دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلطانی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

وفور کالاهای لوکس و غیرضرور در بازار با وجود تنگنای ارزی کشور/ نرخ واقعی دلار زیر 20 هزار تومان است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تصمیم آزادسازی واردات بدون انتقال ارز آن‌هم در شرایطی که نرخ ارز کاهشی بود، شوک مهمی را به این بازار وارد کرد و جلوی کاهش قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان را گرفت.
کد خبر : 546633
IMG_20201208_101636.jpg

احسان سلطانی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به لزوم دقت در ماهیت کالاهای وارداتی از طریق بدون انتقال ارز گفت: باید توجه داشت تا آزادسازی این شیوه از واردات صرفا کالاهای اساسی و ماشین‌آلات تولیدی غیر موجود در کشور را شامل شود تا آسیبی به بخش تولیدی کشور و اولویت‌بندی صورت گرفته برای واردات کالا وارد نشود.


وی افزود: در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های تولیدی کشور توان تأمین بسیاری از کالاها را دارند، واردات بدون انتقال ارز کالاهای غیراساسی و غیرضروری ، معنا و مفهومی ندارد.


این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از عملکرد سازمان‌های دولتی و بانک مرکزی در جلوگیری از واردات کالاهای لوکس به کشور گفت: متاسفانه در شرایطی که کشور در تنگنای ارزی و شرایط تحریمی سنگین قرار دارد، از کالاهای لوکس و غیرضرور تا غذای حیوانات خانگی به کشور وارد شده و نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرهای کشور نیز به وفور یافت می‌شود.


سلطانی همچنین تصریح کرد: واردات بدون انتقال ارز به وسیله‌ای برای واردات هرنوعی از کالا تبدیل شده است. چرا که در مبادی ورودی کشور با مشکلات مهمی از نظر کم اظهاری، عدم اظهار و بد اظهاری مواجه هستیم و میانگین سالانه قاچاق رسمی کشور معادل 15 میلیارد دلار است.


وی با اشاره به دیگر تبعات این شیوه از واردات عنوان کرد: واردات بدون انتقال ارز، تقاضا در بازار ارز را افزایش داده و موجب افزایش نرخ آن می‌شود. اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد، کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری صورت می‌گرفت و دلار در شرایط فعلی نرخی زیر 20 هزار تومان را تجربه می‌کرد.


این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با اشاره به شکست پروژه ترامپ هراسی و درپی آن قرار گرفتن نرخ ارز در مسیر نزولی گفت: تصمیم آزاد سازی واردات بدون انتقال ارز آن‌هم در شرایطی که نرخ ارز کاهشی بود، شوک مهمی را به این بازار وارد کرد. به نظر می‌رسد، این تصمیمات برنامه ریزی شده است و منافع برخی در بالا بودن نرخ ارز است.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

برچسب ها: ارز 4200 تومانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته