دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 12:57

آمریکا ادعاها درباره آزمایش موشکی تازه ایران را بررسی می‌کند

آمریکا در حال بررسی جدی ادعاهایی است که درباره آزمایش موشکی ایران در هفته گذشته مطرح شده است.
کد خبر : 54775

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل، سه‌شنبه به وقت نیویورک (بامداد چهارشنبه) گفت: ایالات متحده آمریکا در حال بررسی و گرفتن گزارش‌های تاییدی است که نشان دهد ایران در ماه گذشته با آزمایش و راه اندازی یک موشک بالستیک قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.


پاور پس از نشست شورای امنیت که درباره موضوع‌های غیرمرتبط با ایران بود، به خبرنگاران گفت: ایالات متحده در حال انجام یک بررسی جدی از این حادثه گزارش شده است.


وی اضافه کرد اگر واشنگتن گزارش‌های تاییدکننده درباره آزمایش یک موشک برد متوسط بالستیک ایران ​​در بیست‌ویکم نوامبر (اوایل آذرماه) را به دست آورد که ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل باشد، موضوع را برای اتخاذ اقدام مناسب به 15 کشور عضو شورا گزارش می‌کند.


یک منبع دیپلماتیک غربی هفته گذشته به شرط ناشناس ماندن گفته بود ایران موشک قدر110 را که از خانواده موشک شهاب3 است، نزدیک چابهار شهرستان بندر در جنوب شرق ایران آزمایش کرده است.


وی افزود: این موشک سوخت مایع 1900 کیلومتر (1180 مایل) می‌پیماید.


قطعنامه 1929 شورای امنیت از ایران خواسته است آزمایش موشک‌های بالستیک را متوقف کند اما ایران می‌گوید چنین نیازی به داشتن چنین موشک‌هایی ندارد و آزمایش‌های موشکی‌اش در راستای برنامه دفاعی‌اش است.


در توافق هسته‌ای امضاشده میان ایران و گروه 1+5 در بیست‌وسوم تیرماه امسال نیز تهران پذیرفته است آزمایش موشک‌های دارای توان حمل کلاهک اتمی انجام ندهد و گفته است چنین سلاح‌هایی در دکترین دفاعی این کشور جایی ندارد.


کاخ سفید نیز اعلام کرد موضوع موشک های ایران ارتباطی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته