دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 11:26

انتقاد همزمان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها از سخنان ترامپ درباره مسلمانان

«دونالد ترامپ» از نامزدهای حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا، بار دیگر موضع خود را درباره توقف ورود مسلمانان به آمریکا تکرار کرد و با سیل انتقادهای فزاینده روبه‌رو شد.
کد خبر : 54757

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری‌ها، ترامپ سه‌شنبه به شبکه «ام.اس.ان.بی.سی» آمریکا درباره پیشنهاد خود درباره پرس‌وجو درباره اعتقاد افرادی که می‌خواهند وارد این کشور شوند، گفت: تا زمانی که بتوانیم به اوضاع مسلط شویم باید کاری انجام دهیم و اکنون وقت این کار است.


وی توضیح داد: فکر می‌کنم این، یک حرکت موقت است. من این اقدام را در طولانی‌مدت نمی‌خواهم.


به نوشته نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، ترامپ گفت از متقاضیان ورود به آمریکا در کشورهای مبدا یا هنگام ورود به کشور باید پرسیده شود «آیا شما مسلمانید؟»؛ هر کس جواب مثبت داد باید از ورود او جلوگیری شود.


ترامپ افزود: البته استثناهایی برای رهبران خارجی مسلمان و رویدادهای ورزشی وجود دارد.


انتقادها


اما سخنان جنجالی این نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سطح بین‌المللی و داخلی با انتقادهایی روبه‌رو شده است.


«زید رعد الحسین» از کمیساریای عالی سازمان ملل برای حقوق بشر، سخنان ترامپ درباره مسلمانان را با عبارت «به شدت غیرمسئولانه» توصیف کرد.


به نوشتهنشریه انگلیسی «تلگراف»، وی گفت: این سخنان در ردیف گفته‌های خطرناک طبقه‌بندی و ضدبشری توصیف می‌شود زیرا می‌تواند به قربانی شدن مردم بیگناه منجر شود.


زید رعد الحسین تاکید کرد «این سخنان به شدت غیرمسئولانه است و اهدافی را به تندروها می‌دهد تا به هزینه اکثر قریب به اتفاق مسلمانان عادی، بازی را در دست بگیرند.


کاخ سفید با انتفاد از این سخنان آن را مغایر با ارزش‌های جامعه آمریکا و منافع امنیتی کشور خواند.


«هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: سخنان ترامپ درباره مسلمانان همان چیزی است که ما نمی‌توانیم آن را انجام دهیم زیرا امنیت ما را کاهش می‌دهد.


وی ادامه داد: به ترامپ بگویید جزو ارزش‌های آمریکا نیست که چنین اقدامی انجام دهد.


کلینتون تاکید کرد: این پیشنهاد سزاوار سرزنش است و قضاوتی تبعیض‌آمیز و تفرقه افکنانه به شمار می‌رود.


فاصله‌گیری دیگر نامزدهای جمهوریخواه از ترامپ


دامنه این انتقادها هم‌حزبی‌های ترامپ را نیز دربرگرفته است.


به نوشته تارنمای «یورونیوز»، «پال راین» از حزب جمهوریخواه و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به طور معمول در مورد آنچه در جریان انتخابات ریاست جمهوری روی می‌دهد، من توضیحی نمی‌دهم اما امروز استثنایی پیش آمده است.


راین با اشاره به نخستین باری که ترامپ پیشنهاد خود را مطرح کرد، افزود: آنچه دیروز عنوان شد، فاقد هرگونه محافظه‌کاری است و موضع حزب ما را نمایندگی نمی‌کند. مهمتر از همه اینکه این کشور از آن حمایت نمی‌کند. نه فقط مسلمانان زیادی در نیروی نظامی ما فعالیت دارند و در راه این کشور کشته می‌شوند بلکه مسلمانانی هستند که در مجلس کار می‌کنند و هر روزه از قانون اساسی دفاع می‌کنند.


«تد کروز» سناتور تگزاس و دیگر نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوریخواه، در یک نشست خبری در واشنگتن که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت با پیشنهاد دونالد ترامپ دربار ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده مخالف است، اما از انتقاد مستقیم از ترامپ خودداری کرد.
«بن کارسون» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، به شبکه خبری «سی.ان.ان» گفت: ما نمی‌توانیم به چنین کاری دست بزنیم.


وی ادامه داد: باید با دقت بیشتری بر اینترنت نظارت کنیم. همچنین فکر می‌کنم باید در تماس با امامان (ائمه جماعات) بود تا به ما در شناسایی افرادی که در حال گرایش به افراط‌گرایی هستند، کمک کنند. ما باید برای آنان تمایز قائل شویم.


به نوشته شریه انگلیسی تلگراف، «لیندزی گراهام» سناتور کارولینای جنوبی و دیگر نامزد جمهوریخواه گفت: این سخنان مضحک و بی معنی در وضع در حال انفجار کنونی، فقط خطر را افزایش می‌دهد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته