دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1399 - 13:35
هفته پژوهش در ایام کرونا/ 7 استاندار همدان در گفتگو با آنا:

25 پژوهشگر برتر استان همدان تجلیل می‌شوند/ تعداد ایده‌هایی که تبدیل به محصول شده‌اند

استاندار همدان با بیان اینکه دانشگاه‌های استان همدان در رتبه‌بندی کشور جایگاه خوبی دارند، عنوان کرد: در هفته پژوهش از 25 پژوهشگر برتر تجلیل می‌شود.
کد خبر : 546489

سیدسعید شاهرخی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان با بیان اینکه در هفته پژوهش از 25 پژوهشگر برتر قدردانی می‌شود، گفت: این پژوهشگران در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند به‌طوری‌که 6 نفر از آنان در بخش کشاورزی، یک نفر در هنر معماری، 6 نفر در فنی و مهندسی، سه نفر در بخش علوم‌پزشکی، پنج نفر در علوم پایه و پنج نفر علوم انسانی موفق به کسب رتبه برتر شده‌اند.


وی اضافه کرد: در دستگاه‌های اجرایی نیز 10 پژوهشگر برتر همدانی در حوزه کارمندی موفق به کسب رتبه شده‌اند و در طرح‌های فناورانه نیز 10 نفر برتر هستند، در این میان دو واحد تحقیق و توسعه نیز از مجموع کارخانجات و مراکز تولیدی استان به‌عنوان واحدهای برتر فناوران انتخاب شده‌اند.


سهم همدان در چاپ مقالات علمی


استاندار همدان با بیان اینکه سهم همدان در چاپ مقالات علمی 4.2 درصد از سهمیه کشوری است، عنوان کرد: همدان در چاپ مقالات علمی و پژوهش عملکرد مطلوبی دارد به‌طوری‌که در سال 2019 سهم همدان در پایگاه اسکوپوس، هزار و 746 مقاله گزارش شده که بیشترین آن متعلق به مسعود سعیدی‌جم با 34 مقاله از علوم پزشکی است.


شاهرخی با بیان اینکه در مقالات چاپ‌شده استان همدان، دانشگاه علوم پزشکی بیشترین سهم را دارد، عنوان کرد: همدان 666 مقاله در پایگاه علمی «ISI» دارد که 596 مورد از آنها از جانب دانشگاه علوم پزشکی استان منتشر شده است.


وی با اشاره به نسبت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان همدان به مقالات ISI، عنوان کرد: این نسبت در دانشگاه علوم پزشکی و بوعلی سینا یک به چهار بوده که عملکرد بسیار مطلوبی است.


استاندار همدان با بیان اینکه دانشگاه‌های استان همدان از امکانات آزمایشگاهی خوبی برخوردارند، افزود: در دانشگاه‌های همدان 445 آزمایشگاه علمی- پژوهشی وجود دارد که 180 مورد آن متعلق به دانشگاه بوعلی‌سیناست و به‌ترتیب 101 مورد از آن در دانشگاه آزاد استان همدان، 53 مورد دانشگاه ملایر، 50 مورد در دانشگاه صنعتی بوده و مابقی نیز در دیگر دانشگاه‌های استان فعال است.


شاهرخی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان همدان در رتبه‌بندی کشور جایگاه خوبی دارند؛ اما لازم است ارتقا یابند، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان بین 43 دانشگاه کشور رتبه 11 تا 15 را دارد و دانشگاه بوعلی‌سینا که مرکز آموزش مادر در همدان بوده در رتبه هشتم دانشگاه‌های برتر کشور است؛ پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه 31 و دانشگاه ملایر در رتبه 50 تا 60 قرار گرفته‌اند.


وی با بیان اینکه هنوز رتبه‌بندی سال 99 و حتی 98 منتشر نشده و این آمار مربوط به سال 97 است با اشاره به فعالیت 26 شرکت دانش‌بنیان در سال 98 بیان کرد: در همدان 26 شرکت دانش‌بنیان در سال گذشته موفق به فروش 26 میلیارد تومانی، 771 هزار دلار صادرات و اشتغالزایی 932 نفری شده‌اند.


40 شرکت دانش‌بنیان در استان همدان فعالیت دارند


استاندار همدان مطرح کرد: سال گذشته 160 واحد فناورانه در استان همدان فعالیت داشتند که 97 میلیارد تومان کل فروش آنها و 857 هزار دلار صادرات با اشتغالزایی هزار و 112 نفر است.


شاهرخی با بیان اینکه 40 شرکت دانش‌بنیان در همدان فعالیت دارند، افزود: از این تعداد 26 شرکت در پارک علم و فناوری، چهار مورد در دانشگاه بوعلی سینا، چهار مورد در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی و سه مورد نیز در دانشگاه تحقیقات کشاورزی قرار دارند.


وی افزود: تعداد ایده‌هایی که از سال 97 تا 98 در استان همدان تبدیل به محصول شده‌اند به‌ترتیب 53 ایده از پارک علم و فناوری، 28 ایده از مرکز رشد پیام‌نور، 17 ایده از دانشگاه بوعلی‌سینا و مابقی نیز از سایر واحدهای علمی- فناورانه استان هستند.


استاندار همدان تعداد محصولات تجاری شده در سال 98 را 112 مورد عنوان کرد و افزود: 63 محصول متعلق به پارک علم و فناوری، 13 محصول دانشگاه پیام نور، 11 محصول دانشگاه بوعلی سینا، 20 محصول دانشگاه علوم پزشکی و 5 محصول همدان نیز مربوط به مرکز تحقیقات کشاورزی است.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته