دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم بزرگداشت روز دانشجو

امام جمعه موقت اهواز: جامعه دانشجویی هیچگاه ایستا و منفعل نبوده است

امام جمعه موقت اهواز گفت: جامعه و جنبش دانشجویی ویژگی‌هایی دارد که مهم‌ترین آنها تحرک و پویایی است. جامعه دانشجویی هیچگاه ایستا و منفعل نبوده است. نمونه این پویایی را می‌توان در انقلاب و حرکت‌های دانشجویی ضد رژیم پهلوی به چشم دید
کد خبر : 54594

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیت الله سید ابوالحسن حسن‌زاده، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی و بسیج دانشجویی واحد اهواز در این واحد دانشگاهی برگزار شد، با قدردانی از حضور دانشجویان، استادان و رئیس دانشگاه در این جلسه گفت: سال ۱۳۳۲ یکی از سال‌های استثنایی در تاریخ معاصر کشور است. دولت دکتر مصدق با ملی شدن صنعت نفت نفوذ زیادی در میان مردم به دست آورد. با درگیری دولت و شاه و تاکید مصدق بر قانون اساسی و حقوق حاکمیتی مردم که تا به آن روز اجرا نشده بود، شاه مجبور به خروج از کشور شد و پس از آمریکا با یک کودتای نظامی شاه را به کشور بازگرداند.


وی گفت: ۱۶ آذر و روز دانشجو ماهیتی ضد امریکایی دارد. چرا که آن روز دانشجویان ما در اعتراض به حضور نیکسون در ایران به شهادت رسیدند. از این رو تمام حرکت‌ها در روز دانشجو باید بر مبنای همین فلسفه باشد.


حسن‌زاده ادامه داد: دانشگاه پیش از انقلاب به عنوان مهم‌ترین پایگاه مبارزات علیه رژیم پهلوی بوده است و پس از انقلاب نیز این جنبش‌ها ادامه دارد.


وی گفت: یکی از همین حرکت‌ها و جهت دهی‌ها تسخیر لانه جاسوسی آمریکاست. در ابتدا دانشجویان قصد داشتند که پس از سه روز سفارت را باز پس دهند که این حرکت با تایید امام خمینی (ره) روبرو شد و حدود ۳۳۰ روز طول کشید. امام راحل این اقدام را انقلاب دوم نامیدند که جهش فوق العاده‌ای در انقلاب ایجاد کرده است. این حرکت جهت گیری‌های خارجی و داخلی انقلاب را سرعت بخشید و رویکرد ایران را در قبال برخی مسایل روشن‌تر کرد.


حسن زاده: حضور دانشجویان در دفاع مقدس نیز بسیار پر رنگ بود. هر چند که جامعه دانشجویی در آن روز‌ها تعداد کمی داشت اما حضور دانشجویان در رده‌های فرماندهی کاملا چشمگیر بود که به عنوان نمونه می‌توان از شهید حسین علم الهدی و شهید دقایقی یاد کرد. در عملیات هویزه که شهید علم الهدی فرماندهی آن را بر عهده داشت بسیاری از دانشجویان شهید شدند و از این رو است که ۱۶ دی ماه را روز شهدای دانشجو نامگذاری کرده‌اند

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: حضور دانشجویان در دفاع مقدس نیز بسیار پر رنگ بود. هر چند که جامعه دانشجویی در آن روز‌ها تعداد کمی داشت اما حضور دانشجویان در رده‌های فرماندهی کاملا چشمگیر بود که به عنوان نمونه می‌توان از شهید حسین علم الهدی و شهید دقایقی یاد کرد. در عملیات هویزه که شهید علم الهدی فرماندهی آن را بر عهده داشت بسیاری از دانشجویان شهید شدند و از این رو است که ۱۶ دی ماه را روز شهدای دانشجو نامگذاری کرده‌اند.


وی ادامه داد: پس از جنگ نیز ما به استقلال بر پایه علم و فرهنگ نیازمندیم. البته استقلال به معنای قطع ارتباط نیست بلکه به معنای تصمیم گیری مستقل و در درون کشور ست. دانشجویان ما نیز بر همین مبنا توانستند به پیشرفت‌های بزرگی در علوم هسته و فضایی دست پیدا کنند و موجب استقلال کشور را فراهم آورند.


حسن‌زاده که بیشتر وقت جلسه را به پرسش و پاسخ دانشجویان اختصاص داده بود در پاسخ به دانشجویان گفت: ارتباط کنونی ایران با کشور روسیه نقض شعار نه شرقی و نه غربی نیست. در آن سال‌ها ۹۸ درصد کشورهایی که قصد انقلاب داشتند باید به شوروی روی می‌آورند اما ما مستقل از بنیان‌های فکری و قدرت شرق و غرب انقلاب کردیم. پس این شعار به معنای قطع ارتباط نیست. کما اینکه در آغاز انقلاب نیز ایران تنها با رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی ارتباط خود را قطع کرد.


وی افزود: اینکه رییس جمهور روسیه بدون در نظر گرفتن تشریفات به سرعت به دیدار رهبر انقلاب می‌آید برای ما ارزشمند است. گرایش ما به روسیه نیز برای رسیدن به منافع مشترکمان در منطقه است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. در دولت گذشته این اشکال وجود داشت که با برخی مواضع، اتحاد میان آمریکا و اروپا را در مورد تحریم‌ها ایجاد کرد و اکنون اگر ما بتوانیم این اتحاد میان آمریکا و اروپا را از بین ببریم برای ما کافی است.


امام جمعه موقت اهواز گفت: در مورد آمریکا هم رفیق دوست خاطره را را امام راحل و مرحوم سید احمد خمینی نقل کرده است و گفته است پس از تسخیر سفارت به امام پیشنهاد دادیم که ساختمان سفارت آمریکا را به وزارت دفاع تحویل بدهیم تا در آنجا مستقر شوند اما امام مخالفت کردند و گفتند مگر قرار است تا همیشه با آمریکا قطع رابطه کنیم؟ ممکن است بخواهیم دوباره سفارت را تحولیشان بدهیم.



حسن‌زاده گفت: اکنون هم در صورت تغییر مواضع و رویکرد آمریکا ممکن است رابطه با امریکا از سر گرفته شود. اما اکنون زمان برقرای روابط نیست زیرا آمریکا دست از مواضع استعمارگرانه خود برنداشته است و نمونه آن را درموضع گیری آمریکا در قبال فتنه ۸۸ می‌توان دید.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نیز در این مراسم گفت: دانشگاه مبدا تحولات بزرگی در کشور ما بوده است و نمونه این تاثیر گزاری را می‌توان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ جست. در آن روز سه تن از دانشجویان ما جان خود را ا ز دست دادند تا جلو استعمارگرانی که در کشور ما کودتا کرده بودند و دولت قانونی و مردمی ر ا ساقط کرده بودند بایستند و آغازگر حرکتی نوینی در مقابله با استعمار آمریکایی باشند.


دکتر شهرام لک ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از ثمرات انقلاب است که با حمایت مستقیم و ماندگار امام راحل تاسیس شد و امروز با۳۵۷ مرکز، ۲۶ هزار عضو هیات علمی، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموخته و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو به عنوان بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی حضوری در حال تغذیه جامعه علمی و فرهنگی ایران اسلامی است و امکان تحصیل دانشجویان را در کنار خانواد‌هایشان فراهم کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی انحصار دولتی را شکسته است و از مهاجرت جوانان به خارج از کشور و نیز خروج ارز جلو گیری کرده است.


وی با قدردانی از حضور حسن‌زاده در این جلسه گفت: در همه ادوار مدیریتی دانشگاه آزاد، حسن‌زاده حامی دانشگاه و در کنار ما بوده است و راهنمایی‌ها خود را در راستای پیشرفت فعالیت‌ها از ما دریغ نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب