دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روح‌الله حسینیان: راه لاریجانی از ما جداست/ اصولگرایان به احمدی‌نژاد نیاز دارند نه بالعکس

روح‌الله حسینیان؛ نماینده‌ای که برسر مواضعش با کسی شوخی ندارد. حالا این مواضع چه حمایت تمام‌قد از محمود احمدی‌نژاد باشد و چه تهدید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای.
کد خبر : 54783

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، او با همین سبک هم در دل جبهه پایداری جای گرفته است. بدون اما و اگرهایی که برخی همچون حمید رسایی یا مهدی کوچک‌زاده درباره عضویت خودشان دارند. حسینیان از آن جمله آدم‌هایی است که سخت راضی به سخن گفتن می‌شود. اما اگر شروع به سخن گفتن کند، کمتر در اظهاراتش محافظه‌کاری در پیش می‌گیرد. همان‌طور که در حاشیه جلسه روز سه‌شنبه مجلس با همین سختی راضی به گفت‌وگو با «اعتماد» شد. اما وقتی رضایت داد به راحتی درباره موضوعاتی چون نیاز اصولگرایان به ظرفیت احمدی‌نژاد و انتقاداتش به ائتلاف جبهه پایداری با اصولگرایان سنتی سخن گفت. همان‌طور که به راحتی هم اصولگرا بودن علی لاریجانی را زیر سوال برد.


