پیوندی میان المانهای ایرانی اسلامی و گرافیک تلویزیونی/ راهی که تلویزیون باید زودتر میپیمود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا محسن محمدی؛ علاوه بر نوع و فرم محتوای ارائه شده، عوامل دیگری نیز در میزان تاثیرگذاری و ضریب نفوذ یک رسانه بر جامعه مخاطبان هدفش نقش ایفا میکنند. از جمله این عوامل، جذابیتهای بصری و گرافیکی است که به خصوص در رسانه های تصویری و بهطور مشخص شبکههای تلویزیونی اهمیتی قابل اعتنا، متمایز و حتی حیاتی دارند.
اصولا اگر محتوا و دادههای تولیدی رسانه در یک چهارچوب و قاب جذاب ارائه نشود نمیتواند آنچنان که باید و شاید تاثیرگذار باشد و در نتیجه، فرآیند برقراری ارتباط با مخاطبان ابتر میماند و اهداف و رسالتهای از پیش تعریف و تعیین شده، تحقق نمییابد. سهم عمدهای از جذابیتهای بصری یک شبکه تلویزیونی به گرافیک آن وابسته است. به تعبیر بهتر، گرافیک پایه و اساس هویت بصری یک شبکه است. برای تشبیه، گرافیک حکم همان ویترینی را دارد که قرار است محصولات در آن چیده و به مخاطب عرضه شوند. هر چه این ویترین جذابتر، چشم نوازتر و دارای پکیجهای مختلف برای چیدمان باشد، محتوا و کالاهای ارائه شده در آن بیشتر به چشم میآید و به دل مینشیند.
آی فیلم از جمله شبکههای پربیننده تلویزیون است که توانسته در یک دههای که از آغاز به کارش میگذرد، مخاطبان زیادی را با خود همراه کند و بر این واقعیت، هم نظرسنجیهای مرکز افکارسنجی سازمان صدا و سیما صحه میگذارد و هم گزارشهای میدانی و پرس و جو از مردم کوچه و خیابان. شبکه آی فیلم یکی از راهبردهای اصلی فعالیت خود را بر ارتباط مستقیم و بی واسطه و همیشگی با مخاطبانش استوار کرده و کمتر شبکه ای را می توان سراغ گرفت که چنین رابطه تنگاتنگی با بینندگانش داشته باشد. آی فیلم در تمام سالهایی که به فعالیت مشغول است، سعی داشته شبکه به روزی باشد و از قافله رقابت رسانهای عقب نماند. این شبکه بر مبنای همین راهبرد اصولی، به تازگی در گرافیک خود تغییراتی اساسی ایجاد کرده و طرحی نو در انداخته و گرافیکی تازه را در پیش چشمان مخاطبانش قرار داده است. گرافیکی که به گفته طراحانش، تلاش شده با مد نظر قرار دادن ماهیت شبکه آی فیلم و شعار همیشگی اش «آی فیلم، دوست خانواده من» طراحی و اجرا شود.
همچنین در طراحی این گرافیک، ایرانی و مدرن بودن به یک اندازه و به شکل توأمان مورد نظر بوده است. مفهوم خانواده نیز در گرافیک جدید شبکه آی فیلم جایگاه ویژه و ممتازی دارد و تمام کوششها و همفکریها به کار گرفته شده تا در طراحی جزئیات، به این مفهوم والا و متعالی توجه ویژهای شود.
اگر این روزها و شبها آی فیلم را با دقت بیشتر و پروسواس تر از همیشه نگاه کنید متوجه گرافیک جدید و تغییرات بصری این شبکه خواهید شد. نکته قابل تأمل و اعتنا در طراحی گرافیک جدید شبکه آی فیلم که شاید در همان نگاه اول به چشم بیاید بهرهگیری از المانها و نمادهای هنر و سبک زندگی ایرانی- اسلامی است. سبک زندگی ایرانی- اسلامی که در سالهای اخیر بسیار از آن صحبت میشود علاوه بر شاخصههای فرهنگی و امتیازات اخلاقی، از نشانههای بصری و عینی فراوانی نیز برخوردار است که بخشی از آن در گرافیک جدید شبکه آی فیلم انعکاس یافته و به چشم میخورد. برای مثال در این گرافیک، معماری ایرانی- اسلامی و نمادهای آن جایگاه ممتازی دارند و مشخص است که طراحان نگاه خاصی به این مقوله داشتهاند.
بهره گیری از نقوش ایرانی- اسلامی به کار رفته در ابنیههای تاریخی و مذهبی و المانهای فضای داخلی و بیرونی و کاشی مساجد در طراحی بخشی از گرافیک جدید شبکه آی فیلم در راستای همین توجه ویژه به نمادهای معماری ایرانی- اسلامی است. به نظر میرسد المانهای حجمی نیز سهم قابل توجهی را در گرافیک جدید شبکه آی فیلم به خود اختصاص میدهند و به خصوص در آیتمهای معرفی سریالها پیش از نمایش، جایگاه خاصی دارند. طراحان گرافیک جدید آی فیلم با بهره گیری از رنگهای متمایز، یک رنگ خاص و مشخص را هم برای لوگوی این شبکه در نظر گرفتهاند و بنفش، رنگ غالب لوگوی این روزهای آی فیلم است. گویا شبکه آی فیلم با گرافیک جدید خود به یک هویت بصری خاص و ممتاز دست پیدا کرده است.
ناگفته پیداست که بخش عمدهای از تاثیرگذاری یک شبکه تلویزیونی بر مخاطبانش به جذابیت های بصری و گرافیکی آن وابسته است. گرافیکی که البته در عین جذاب بودن باید بهروز باشد و بهروز هم بماند. طبیعی است همانگونه که جنس و فرم محتوا در یک رسانه به مرور زمان تغییر میکند و اشکال مختلف به خود میگیرد، گرافیک عرضه شده نیز بابت پرهیز از یکنواختی و ملال آور شدن برای مخاطب باید در فواصل زمانی مشخص عوض شده و به روز شود. این نیاز به خوبی از سوی مدیران و سیاست گذاران آی فیلم درک شده و بر همین مبنا، گرافیک جدیدی برای این شبکه پرمخاطب طراحی و اجرا شده است. شاید یکی از دلایلی که شبکه آی فیلم را بهعنوان رسانهای با بینندگان فراوان مطرح کرده، همین به روز بودن در ارائه محتوای جذاب در چهارچوب و قابی جذابتر است.
گرافیک یک رسانه، حکم هویت بصری را برایش دارد و حالا به نظر میرسد شبکه آی فیلم به یک هویت مشخص و متمایز در این عرصه رسیده است، به خصوص که پخش این شبکه پربیننده به شکل اچ.دی ارتقا یافته است و آی فیلمدوستان، سریالها و فیلمهای مورد علاقه و خاطره انگیز خود را با کیفیتی بهتر به نظاره مینشینند.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/