دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1399 - 00:02
گزارش آنا؛

موساد 730 دانشمند و نخبه عراقی را ترور کرده است/ همکاری اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنایت علیه بغداد

دولت آمریکا پس از آنکه نتوانست دانشمندان عراقی را تطمیع کند، با عملیات ترور موساد علیه نخبگان علمی این کشور و حذف فیزیکی آن‌ها موافقت کرد.
کد خبر : 546142
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری دنیاالوطن در گزارشی به  موضوع جنایت جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) علیه دانشمندان عراقی پرداخت و نوشت: دانشمندان و دانشگاهیان عراقی همچنان نگران فعالیت و تحرکات جوخه‌های مرگ اسرائیل علیه خود و دیگر دانشمندان کشورشان هستند؛ جنایتی که از روزهای نخست اشغال عراق علیه دانشمندان عراقی پی گرفته شد و تاکنون دست‌کم 530 دانشمند عراقی و بیش از 200 استاد دانشگاه و دیگر شخصیت‌های دانشگاهی به‌وسیله موساد و با همکاری آمریکا به ترور یا حذف فیزیکی شده‌اند.



طبق این گزارش، عناصر موساد با هدف از میان برداشتن دانشمندان هسته‌ای و اساتید برجسته دانشگاهی حوزه فیزیک هسته‌ای در عراق فعالیت می‌کردند و این پس از آن بود که آمریکا نتوانست آن‌ها را به همکاری با خود یا منافع واشنگتن ترغیب کند.



کماندوهای صهیونیستی بیش از یک سال است در خاک عراق فعالیت می‌کنند و عمده تمرکز آن‌ها ترور دانشمندان و متفکران عراقی است.



در این گزارش آمده است: صهیونیست‌ها پس از شکست تلاش‌های آمریکا که بلافاصله پس از اشغال عراق آغاز شد و هدف آن جذب تعدادی از دانشمندان عراقی برای همکاری و رفتن به آمریکا بود، به ترور گسترده متوسل شدند. رسانه‌های آمریکایی دراین‌باره گزارش کردند برخی از دانشمندان عراقی به کار در مراکز تحقیقاتی آمریکا مجبور می‌شدند، ولی بیشتر آن‌ها از همکاری در برخی زمینه‌ها خودداری کردند و از آمریکا به دیگر کشورها گریختند.


دنیاالوطن می‌نویسد: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پس از شکست سیاست‌هایش در عراق با پیشنهاد موساد که معتقد بود بهترین راه برای خلاص شدن از شر این دانشمندان حذف فیزیکی آن‌هاست، موافقت کرد. سرویس‌های امنیتی آمریکا مشخصات کاملی از دانشمندان و دانشگاهیان عراقی را در اختیار اسرائیل قرار داده‌اند تا ترور آن‌ها تسهیل شود و کارزار موساد برای حذف فیزیکی آن‌ها همچنان ادامه دارد.




بیشتر بخوانید:


موساد و سیا گروه‌های خشونت در عراق را مدیریت می‌کنند




در نتیجه 307 حمله ثبت‌شده علیه دانشگاهیان و پزشکان، 74 درصد ترور شده و 26 درصد  نجات یافته‌اند که بر مبنای جنسیت 95 درصد مرد و پنج درصد زن بوده‌اند.


نسبت دانشمندان ترور شده و حوزه‌هایشان به شرح زیر است؛


علوم: 31 درصد


پزشکی: ۲۳ درصد


علوم انسانی: ۲۱ درصد


علوم اجتماعی: ۱۲ درصد


نامشخص: ۱۳ درصد


در علوم انسانی؛


 زبان: ۲۳ درصد


 قانون: ۲۰ درصد


دین و تاریخ: ۱۶ درصد


ادبیات: ۱۱ درصد


علوم فنی: ۹ درصد


فلسفه: ۵ درصد


در زمینه علوم نیز درصد ترور دانشمندان به شرح زیر است؛


مهندسی: ۳۳ درصد


کشاورزی: ۱۴ درصد


فیزیک: 13 درصد


شیمی: ۱۰ درصد


بیولوژیک: ۷ درصد


جغرافیا: ۷ درصد


دیگر حوزه‌ها: ۹ درصد
تنوع ترورها؛


دانشگاه‌ها: ۸۰ درصد


بخش بهداشت: ۹ درصد


خدمات شهری: ۷ درصد


مراکز آموزشی: ۳ درصد


دیگر بخش‌ها : یک درصد


حملات غیر ترور؛


بازداشت: ۳۳ درصد


اقدام به ترور ناکام: ۲۳ درصد


عملیات ربایش: ۱۶ درصد


تهدید به قتل: ۱۱ درصد


دیگر عملیات‌ها: ۱۷ درصد


طبق این آمار، ۵۷ درصد ترورها در بغداد، ۱۴ درصد در بصره، ۱۱ درصد در موصل، ۶ درصد در نجف، پنج درصد در الانبار و دیگر ترورها در نقاط مختلف این کشور انجام شده است.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ترور موساد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته