دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 11:35

گزارش الحیات از توفان جهانی محکومیت «هیتلر آمریکا»

روزنامه «الحیات» در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» که تلاش می‌کند از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی دست یابد، برای نخستین‌بار از سال 1945 دچار تحول شخصیت شد و چهره‌ای شبیه به «آدولف هیتلر» رهبر نازی‌ها به خود گرفت.
کد خبر : 54777

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در ادامه این گزارش یادآوری شده است «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، دوشنبه هفتم دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که باید ورود مسلمانان به آمریکا به‌طور موقت کاملا ممنوع شود. اظهاراتی که توفانی از انتقادات را برانگیخت و در آمریکا و خارج از این کشور سر و صدای زیادی به راه انداخت.


کاخ سفید پیشنهاد «ترامپ» را دلیلی بر عدم صلاحیت وی برای ریاست‌جمهوری دانست و «جی جانسون» وزیر امنیت داخلی آمریکا اینگونه اظهارات را تضعیف‌کننده امنیت ملی آمریکا توصیف کرد. همچنین در عناوین خبری روزنامه‌ها و تصاویر منتشر شده به‌خوبی می‌توان انتقاد از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را مشاهده کرد، تصاویری که در آن بیلیونر آمریکایی به «هیتلر آمریکا» تشبیه شده است. این وجه تشابه به‌دلیل مشابهت اظهارات ضد اسلامی «ترامپ» با مواضع ضد یهودی «هیتلر» مطرح شده است.


«الحیات» نوشت: در واقع جدل برخاسته است از کشته شدن 14 نفر در کالیفرنیا به‌وسیله شلیک گلوله از سوی یک زوج افراطی مسلمان موجب شد تا «ترامپ» درخواست توقف کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده امریکا را مطرح کند. از منظر وی، نفرت بر تفاهم برتری دارد، موضوعی که پیش‌زمینه آن را باید در حوادث 11 سپتامبر 2001 و ویران شدن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی جست‌وجو کرد.


این روزنامه عرب‌زبان می‌نویسد: با وجود انتقادات مطرح شده، «ترامپ» از اظهارات خود دفاع کرد و گفت که پیشنهادش مشابه اقدام «فرانکلین روزولت» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا است که ممنوعیت‌هایی را برای ورود افرادی از کشورهای دیگر همچون آلمان، ایتالیا و ژاپن درخلال جنگ جهانی دوم به خاک آمریکا اعمال کرده بود.


وی افزود: آنچه امروز من گفتم، اختلافی با آنچه «روزولت» انجام داده بود، ندارد. ما چاره دیگری نداریم، ما در حال جنگ هستیم و آن اشخاص می‌خواهند خانه‌ها و ساختمان‌های ما را منفجر کنند.


«الحیات» می‌افزاید: بیانیه «ترامپ» تاثیری قانونی بر مسلمانان و یا قوانین مهاجرت ندارد و تنها نطقی انتخاباتی و مردمی تلقی می‌شود، دقیقا مشابه آنچه سناتور «تد کروز» در نظرسنجی‌ای در ایالت «آیوا» مطرح کرده است و خواستار جمع‌ کردن پایگاه‌های القاعده در یمن شده بود.


اظهارات «ترامپ» توفان بی‌سابقه‌ سیاسی و انتخاباتی‌ای را در قلب آمریکا به راه انداخت و منجر به جنگ رسانه‌ای شد. این در حالی است که رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به سرعت تصاویری از وی را در کنار «آدولف هیتلر» منتشر کردند و خواستار موضع‌گیری واحد دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات علیه وی شدند.


«کریس کریستی» فرماندار ایالت «نیوجرسی» و از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، پیشنهاد «ممنوعیت ورود مسلمانان» ‌ به آمریکا را مسخره و غیر سازنده خواند.


همچنین سناتور «مارکو روبیو» از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه گفت: با «دونالد ترامپ» در این‌باره هم عقیده نیستم و چنین اظهارنظراتی باعث وحدت مردم آمریکا نخواهد شد.


«بن رودی» معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز پیشنهاد «ترامپ» را در تضاد کامل با همه ارزش‌های آمریکا دانست.


«جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه نیز در واکنش به این پیشنهاد، گفته است: این نخستین اظهارنظر احمقانه‌ای نیست که وی مطرح می‌کند و آخرین نیز نخواهد بود.


این اظهارات در خارج از آمریکا نیز بازتاب داشت تا جایی‌که دارالفتوای مصر اظهارات «ترامپ» را افراطی و نژادپرستانه توصیف کرد. همچنین فرانسه و انگلیس نسبت به آن اعتراض کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته