دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1399 - 00:02
آنا گزارش می‌دهد؛

سهم دولت و مجلس در پازل رفع محرومیت استان خوزستان/ ۲۳ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات زیرساختی این استان کجا هزینه شد؟

سیاسی‌کاری در رفع مشکلات استان خوزستان باعث مغفول ماندن پیگیری و رفع مشکلات مردم شده، به حدی که اهالی مقاوم این خطه درگیر مشکلاتی هستند که حق ابتدایی آن‌ها برای زندگی است.
کد خبر : 548108
_ALI6399.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، استان خوزستان که از زمان جنگ تاکنون با مشکلات عدیده روبه رو بوده در دولت‌های مختلف نیز با وعده‌های عمدتاً عمل نشده بسیاری مواجه شده است. این استان پرجاذبه و زر خیز این روزها با مشکلات فراوانی از جمله فقر و بیکاری، آلودگی آب و هوا، سیستم نامناسب فاضلاب شهری، مطالبات کارگری و ... دست و پنجه نرم می‌کند.


استان خوزستان با داشتن ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه بسیار اما متاسفانه در سال‌های اخیر با محرومیت‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده و هر روز گرد عقب‌ماندگی در آن به نسبت سایر استان‌ها بیشتر می‎شود به گونه‌ای که اکنون نیازمندی‌های مردم در این استان به حداقل‌های ممکن رسیده و دولت نیز تنها به ارایه وعده‌های رنگارنگ برای بهبود شرایط بسنده می‌کند.


هر چند مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود به دغدغه‌های استان‌های محروم از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان توجه کرده و اکثر نمایندگان در نطق‌های خود یا در اظهاراتشان در فضای مجازی به این وضعیت مردم اشاره کرده‌اند اما تا زمانی که قوه مجریه در این میدان وارد نشده و بررسی و رفع مشکلات را آغاز نکند قطعا کاری از پیش نخواهد رفت.



منابع وعده داده شده در انتخابات 96 به استان خوزستان نرسید


حال که زمان بررسی بودجه کل کشور در مجلس فرا رسیده انتظار می‌رود دولت و مجلس با تعاملی بیش از پیش، محرومیت‌های استان خوزستان را دریافته و در مسیر رفع آن گام‌هایی بردارند. در این رابطه مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادداشتی توئیتری با انتقاد از وضعیت استان خوزستان، نوشت: «در سال ۹۶ و با امکانات دولتی اهواز پر شد از تبلیغات انتخاباتی...تصویب مبلغ بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات زیرساختی خوزستان! کسی از سرانجام این مصوبات خبری ندارد و مردم خوزستان از کمپلو تا شهرک چمران هنوز با بحران‌های زیرساختی و آب‌گرفتگی خانه‌های خود درگیرند!»


به بیان دیگر، در حالی که مردم با مشکلات عدیده از جمله آب گرفتگی خانه‌ها و معابر در استان خوزستان درگیر هستند، مصوبات که اجرایی نشده، محل هزینه‌کرد منابع برداشت شده به اسم این استان نیز معلوم نیست.


در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست وزارت کشور مبنی بر تخصیص 4 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای کمک به رفع مشکلات رخ داده در استان خوزستان موافقت کرده‌اند اما بیم آن می‌رود که باز هم منابع در جای دیگری که دولت خوش دارد هزینه شود و سر استان خوزستان باز هم بی‌کلاه بماند.


سید سلمان سامانی معاون هماهنگى و سخنگوی وزارت کشور از نامه وزیر کشور به رئیس سازمان برنامه و بودجه به منظور جبران خسارت سیل چند روز اخیر استان خوزستان خبر داده و می‌گوید: «نظر به اینکه بر اثر وقوع سیل اخیر در شهرستان‌های استان خوزستان خسارات قابل توجهی به اماکن مسکونی وارد شده است، با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از سازمان برنامه و بودجه خواسته شد به استناد ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور جبران خسارات ناشی از حادثه مزبور، نسبت به طرح و اختصاص ۲ هزار و ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای و تضمین پرداخت مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات بانکی به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد ریال و بازپرداخت ۱۵ ساله به شرح جدول اعلام شده اقدامات لازم را انجام و پس از تصویب در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد تا با رعایت ضوابط و مقررات و نظارت سازمان مدیریت بحران کشور هزینه شود.»


وى در ادامه می‌گوید: «وزیر کشور همچنین با عنایت به وقوع بارندگی‌های شدید در استان خوزستان و آبگرفتگی‌های مکرر معابر و منازل مسکونی در سنوات گذشته و با توجه به اهمیت تقویت زیرساخت‌های مدیریت بحران به منظور افزایش سطح آمادگی و توان مقابله دستگاه‌های اجرایی استان، از سازمان برنامه و بودجه خواسته است نسبت به طرح و اختصاص مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت تأمین تجهیزات تخلیه آب (تامین ۸۰ عدد پمپ SP ) اقدام کند.»


حال سوال این است این پیگیری و مطالبه تزریق بودجه نیز مانند سنوات گذشته در بایگانی خواهد ماند یا این بار دولت و سازمان برنامه و بودجه فکری به حال محرومیت استان خوزستان خواهند کرد؟



آقای استاندار درگیر پیگیری مالکیت "اَبَرکیس ارزی" بر شرکت هفت تپه است!


در حالی که بارها رئیس مجلس در نطق‌های خود نسبت به وضعیت پیش آمده برای استان خوزستان ابراز نگرانی کرده و بر بسیج منابع در مسیر رفع مشکلات تاکید داشته‌اند اما دولت گویا همچنان درگیر برخی اقدامات شعاری بوده و حتی در این باره فشاری نیز به استاندار نمی‌آورد.


در این رابطه سیدنظام‌الدین موسوی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در پیامی در فضای مجازی با بیان اینکه اخبار واصله از خوزستان بیانگر مشقت فراوان مردم در مناطقی است که گرفتار آبگرفتگی شده‌اند، نوشت: «‏اگر آقای استاندار پیگیری، تلاش و پشتکاری که برای ادامه مالکیت "اَبَرکیس ارزی" بر شرکت هفت تپه به خرج می‌دهد، صرف بهبود زیرساخت‌های خوزستان می‌کرد الان شاهد این وضعیت تاسف بار مردم نبودیم.»


در حالی که همه می‌دانیم رفع مشکلات استان خوزستان در گرو تخصیص بودجه و پیگیری است اما متاسفانه سیاسی کاری برخی مسئولان اجازه رفع مشکلات را نمی‌دهد که در پی آن مردم در این استان هر روز با مشکل جدیدتری مواجه هستند.


و بالاخره اینکه عزم نیروهای مسلح در رفع مشکلات این منطقه ستودنی است زیرا حضور در میان مردم و تلاش برای کمک به بهبود وضعیت از سوی سپاه، بسیج و ارتش به نقطه امید مردم خونگرم خوزستان تبدیل شده است.


انتهای پیام/4151/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته