دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1399 - 15:23
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیازمند بررسی کارشناسی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیازمند بررسی کارشناسی است.
کد خبر : 546260
photo_2020-12-06_14-11-57.jpg

خلیل بهروزی‌فر در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه خانواده سنگ بنای جامعه است و حمایت از آن ضروری است؛ گفت: از آنجا که طرح تعالی جمعیت و خانواده در ابتدا آنچنان پخته نبود، نیازمند به کار کارشناسی بیشتر است، به همین دلیل قرار شد توسط کمیته‌­ای متشکل از اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان لزوم تصویب یک طرح کارشناسی در موضوع جمعیت، افزود: این کمیته طی چندین ساعت جلساتی داشته و بعدها هم جلساتی خواهد داشت.تا زمانی که این طرح کاملاً پخته نشود قطع یقین بر روی صحن نخواهد آمد چون اساس و پایه و بنیان جامعه بر مبنای آن استوار است. شاخص‌­ها و یا معیارهایی که در این رابطه باید به آن در خصوص نهاد خانواده توجه شود، همه­ آنها مد­نظر کمیته است.


وی با اشاره به اهمیت اتخاذ سیاست‌های تشویقی در موضوع فرزندآوری گفت: مسلماً باید سازوکارهایی را تعریف کنیم تا خانواده­‌ها تشویق شوند. این سازوکارها مادی و معنوی است. در این راستا عرض کردم همین کمیسیون اجتماعی که به عنوان کمیسیون اصلی است و کمیته­ تخصصی مربوطه تشکیل شده است؛ در این خصوص ضمن استفاده از نظرات کارشناسان داخل مجلس و ظرفیت نمایندگان، در نظر دارد از کارشناسانی که به عنوان تشکل­‌های مردمی در بیرون از مجلس کارشناس­‌های خبره­ای هستند، استفاده کند.


 بهروزی‌فر در ادامه با بیان اینکه بررسی کارشناسی طرح تعالی جمعیت زمان بر است و باید امتیازاتی برای خانواده‌ها لحاظ شود، افزود: در بعضی از کشورها برای تشویق به فرزندآوری امتیازاتی را قائل می‌­شوند که بحث تسهیل زاد و ولد است. برای فرزندی که متولد می‌­شود یک مقرری برای او در نظر می­‌گیرند و این بچه تا 12 سال، 13 سال هم  که برسد همه خدماتی دولت به شکل رایگان برنامه‌ریزی می‌شود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که کشورهای دیگر در ارتباط با اینکه بتوانند جمعیت جوان خودشان را زیاد بکنند و نیروی کار خودشان را به دست بگیرند، انجام می‌دهند. بنابراین  ایران برخواسته از مکتب اسلام و نظام اسلامی است به مراتب باید بیشتر از دیگران نسبت به این امر مهم اهتمام بورزد.


بهروزی­‌فر در پایان با بیان اینکه آمار ازدواج طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مسلماً هم از تجاربی که در این راستا وجود داشته و هم در ارتباط با بحث علم و دانش آن چیزی را که حکم می­‌کند در ارتباط با تحکیم خانواده استفاده می‌کنیم. همچنین در ارتباط با اینکه ازدیاد نسل صورت بگیرد و نیروی کار، یک نیرویی که با انگیزه است نیرویی که پر­انرژی است و می‌­تواند یکی از مؤلفه­‌های امنیت ملی هر کشوری محسوب شود، مجلس برنامه و طرح‌های ویژه‌ای در نظر دارد.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته