دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1399 - 18:57
کبگانیان:

کنکور در سال 1400 حذف نمی‌شود/ وظیفه داریم برای صیانت از دانشمندان علمی تلاش کنیم/ کنکور کاردانی حذف شد

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حذف کنکور برای سال ۱۴۰۰ نیست و داوطلبان کنکوری اصلا نگران نباشند.
کد خبر : 546934
637430497030497754_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست  گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن تبریک برای سی و ششمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سخت‌ترین خبر در این ایام، خبر شهادت فخری‌زاده بود که به این مناسبت اطلاعات و اخباری در این زمینه ارائه شد و عزیزان حاضر در جلسه، یکی از بندهای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطالبه کردند و آن بند، صیانت از دانشمندان کشور بود. إن‌شاءالله در جلسه آینده درباره آن مفصل خواهیم پرداخت.


وی افزود: دشمنان جمهوری اسلامی متوجه شده‌اند که برای عقب نگه داشتن کشور، یکی از بخش‌های بسیار مهم، حمله به دانشمندان و مدیران علمی کشور است. شهید فخری‌زاده از مدیران موفق علمی کشور بود که این ضایعه را هم خدمت ملت شهیدپرور ایران تسلیت می‌گوییم. وظیفه ماست که در راستای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به خصوص در سند نقشه جامع علمی کشور و سند همکاری‌های علمی بین‌المللی در کشور به موضوع صیانت از دانشمندان علمی بپردازیم.


کنکور در سال 1400 حذف نمی‌شود


قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حذف کنکور برای سال ۱۴۰۰ نیست و داوطلبان کنکوری اصلا نگران نباشند. وظیفه شورا این است که به موضوع ساماندهی کنکور وارد شود. شورای انقلاب فرهنگی نگران نسل آینده کشور است و زمان اجرایی شدن تغییر شیوه پذیرش در کنکور در موعد خود اطلاع‌رسانی می‌شود.


کبگانیان عنوان کرد: ابلاغ مصوبه جهش تولید از اخبار خوب علمی امروز بود که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. در زمینه جهش تولید، ما بندهایی را در ارتباط با علم و فناوری و فرهنگ داشتیم که این موضوع تصویب شد. نکاتی را عزیزان به‌عنوان اخبار علمی گفتند که طرح جهش تولید دانش‌بنیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح است. ملاحظاتی داشتند که مطرح شد. چون رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم در جلسه حضور داشت و قرار شد که این ملاحظات دقت شود و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این طرح و این مصوبه‌ای که در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت، رعایت شود.


وی خاطرنشان کرد: نکته دگیر جلسه امروز مصوبه جذب معلمان بود که خوشبختانه در ستاد نقشه جامع علمی کشور آماده شده بود و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت. این را ما در جلسه ستاد نقشه صلاح ندانستیم، و در صحن شورای عالی تصویب شد و خوشبختانه ابلاغ شد. این هم از اخبار بسیار مهم است که ما تعصب داریم در آموزش و پرورش کشور و به‌خصوص تربیت فرزندان این آب و خاک دقت کافی شود. در واقع توسط افراد دوره دیده و متخصص این تربیت انجام شود.


قائم‌ مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد یک ماده واحده برای تشکیل مجموعه و سازمانی برای تعلیم و تربیت کودکان و مهد کودک‌ها از دیگر موضوع‌های جلسه امروز ستاد نقشه جامع علمی کشور بود. این ماده واحده در کمیسیون‌های ستاد علم و فناوری نهایی شده و امیدواریم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. مهدکودک‌ها چند سال مورد منازعه بود و دستگاه‌های اجرایی مختلف ورود پیدا می‌کردند، در صورتی که یکی از حساس‌ترین بخش‌های فرهنگی کشور از مهد کودک آغاز می‌شود. بنابراین روی این موضوع تأکید داریم و إن‌شاءالله به مرحله نهایی نیز خواهیم رساند.


کبگانیان بیان کرد: دستور اصلی جلسه امروز ادامه ساماندهی نظام سنجش و پذیرش بود. موضوع کنکور از بحث‌های جدی ما در نقشه جامع علمی کشور و در سند آمایش آموزش عالی بوده است. ما دو سیاست بسیار مهم را پشت سر گذاشتیم و آن جدا شدن سنجش از پذیرش بود؛ کنکور موضوعی است که چند دهه در کشور شاهد برگزاری آن بودیم و مزایای بالا و اشکالاتی نیز داشته است. برای اصلاح آن باید صبر کافی داشته باشیم، ما هیچ عجله‌ای نداریم ولی به تصمیم قاطعی که برسیم در زمان مناسب إن‌شاءالله اجرایی خواهیم کرد و با تمام دستگاه‌های مربوطه اعم از دفتر مقام معظم رهبری، مجلس و وزارت علوم تعامل کامل داریم.


کنکور کاردانی حذف شد


وی ادامه داد: امروز در جلسه ستاد نقشه مقرر شد که پذیرش تمامی دانشجویان در دوره‌های کاردانی پیوسته دانشگاه‌ها صرفاً از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌پذیرد. برخی از داوطلبان مشکلاتی داشتند و در هنرستان‌هایی درس خوانده بودند و اگر به کاردانی پیوسته می‌خواستند وارد شوند، باید در کنکور هم شرکت می‌کردند. چند دانشگاه چنین اجباری برای پذیرس از طریق کنکور داشتند و امروز ما تصویب کردیم که صرفاً از طریق سوابق تحصیلی انجام بپذیرد. این به معنای رها شدن سوابق نیست. سوابق تحصیلی نیز جایگاه مهم خود را دارد ولی از کنکور مستثنی شده است.


این استاد دانشگاه گفت: چند بار توسط رئیس مجلس به مقام معظم رهبری گزارش داده شده است که تبلیغات بی‌حد و حصر شرکت‌ها و مؤسسات و آموزشکده‌های کلاس کنکور در صدا و سیما و اکثر رسانه‌ها حذف شود. ما امروز مصوبه بسیار مهمی داشتیم و آن جلوگیری از تبلیغات بی‌حد و حصر و ممنوعیت تبلیغات در صدا و سیما توسط مؤسسات آموزشی بدون مجوز بود؛ مصوبه این است که به منظور برقراری محیط مناسب تحصیلی و جلوگیری از سوءاستفاده از محیط مدرسه، دانشگاه و احساس خانواده‌ها برای کسب درآمدهای سودجویانه لازم است تمامی فعالیت‌های آموزشی و کمک‌آموزشی چه به‌صورت حضوری، مکتوب، مجازی و یا در رسانه عمومی از وزارت آموزش و پرورش دارای مجوز باشند.


تبلیغات مؤسسات کنکورِ بدون مجوز از وزارت آموزش و پرورش در صدا و سیما ممنوع است


کبگانیان ادامه داد: فعلاً این سیاست‌ها معطوف به مقطع کارشناسی است، یعنی شامل عزیزان خروجی از مدارس می‌شود. بنابراین این‌ها باید مجوز از آموزش و پرورش داشته باشند، برای مقاطع دیگر هم مرجع صدور مجوز و نظارت بر آن‌ها را بعداً تعیین خواهیم کرد. به دلیل اینکه این سیاست‌ها معطوف به کارشناسی بود، ما صرفاً مسئول صدور مجوز را آموزش و پرورش اعلام کردیم. مسئولیت نظارت و ارزیابی و پاسخگویی به فعالیت‌های غیرمجاز مؤسسات بر عهده این وزارتخانه است که مجوز فعالیت آن مؤسسه را صادر کرده است.


وی افزود: تبصره‌ای داریم که سازمان صدا و سیما موظف است تمامی فعالیت‌های تبلیغی مؤسسات آموزشی و کمک‌آموزشی بدون مجوز از آموزش و پرورش را ممنوع و متوقف کند. تبصره دیگری هم در ارتباط با عناوین دانشگاهی بود که بحث و طرح شد و مورد موافقت قرار نگرفت و حذف شد؛ سیاست مهم دیگری مانده که جلسه بعد به آن می‌پردازیم و آن بحث کنکور رشته‌های خاص از پزشکی است.


تصویب سهمیه بهیاران در رشته‌های پرستاری


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی دیگر از مصوبات امروز، تصویب سهمیه بهیاران بود. این هم مصوبه مهمی است چون دو جلسه از آن تشکیل شده بود، امروز با بحث کامل و آخرین اصلاحات به تصویب رسید. چون ما منتظر اعلام نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودیم که وی کتباً نظرشان را اعلام کرد. علی‌رغم اینکه امروز نمی‌توانست حضور پیدا کند ولی معاون وی، حقدوست توضیحات کاملی را دادند و این موضوع به این شکل تصویب شد: سهمیه بهیاران در رشته‌های پرستاری با این شرح به تصویب رسید، پنج درصد سهمیه کنکور، حداقل 70 درصد از نمره آخرین نفر پذیرفته شده و این مصوبه برای مدت پنج سال اجرا می‌شود. حتماً بعدا اگر تجدید نظر یا اصلاحی باشد در خدمت عزیزان خواهیم بود.


کبگانیان درباره سهمیه‌های کنکور گفت: موضوع سهمیه‌ها بسیار متنوع است. همه سهمیه‌های کنکور را به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که ریاست آن شورا به عهده وزیر علوم است. به گفته غلامی یک یا دو جلسه دیگر هنوز کار دارد؛ ما منتظر هستیم شورای اسلامی شدن، ساماندهی کل سهمیه‌های کنکور را به‌عنوان پیشنهاد ارائه دهند که ارزیابی شود و وارد مصوبه‌ آن شویم. این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی و نهایی می‌شود. البته به مصوبه صحن شورای انقلاب فرهنگی هم نیاز دارد و آنجا هم مطرح می‌کنیم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

برچسب ها: منصور کبگانیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته