دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نظام‌آبادی و زنجیردار تشریح کردند:

دانشگاه آزاد اسلامی اراک در قاب شبکه آفتاب؛ از تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تا انجام ۴۰۰ طرح پژوهشی

دستاورد‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی واحد اراک به مناسبت روز دانشجو و هفته پژوهش در ویژه‌برنامه سیمای استان مرکزی (شبکه آفتاب) با حضور دکتر علیرضا نظام‌آبادی دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و دکتر مجید زنجیردار معاون پژوهش و فناوری واحد اراک تشریح شد.
کد خبر : 54774

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نظام‌آبادی در این برنامه زنده تلویزیونی با تبریک ۱۶ آذر ماه «روز دانشجو» به دانشجویان و همچنین تبریک آغاز هفته پژوهش به همه پژوهشگران، دانشجویان، استادان و کارکنان به تشریح جایگاه پژوهش در دانشگاه آزاداسلامی پرداخت و اظهار کرد: پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی محدود به هفته و ایام خاصی نیست بلکه نگاه ریاست عالی دانشگاه، هیأت امنا و هیأت مؤسس و تمام برنامه‌ریزان خدوم دانشگاه بر این است که پژوهش بخش تفکیک‌ناپذیر تمام فعالیت‌های دانشگاه است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با توجه به شکل‌گیری شورای تخصصی پژوهش و فناوری در استان، تصریح کرد: این شورا وظیفه دارد علاوه بر اجرائی کردن بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های ابلاغی سازمان مرکزی نسبت به شناسایی نیازهای استان اقدام کرده و پس از انجام کار کار‌شناسی و تحلیل و بررسی این مسائل، به نیازهای اجتماع در همه ابعاد چه صنعتی و چه غیرصنعتی پاسخ مناسبی بدهد.


نظام‌آبادی با بیان اینکه تاسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش دیگری از فعالیت‌های این شورا به شمار می‌رود که ظرف چند ماه آینده شاهد تأسیس این شرکت‌ها خواهیم بود، گفت: کیفی‌بخشی به امور آزمایشگاهی و کارگاهی نیز از جمله دیگر مواردیست که این شورا در دستور کار خود دارد.


وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های پژوهشی نیازمند بسترهای لازم است، افزود: در همین راستا پروژه ساماندهی جدی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در سطح ۷۶۰۰ آزمایشگاه و ۳۴۰۰ کارگاه دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور طی طرح سامانه آزمایشگاهی همکار آزاد «سا‌ها» کلید خورده و بدین ترتیب تمامی صنعتگران، پژوهشگران، دانشجویان و تمامی اقشاری که به نحوی نیازمند سرویس‌گیری از امکانات و تجهیزات بسیار گسترده و پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور هستند، قابلیت دسترسی آسان درحداقل زمان به این امکانات را خواهند داشت.


نظام‌آبادی دانشجویان را دریای آزاد نیروی نخبه دانست و تاکید کرد: قطعا با سازماندهی و حمایت از این عزیزان شاهد کسب موفقیت‌های بیشتری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی خواهیم بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در تشریح طرح سا‌ها گفت: این طرح یکی از بی‌نظیر‌ترین طرح‌های پژوهشی جناب آقای دکتر میرزاده ریاست عالی دانشگاه آزاداسلامی در سال‌های حضورشان است. در این طرح تمامی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، با معرفی همه تجهیزات و امکانات موجود آزمایشگاهی و کارگاهی خود در یک سامانه جامع و در قالب یک بانک اطلاعاتی بزرگ، زمینه استفاده بهینه سرویس‌گیرندگان را در حداقل زمان ممکن و با نازل‌ترین بها از این شبکه آزمایشگاهی یکپارچه فراهم می‌کنند.


وی با توجه به ابراز تمایل وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری برای اتصال به این شبکه و ارائه سرویس‌های مناسب به پژوهشگران در داخل و خارج از دانشگاه، ادامه داد: در راستای اطلاع‌رسانی به عموم به‌ویژه ذی‌نفعان در بخش‌های صنعتی، پژوهشی و غیره رایزنی‌های گسترده‌ای با معاونین پژوهشی واحدهای مختلف دانشگاه آزاداسلامی در سطح استان صورت پذیرفته تا اطلاع‌رسانی مناسبی درباره طرح «سا‌ها» در شهرستان‌های مختلف استان انجام شود.


نظام‌آبادی، صرفه‌جویی در خرید وسایل و تجهیزات، عدم دوباره‌کاری در خرید‌ها، به‌روز شدن و تکمیل تجهیزات و امکانات را از جمله دستاوردهای طرح سا‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح تمامی اقشار جامعه هدف قادر خواهند بود تا با مراجعه به سایت طراحی‌شده سا‌ها که به‌صورت مداوم در حال بروزرسانی است، با صرف حداقل زمان و هزینه از امکانات و تجهیزات شبکه گسترده آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بهره‌مند شده و نیازهای تجهیزاتی و تحقیقاتی خود را مرتفع سازند.


رئیس واحد اراک، استانداردسازی فضا‌ها، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات برای ارائه مدرک فنی قابل اعتماد به سرویس‌گیرندگان را از جمله اولویت‌های کاری دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و با تاکید بر اینکه در همین راستا درصدد اخذ گواهینامه‌های استاندارد ایزو برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها هستیم، گفت: نگاه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه مبتنی بر این اصل است که یک صنعتگر یا پژوهشگر زمانی می‌تواند به دانشگاه اعتماد کند که دانشگاه از فضا‌ها و تجهیزات استانداردی برخوردار باشد تا گواهینامه‌های دریافت‌شده توسط این عزیزان براحتی قابل ارائه به مراکز ذیصلاح باشد که با این نگرش دریافت استانداردهای لازم با قدرت دنبال خواهد شد.


وی با بیان اینکه شبکه یکپارچه سرویس‌دهی در سطح استان مرکزی اکنون کامل و آماده ارائه خدمات به متقاضیان است، مجتمع آزمایشگاهی واحد اراک را مجتمعی بی‌نظیر توصیف کرد که قابلیت سرویس‌دهی به دیگر دانشگاه‌های استان را نیز دارد.


در حوزه پژوهش یکی از اصلی‌ترین وظایف دانشگاه‌‌ها، ایجاد بسترهای لازم برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بدین ترتیب پاسخی مناسب به بخشی از نیازهای استان داده شود و همین فرآیند است که می‌تواند دانشگاه را از دانشگاه پژوهشی به دانشگاه کارآفرین تبدیل کند

این مسئول با توجه به موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: تیم رباتیک دانشجویی این دانشگاه با شرکت در مسابقات رباتیک توانست تا در موفقیتی چشمگیر از بین ۱۰۷ نهاد شرکت‌کننده، رتبه هفتم را از آن خود کند و در بحث مسابقات هواپیماهای بدون سرنشین یا‌‌ همان پهباد‌ها نیز بواسطه حمایت‌های صورت‌گرفته، توانستیم این جرات و باور را در دانشجویان زنده کرده و در زمینه طراحی و ساخت پهباد‌ها نیز توفیقات بسیار خوبی کسب کنیم.


نظام‌آبادی دانشجویان را دریای آزاد نیروی نخبه دانست و تاکید کرد: قطعا با سازماندهی و حمایت از این عزیزان شاهد کسب موفقیت‌های بیشتری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی خواهیم بود.


وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا بتوانیم اغلب علوم را بومی‌سازی کنیم، گفت: ‌در یک رده‌بندی می‌توان دانشگاه‌ها را به سه نسل تقسیم کرد؛ دانشگاه‌های نسل اول که صرفا در حوزه آموزش فعالیت می‌کردند، دانشگاه‌های نسل دوم که اساس کار را پژوهش قرار داده و دانشگاه‌های کارآفرین را به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم معرفی کرد که در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کند تا با تمام توان و پتانسیل زمینه را برای تبدیل شدن به یک دانشگاه کارآفرین مهیا کند.


نظام‌آبادی یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرای دانشگاه آزاد اسلامی را طرح شهرک فناوری آزاد «شفا» عنوان و خاطرنشان کرد: در این طرح که در امور علمی، پژوهشی، فناوری، صنعتی، خدماتی و تجاری ورود پیدا کرده و مقرر شده تا در هر مرکز استان یک نمونه آن پیاده شود، تمامی بسترهای لازم برای شرکت‌های فن‌آور ارائه خواهد شد. بدین ترتیب طرح‌ها ابتدا در این شهرک‌ها پیاده‌سازی و در صورت موفقیت طرح، زمینه تجاری‌سازی علم فراهم می‌شود.


وی گفت: در حوزه پژوهش یکی از اصلی‌ترین وظایف دانشگاه‌‌ها، ایجاد بسترهای لازم برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بدین ترتیب پاسخی مناسب به بخشی از نیازهای استان داده شود و همین فرآیند است که می‌تواند دانشگاه را از دانشگاه پژوهشی به دانشگاه کارآفرین تبدیل کند.


نظام‌آبادی ادامه داد: در حالی که دانشگاه‌های کارآفرین دنیا حدود ۷۵ درصد منابع مالی خود را از منابع غیرشهریه‌ای تامین می‌کنند، این رقم در سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به ۱۲ درصد، امسال به حدود ۱۶ درصد و در افق ترسیم‌شده طی برنامه ۵ ساله ششم رقم ۴۰ درصد برای آن هدفگذاری شده است.


زنجیردار با توجه به اجرای طرح «سا‌ها» و خرید بیش از ۲ میلیارد تومان تجهیزات جدید طی ۲ سال اخیر در واحد اراک گفت: یکی از نقاط قوت این طرح پیدا کردن مزیت‌های نسبی در هر منطقه و همچنین عملکرد یکپارچه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی بابیان اینکه پژوهش به معنای واقعی از تحصیلات تکمیلی شروع می‌شود، گفت: رویکرد دانشگاه آزاداسلامی دردوره جدید مدیریت گسترش تحصیلات تکمیلی است به‌نحوی که در سال‌های آینده بار علمی بیش از ۶۰درصد تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور به عهده دانشگاه آزاد اسلامی باشد که این مهم برگ زرین دیگری ازافتخارات دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود و این رسالت ما را در برنامه ریزی و تجهیز امکانات آموزشی و پژوهشی سنگین‌تر می‌کند.


بنا بر این گزارش، معاون پژوهش و فن‌آوری واحد اراک نیز در این برنامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اکنون دارای ۱۹ هزار دانشجو، ۳۵۰ عضو هیأت علمی، ۱۴۰ استادیار و حدود ۱۲ نفر دانشیار و استاد تمام است که در رشته‌های بسیار متنوعی به امر تعلیم و تعلم اهتمام دارند و این آمار گواه آن است که پتانسیل بسیار خوبی در بحث تولیدات علمی در این دانشگاه وجود دارد به گونه‌ای که این واحد دانشگاهی تاکنون بیش از ۶۰۰ مقاله ISI و ۶۰۰ مقاله علمی پژوهشی را در نشریات مختلف به چاپ رسانده و با ارائه بیش از ۸۰۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی حضوری توانمند داشته است.


وی چاپ ۲۲۰ عنوان کتاب توسط انتشارات علمی دانشگاه، فعالیت ۹ نشریه تخصصی فعال که ۷ مورد آنها علمی پژوهشی بوده و ۲ مورد نیز به صورت ISI به چاپ می‌رسند، انعقاد بیش از ۲۰ مورد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دوایر مختلف، تلاش برای سازماندهی و ساماندهی اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌ها به سمت پایان‌نامه‌های مقاطع ارشد و دکتری، انجام ۴۰۰ طرح پژوهشی و در دست اقدام بودن ۵۰ طرح دیگر طبق قراردادهای منعقده با سازمان‌ها و دوایر در قالب طرح‌های درون و برون‌دانشگاهی، راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران جوان از سال ۱۳۷۷ با عضویت ۱۳۰۰ نفر از دانشجویان نخبه با خروجی ۴۲ طرح خاتمه‌یافته و ۸۲ ثبت اختراع، فعالیت ۱۵ انجمن علمی دانشجویی فعال در حوزه‌های مختلف با رویکرد برگزاری کارگاه‌ها و بازدیدهای علمی متنوع را بخشی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برشمرد.


زنجیردار با توجه به اجرای طرح «سا‌ها» و خرید بیش از ۲ میلیارد تومان تجهیزات جدید طی ۲ سال اخیر در واحد اراک گفت: یکی از نقاط قوت این طرح پیدا کردن مزیت‌های نسبی در هر منطقه و همچنین عملکرد یکپارچه است.


معاون پژوهش و فن‌آوری واحد اراک با بیان اینکه به دنبال اخذ استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵، مدیریت خدمات آزمایشگاهی هستیم، گفت: با اجرای این طرح تعامل بسیار خوبی بین صنعت و دانشگاه برقرار می‌شود که در همین راستا کتابچه‌هایی از مشخصات دستگاه‌ها و اطلاعات کارگاهی دانشگاه تهیه و در قطب‌های صنعتی و دیگر مراکز علمی توزیع خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته