پژوهشی و... آن را توسط کمیته ارزیابی و نظارت موردبررسی قرار داد. این بررسیها منجر به افزایش کیفیت برنامههای علمی پایش آزاد نیز میشود.
همچنین دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی طرحهای تشویقی و آییننامههایی نیز در راستای جذب استادان و دانشجویان به طرح نظام پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و ابلاغ کرده است.
این دبیرخانه در گام جدید خود به ارزیابی عملکرد دبیرخانه هر استان و میزان پیشرفت هر یک از برنامههای علمی پرداخته است و در نظر دارد هر یک از برنامههای علمی که مورد استقبال دانشجویان، اعضای هیئتعلمی و استادان قرار نمیگیرد را غیرفعال کند.
در همین راستا و همزمان با فرا رسیدن هفته پژوهش در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با لاله فرهنگ متین، دبیر کمیته ارزیابی و هماندیشی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی وضعیت استان سمنان پرداخته شده که در ادامه آمده است.
لاله فرهنگ متین، با اشاره به استان سمنان گفت: سعید کامیابی رئیس دبیرخانه استان سمنان است این استان دارای سه برنامه علمی کویر پسته نیروی انتظامی است. برنامه علمی تصاویر بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و مجری برنامه این برنامه علمی سعید کامیابی است. همچنین برنامه علمی پسته نیز بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و مجریان حسین افشاری است.
وی افزود: برنامه علمی نیروی انتظامی نیز بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان سمنان است که اسدالله امینی جهرمی بهعنوان مجری این برنامه علمی منصوبشده است.
برنامه علم کویر در یک نگاه
متین خاطرشان کرد: تاکنون چهار چالش در برنامه علمی کویر که بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است احصا شده است که دو چالش آن بر روی سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است همچنین در این سامانه ۹۴۵ زمینه پژوهشی این برنامه علمی نیز بارگذاری شده است.
به گفته وی تاکنون ۶ پروژه در مقطع کارشناسی ارشد و دو پروژه در مقطع دکتری از برنامه علمی کویر اخذ شده است که تاکنون نیز این برنامه علمی سیزده درخواست پروژه داشته است.
دبیر کمیته ارزیابی و هماندیشی پایش آزاد بیان کرد: «چالشهای ضعف در مدیریت پدیده بیابان» و «کویر زایی و توسعهنیافتگی مناطق و جوامع کویری» دو چالش برنامه علمی کویر است که بر روی سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است همچنین چالش بحران آب در مناطق کویری و بیابانی از دیگر چالشهای این برنامه علمی است.
آخرین دستاوردهای برنامه علمی پسته
وی ادامه داد: برنامه علمی پسته بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است که در این برنامه علمی چهار چالش شناسایی و بر روی سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است. همچنین دو چالش دیگر نیز احصا شده که در حال اصلاح نهایی است و بهزودی بر روی سامانه پژوهشیار برگزار میشود.
دبیر کمیته ارزیابی و هماندیشی پایش آزاد تأکید کرد: تاکنون در برنامه علمی پسته ۶۸۲ زمینه پژوهشی تدوین و تهیه شده که تنها یک پروژه ارشد در این برنامه علمی اخذ شده است.
وی ادامه داد: «ناپایداری توان رقابتپذیری پسته ایران»، «ضعف در توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی آلودگی و تخریب منابع محیط زیستی در تولید پسته»، «معضلات اقتصادی و بازار پسته»، «آفات، بیماریهای و ناهنجاریهای فیزیکی درختان پسته» از جمله چالشهای برنامه علمی پسته است.
برنامه علمی نیروی انتظامی
متین بیان کرد: چهار چالش «اعتیاد و قاچاق مواد مخدر »، «تصادفات در واژگونیهای منجر به جرح، فوت و خسارت»، «جرائم ناشی از بیکاری» و «جرائم ناشی از نزاع فردی» چهار چالش این برنامه علمی است که در حال تدوین و بازنگری قرار دارد.
وی در پایان مطرح کرد: برنامههای علمی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ۱۵ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته است. پنج شاخص اولیه آن شامل «احصای چالشهای تراز اول منطبق با نیازها و اسناد بالادستی کشور و...»، «اخذ تأییدیه چالش تا زمینههای پژوهشی نظام آزاد در کمیته ارزیابی دبیرخانه پایش آزاد»، «تعداد چالشها و همهجانبه دیده شدن آنها در منظرها»، «تعداد کل منظرها و زمینههای پژوهشی بارگذاری، تعداد چالشها و زمینههای پژوهشی از بین تعداد کل چالشهای احصا شده روی سامانه پژوهشیار» میشود.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/