شما از معدود افرادی هستید که همچنان با قدرت از آقای احمدی‌نژاد و تیم ایشان دفاع می‌کنید. در فرآیند ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم هیچ پیشنهادی برای این جریان جهت همکاری با طیف آقای احمدی‌نژاد مطرح کرده‌اید یا خیر؟
من از احمدی‌نژاد حمایت کرده‌ام و اگر اوضاع همین‌طور باشد همچنان بر این حمایت خودم اصرار دارم. اما تا حالا هیچ پیشنهادی برای اتحاد هیچ گروه و جبهه‌ای برای احمدی‌نژاد نخواهم داشت.
چرا؟
چون من احمدی‌نژاد را دارای یک پایگاه مردمی و کف مشخص رای می‌دانم که احتیاجی ندارد تا برای موفقیت در انتخابات در کنار کسی قرار بگیرد یا بخواهد از آرای گروهی به نفع خودش و موفقیت شخصی‌اش استفاده کند.
یعنی می‌شود این‌طور برداشت کرد که موضع شما بیشتر ناظر به موقعیت خود احمدی‌نژاد است تا وضعیت اصولگرایان؟
بله. من فکر می‌کنم در نهایت اگر در این معادله کسی به کس دیگر احتیاج داشته باشد، این اصولگرایان هستند که به احمدی‌نژاد نیاز دارند. هم از نظر سبد رای احمدی‌نژاد و هم از این نظر که بتواند به حرکت آنها نظم دهد.
یعنی رهبری سیاسی را بر عهده بگیرد؟
حالا این برداشت شماست.
طیفی که شما با آنها همفکری بیشتری در اصولگرایان دارید آیا چنین آمادگی‌ای دارند؟ یعنی اینکه آماده هستند که به احمدی‌نژاد رجوع کنند؟
به هر حال برخی اصولگرایان در قبال آقای احمدی‌نژاد اشتباه کردند و بعدا هم فهمیدند این اشتباه خودشان را. من از الان نمی‌توانم چیزی را پیشگویی کنم. ولی اگر قرار باشد با نگاه به گذشته کار کنیم من فکر می‌کنم باید این اتفاق بیفتد.
شما با آقای احمدی‌نژاد برای برنامه‌ریزی‌های سیاسی در تماس نیستید؟
نه. تماس و ارتباطی که مد نظر شما است در کار نیست.
این سوال را پرسیدم تا به این پرسش برسم که آیا آقای احمدی‌نژاد به معنای خودشان و آن تیمی که همچنان با ایشان همکاری دارند، قرار است برای انتخابات مجلس دهم لیست مستقلی بدهند؟
دفتر ایشان این موضوع را بارها تکذیب کرده و آنها در جریان تصمیمات هستند. من هم بعید می‌دانم که ایشان برای انتخابات مجلس ورود کنند و مستقیم وارد رقابت شوند. انتخابات مجلس به این شکل نیست که بگوییم هر فرد یا گروه یا جناحی اگر لیستی بدهد امکان دارد آن لیست رای بیاورد یا نیاورد. بستگی به فرد، نحوه چینش افراد و شعارهایی که انتخاب می‌کند، هم دارد و اینها قابل پیش‌بینی نیست که بگوییم آقای احمدی‌نژاد یا فلان گروه یا اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان هر لیستی ارایه دهند، سرنوشت یکدستی پیدا می‌کند.
یعنی منظور شما این است که آقای احمدی‌نژاد در حوزه رقابت سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ظرفیت دارد تا مجلس؟
ببینید ظرفیت آقای احمدی‌نژاد، شخص خودش است. وقتی می‌گوییم تیم احمدی‌نژاد، آن تیم بدون این شخص ظرفیت چندانی ندارند. نه اینکه از نظر من آن تیم بدون کارآیی باشد اما من فکر می‌کنم ظرفیتی که آقای احمدی‌نژاد به وجود آورد، در شخص خودش متجلی می‌شود و بقیه هم زیر این سایه شخصیت می‌گیرند. بنابراین جایی هم آن را به کار می‌گیرد که بتواند تعیین‌کننده باشد.
یعنی این ظرفیت نمی‌تواند در قالب افراد اطراف ایشان و کارگزارانی که در دولت‌های نهم و دهم داشت برای انتخابات مجلس دهم ظهور کند؟
چرا. بی‌تاثیر هم نیست. ولی آن چیزی که نفوذ مردمی مشخص و قابل رویت دارد، شخص آقای احمدی‌نژاد در توده مردم است.
شما خودتان به عنوان یک طرفدار آقای احمدی‌نژاد به ایشان توصیه نمی‌کنید که از این نفوذی که می‌گویید برای برخی چهره‌های نزدیک به خودشان در انتخابات مجلس استفاده کنند؟
احمدی‌نژاد عنصری است که خودش باید شخصا در صحنه باشد. وقتی فقط مثلا از یک لیست اعلام حمایت کند، در این شرایط که تریبونی ندارد قطعا نمی‌تواند کار را جلو ببرد و رقبا بیشتر اذیت و تخریبش می‌کنند.
به عنوان یک عضو فعال جبهه پایداری الان وضعیت ائتلاف در اصولگرایان چگونه است؟ جبهه پایداری آیا به سمت همکاری با گروه‌های سنتی اصولگرا مثل جامعتین یا جبهه پیروان خواهد رفت؟
آنچه اتفاق افتاده و همه در جریان هستند این است که با گروه‌های مختلف و جریان‌های متعدد اصولگرایان جلساتی را برگزار کرده‌ایم و منشوری تهیه شده که امیدواریم در انتخابات تجلی پیدا کند.
من پیش‌بینی خود شما را درباره آینده این تلاش‌ها می‌خواهم. فکر می‌کنید کار ائتلاف بتواند به جایی برسد؟
این پیش‌بینی نیست. واقعیت این است که اصولگرایان الان در یک قدمی یک ائتلاف خوب و گسترده برای انتخابات قرار دارند. خیلی هم برای نهایی شدن این ائتلاف، کار زیادی باقی نمانده است. من فکر می‌کنم که ما توانسته‌ایم مراحل سخت را بگذرانیم.
یعنی نهایت کار این است که با جامعتین و جبهه پیروان و شخصیت‌هایی مثل آقای باهنر به نتیجه خواهید رسید؟
خواهشا این‌طور سوال نپرسید که خواهید رسید. من یک شخص هستم و یک عقیده خاص دارم و نظر شخصی‌ام شاید متفاوت از برخی باشد. آنچه امروز در جریان‌های مختلف اصولگرا در حال رخ دادن است، رسیدن به ائتلاف است.
یعنی خودتان به عنوان یک شخص نظر دیگری دارید؟
حالا من به عنوان شخص روح‌الله حسینیان ممکن است که به این ائتلاف اعتقادی نداشته باشم و آن را مثبت ندانم. اما به عنوان یک عضو جبهه پایداری از این ائتلاف حمایت می‌کنم و اگر به نتیجه برسیم به آن پایبند خواهم بود. هر چند شاید منتقد آن باشم.
شاید یا حتما؟
به هر حال در گروه‌ها نظرات مختلفی وجود دارد.
آقای لاریجانی و طیف ایشان در این ائتلاف چه جایی دارند؟
آقای لاریجانی در هیچ مرحله‌ای ایفای نقش نکرده و ما هم فکر می‌کنیم الان فقط در اسم اصولگرا است. اینقدر که شما اصلاح‌طلبان و دولت، آقای لاریجانی را این روزها دوست دارید، رفقای دیروزشان به ایشان نزدیک نیستند. به هر حال آقای لاریجانی راه خودش را می‌رود و راهش جداست.
حالا چرا منتقد ائتلاف جبهه پایداری با گروه‌های سنتی اصولگرا هستید؟
این یک موضوع درون گروهی است. به هر حال فکر می‌کنم برخی ظرفیت‌ها در این ائتلاف نادیده گرفته می‌شوند.
چه ظرفیت‌هایی؟
به هر حال همان ظرفیت‌های اصیل اصولگرایی.
فکر می‌کنید جبهه پایداری اگر به عنوان یک جریان مستقل وارد شود، چقدر می‌تواند در انتخابات موفق باشد؟
این موضوعی است که بر سر آن حرف زیاد دارم و الان هم محل بحث است. ولی ترجیح می‌دهم بعد از انتخابات درباره آن صحبت کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته