دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 10:59
در کنفرانس«قلب آسیا»

ظریف: نباید اجازه دهیم تروریست‌ها افغانستان را عرصه تاخت‌وتاز خود قرار دهند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ورود مؤلفه‌های ناامن کننده جدید بانام‌ها و نشانه‌های جدید به‌خصوص گروه تروریستی داعش، شکاف‌ها در داخل گروه طالبان افغانستان و احتمال سود بردن داعش از آن، از موارد بسیار نگران‌کننده است.
کد خبر : 54744

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در سخنرانی در پنجمین کنفرانس وزیران امور خارجه «قلب آسیا-روند استانبول» افزود: ما نباید اجازه دهیم تا آن‌ها افغانستان را عرصه تاخت‌وتاز خود قرار دهند. غفلت از این حقایق، پیامدهایی فاجعه‌آمیز و غیرقابل‌پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت. جای تأسف است که برخی از کشورها هم چنان افراط‌گرایی و تروریسم را به‌مثابه سرمایه‌هایی در جهت تحقق اهداف کوتاه‌مدت خود تصور می‌کنند. در واقع، آن‌ها از این واقعیت بارها آزموده شده غفلت می‌کنند که افراط‌گرایان همواره دست‌هایی را که به آنها غذا داده است، گاز خواهند گرفت.


وی افزود: امروز افراط‌گرایی، تروریسم و مواد مخدر چالش‌ها و تهدیدات بزرگی برای افغانستان، منطقه و کل جهان داشته و متأسفانه این گروه‌ها در داخل افغانستان در حال گسترش دامنه نفوذ خود هستند. افزایش شمار حملات در کشور افغانستان و تغییر جغرافیای ناامنی‌ها به مناطق نسبتاً امن شمال، ورود مؤلفه ناامن‌کننده جدیدی بانام‌ها و نشان‌های جدید به‌خصوص گروه تروریستی داعش، شکاف‌ها در داخل گروه طالبان و احتمال سود بردن داعش از آن، از موارد بسیار نگران‌کننده است.


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره و در طول دوران سخت در کنار مردم و دولت افغانستان بوده و در شرایط خطیر کنونی که آن‌ها فصل نوینی را در حیات سیاسی خود با دولت وحدت ملی آغاز کرده‌اند، همین رویکرد را تداوم خواهد بخشید. ما قویاً بر این اعتقاد هستیم که افغانستان امن، با اقتصادی شکوفا، پویا و خودکفا تأمین‌کننده منافع همه کشورهای منطقه به‌ویژه ایران که دارای روابط عمیق و گسترده با افغانستان است، هستند.


ظریف افزود: چالش‌های برشمرده شده فراروی افغانستان و منطقه ما کاملاً به هم مرتبط و وابسته هستند. بدون درآمد حاصله از مواد مخدر، گروه‌های تروریستی امکان تأمین منابع مالی لازم را ندارند. از سوی دیگر، شبکه‌های قاچاق مواد مخدر نیاز به امکانات لجستیکی گروه‌های تروریستی برای جابجایی مواد افیونی دارند. با ادامه روند فعلی، مافیای مواد مخدر و افراط‌گرایان به سطحی خواهند رسید که امکان مهار آن‌ها میسر نخواهد بود. هیچ کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند با تجارت مواد مخدر و جرائم وابسته به آن مبارزه و آن‌ها را کنترل کند. اگر ما خواهان موفقیت در این مبارزه هستیم، باید با یکدیگر همکاری کرده و تعاملاتمان را در حوزه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی تقویت کنیم.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سال جاری میلادی، سال آزمون بزرگی برای دولت وحدت ملی افغانستان بود. دولت افغانستان در این سال توانست در مقابل بسیاری از چالش‌ها و فشارها مقاومت کند و این امر قابل‌تحسین است. در این حال، وضع امنیتی در افغانستان نیازمند توجه و حمایت بیشتر است. همه ما باید به برادران و خواهران خود در افغانستان کمک کنیم تا بتوانند جامعه‌ای مدرن و شکوفا خلق کنند.


وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، با توجه به برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی و شرایط مناسب امنیتی و زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی مصمم است تا به افغانستان در همه زمینه‌های موردنیاز کمک کند. هم‌چنین آمادگی داریم تا برای فعلیت بخشیدن به ظرفیت‌های ترانزیتی افغانستان و شکوفایی اقتصاد و تجارت در منطقه کمک کنیم. بدیهی است شکل‌گیری یک همکاری مؤثر اقتصادی به کاهش ناامنی‌ها و مشکلات در منطقه کمک خواهد کرد. بندر چابهار شاخص همکاری ایران با افغانستان و کشورهای منطقه است.


ظریف گفت: در راستای مشارکت ما در فرایند قلب آسیا و در چارچوب برنامه‌های مصوب دومین نشست «گروه فنی منطقه‌ای»، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران سمینار گروهی بین‌المللی بیماری‌های واگیر را با مشارکت وزیر بهداشت افغان و با تمرکز بر مسئله آموزش بهداشت در افغانستان در تاریخ 25 و 26 اوت 2015 در تهران برگزار کرد. علاوه بر این، سومین نشست «گروه فنی منطقه‌ای» اقدامات اعتماد‌ساز قلب آسیا نیز در تاریخ 23 نوامبر 2015 در تهران برگزار شد. در این نشست، شرکت‌کنندگان با مرور چالش‌ها و مشکلات منطقه قلب آسیا ازجمله تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، بی‌سوادی و سطح آموزش پایین، درآمد سرانه کم، فقر و توسعه‌نیافتگی، بر ضرورت ارتقای همکاری‌های کشورهای منطقه جهت مقابله با این تهدیدات تأکید کردند.


محمدجواد ظریف در پایان سخنرانی خود تأکید کرد: مردم و دولت افغانستان اطمینان داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته برای نیل به افغانستانی امن، باثبات، شکوفا و توسعه‌یافته کمک خواهد کرد.


وی همچنین از میهمان‌نوازی گرم جمهوری اسلامی پاکستان و هم‌چنین سازمان‌دهی بسیار خوب این کنفرانس مهم ازجمله خاطر مشارکت خوب جمهوری اسلامی افغانستان به‌عنوان رئیس مشترک فرایند قلب آسیا قدردانی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب