اولویت ما نمایش فیلمهای فجر فقط برای «داوران» است / هیئت انتخاب نداریم؛ همه فیلمهای متقاضی داوری میشوند
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سید سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در اولین نشست خبری این رویداد که هماکنون به شکل آنلاین درحال برگزاری است، با گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان فقید سینما در پی شیوع کرونا گفت: ستاد جشنواره مثل دیگر رویدادهای دنیا با محدودیتهای ناشی از کرونا مواجه است و پس از مشورتها سعی کردیم بهترین گزینه را برای فیلم فجر مدنظر بگذاریم از تعطیلی گرفته تا تعویق آن به بهار 99 و یا آنلاین و غیر آن.
وی افزود: از یک طرف جشنواره فجر نقطه امیدی برای سینمای ایران است و از طرفی هم باید سلامت هنرمندان را مدنظر بگذاریم. ساده ترین تصمیم تعطیلی آن بود اما مشخص نبود که این تصمیم بهترین راه باشد. در نهایت پس از جمعبندی کنونی رسیدیم که آن را طی فراخوانی برپا کنیم.
نمایش فیلمها فقط برای داوران
طباطبایینژاد اضافه کرد: جشنواره را در حالت شیوع کرونا، فقط برای داوران بخشهای مختلف برگزار خواهیم کرد. جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و فقط داوران آثار را ارزیابی خواهند کرد و برگزیده ها را معرفی میکنند.
وی همچنین گفت: اگر وضع شیوع کرونا رو به بهبودی برود تنها آثار کاندیدا، برای اهالی سینما و رسانه و بعدتر اگر به شرایط ایمن رسید با رعایت پروتکل ها و با ظرفیت 40 تا 50 درصد اولیه برای مردم اکران میکنیم.
دبیر این رویداد با تأکید بر اینکه جشنوار در زمان مقرر یعنی بهمن برگزار میشود، گفت: اگر شرایط فراهم باشد فیلمهای منتخب برای اهالی رسانه اکران میشود و درصورت شرایط ایمن مردم هم میتوانند آثار را ببینند.
به گفته وی؛ قرار نیست جشنواره به لحاظ برگزاری تفاوت آنچنانی داشته باشد. البته هیئت انتخابی نخواهیم داشت بلکه همه آثار واجد شرایط وارد مسابقه سودای سیمرغ شده و همه آثار داوری میشوند. بنابراین بخش نگاه نو را بهطور مجزا نداریم.
تعیین تکلیف فیلمهای مستند و کوتاه
او همچنین اظهار داشت: در این دوره هیئت داوران این بخش از میان فیلمهای مستند بلند (بالای 70 دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد و همچنین هیئت داوران بخش فیلمهای کوتاه از میان فیلم های کوتاه حائز شرایط(3 تا 15 دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
طباطبایینژاد گفت: جشنواره آثار یک سال تولید شده سینمای ایران را در اختیار داوران قرار میدهد و داوران 27 سیمرغ را در بخشهای مختلف به آثار اهدا خواهد کرد. جشنواره با حفظ اولویت سلامت سینماگران و مخاطبان برای هیئت داوران برگزار میشود. گام دوم این است که اگر ما بر اساس پروتکلها، توانستیم فیلمها را برای سینماگران و رسانهها نمایش دهیم، آثار کاندیدا شده داوران را برای این طیف نمایش خواهیم داد. گام سوم این است که از 12 بهمن با رعایت پروتکلها فیلمها را برای مردم هم نمایش دهیم. اما در حال حاضر، در گام اول و نمایش فیلمها برای داوران قرار داریم.
او ادامه داد: ما میتوانیم در یک زیست متناسب با شرایط کرونا، وضعیت معیشت و کار فرهنگی خود را امتداد دهیم. کسی نمیتواند بگوید کرونا چه روزی از بین خواهد رفت. مهم این است که ما بتوانیم در این شرایط خود را وقف دهیم و بهترین گزینه را بیابیم. تعطیلی جشنواره سادهترین گزینه بود و بهترین گزینه نبود. شرایط بهار هم با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات، برپایی جشنواره کار سادهای نبود. همه این موارد را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم و همه گزینهها معایب و محاسنشان درج شد و علت تأخیر انتشار فراخوان جشنواره سی و نهم، مطالعه و رایزنیهای فراوان و جمعآوری همه پیشنهادها بود. اکثر دوستان ما هم اتفاق نظر داشتند که این گزینه میتواند منطقیترین گزینه باشد.
بودجه جشنواره و ضرورت برگزاری آن
دبیر جشنواره درباره بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه جشنواره کاهش یافته و تمام تلاش ما این است که هزینهها در پایینترین حد باشد. تلاش خواهیم کرد امسال جشنواره و گفتوگو درباره آثار سینمای ایران را از طریق صداوسیما و پلتفرمها رونق دهیم تا اگر نشست خبری نداریم در برنامههایی که توسط پلتفرمها تدارک دیده میشود درباره آثار جدید سینمای ایران گفتوگو کنند.
وی عنوان کرد: از گفتوگو با سینماگران به این نتیجه رسیدیم که فیلمسازی که از سال گذشته درگیر تولید اثرش بوده و درباره اثرش سکوت مطلق پیش میآید، این از نظر امید و روحیه برای اهالی سینما و فیلمسازان مناسب نیست. این که جشنواره محدود به اجرا درمیآید، خب همه ما شکوه جشنواره فیلم فجر را آرمانی میبینیم. اینطور نبینیم که شکل فعلی تحقیر جشنواره است. باید بپذیریم که شرایط کرونایی ما را به این سمت برده. جشنواره یک چراغ پرنور بوده و ما تلاش میکنیم که این چراغ خاموش نشود. این یک مدل است و باید با زیست کرونایی کنار بیاییم.
چرا جشنواره فجر آنلاین برگزار نمیشود؟
او درباره منتفی بودن بخش آنلاین جشنواره گفت: برپایی جشنواره فیلم فجر، به صورت آنلاین ممکن نیست. در این زمینه هم فکر شده بود اما این تضمین وجود ندارد فیلمی که در سامانهها به نمایش دربیاید، به سرقت نرود. این یک ریسک نامعقول برای فیلمهای سینمایی بلند در ایران است.
دبیر جشنواره درباره نمایش فیلم برای اهالی رسانه گفت: اگر شرایط فراهم شد و به شیوه دوم رسیدیم، اهالی رسانه از 12 بهمن در برج میلاد آثار جشنواره را خواهند دید.
در بخش بعدی این نشست خبری مجازی، طباطبایینژاد درباره سطح کیفی جشنواره امسال و نبود فیلمهای خوب و رسیدن فیلم جدید اصغر فرهادی به این دوره اظهار کرد: به علاقهمندان و مخاطبان قول میدهم سه، چهار فیلم ماندگار در این دوره خواهیم داشت و اینگونه نیست که فیلم خوب نداشته باشیم. درباره فیلم آقای فرهادی هم بعید میدانم فیلم ایشان به جشنواره برسد.
وی افزود: 12 بهمن کاندیداهای جشنواره نزد خودمان مشخص خواهد بود. مجموع کاندیداها بعید میدانم بیش از 10، 12 فیلم باشد. این کار دشواری نیست و فیلمها به جشنواره خواهند رسید. اگر وارد مرحله نمایش عمومی فیلمها برای مردم (در صورت ایجاد فضای مناسب) شویم، ممکن است تعداد سالنهای سینما افزایش یابد.
پاسخ به گلایه مستندسازان
طباطبایینژاد درباره بیانیه برخی از مستندسازان درباره این دوره جشنواره نیز عنوان کرد:من چون خودم از سینمای مستند آمدهام بیش از هر کسی مدافع سینمای مستند هستم. جشنواره سینماحقیقت یکی از معتبرترین جشنوارههای فیلم مستند در منطقه است و اعتبار جهانی دارد. فیلمهای مستند ما با یک هیات انتخاب شایسته انتخاب شدهاند. ما امسال در هیچ بخشی هیات انتخاب نداریم نه در بخش مستند، نه در بخش کوتاه، نه سودای سیمرغ نه بخش تبلیغات. منطقی نبود که برای آثار مستند هیات انتخاب میگذاشتیم. در روزهایی که این تصمیم را گرفتیم به دوستان مستندساز مراجعه کردم و پرسیدم آیا مستندبلندی را میشناسید که به جشنواره سینماحقیقت راه نیافته باشد و شایسته داوری در فجر باشد؟ که پاسخ مثبت نبود. من به دوستان مستندساز عزیز حق میدهم که بخواهند بهتر دیده شوند. جشنواره فیلم فجر، بالاترین جایزه سینمای ایران را به آثار مستند میدهد و طبیعی است به فیلمی اعطا کند که در کورس آثار در جشنواره سینماحقیقت حاضر باشد.
وی درباره دستمزد دبیران گفت: دستمزد آقای داروغهزاده در دورههای گذشته ماهی 7 میلیون تومان بوده و من هم هیچ قراردادی با جشنواره ندارم.
ترکیب هیئت داوران و چگونگی داوری آثار
وی افزود:ترکیب هیئت داوران مجموعهای از صاحبنظران سینما در بخشهای مختلف است. تصمیمگیری درباره اهدای 22 جایزه در بخش سودای سیمرغ و قضاوت حدود 40 فیلم کار سادهای نخواهد بود. وقتی جشنواره قرار نیست به شکل قبلی برپا نبود؛ این شیوه بهترین روش ما بود. این نکته را هم بگویم قبلا این انتقاد وجود داشت که فیلمی شایسته حضور در جشنواره نبوده و میتوانسته در جشنواره حاضر باشد. این شانس امسال برای همه فیلمها وجود دارد که شاید اگر هیات انتخاب وجود داشت، در این قضاوت لحاظ نمیشدند.
دبیر جشنواره درباره چگونگی اجرای شیوه برگزاری اول (نمایش آثار جشنواره برای داوران) گفت: ما در شرایط ناگزیری قرار داریم که باید به بهترین تصمیم برسیم. من البته ناامید نیستم که نمایش آثار برای اهالی سینما، منتقدان و اهالی رسانه اتفاق بیفتد. در حال حاضر شیوه اول شدنیتر است اما امیدواری من شیوه دوم است و خودم را برای این اجرا آماده کردهام. آنچه امروز قول میدهیم و آنچه برای ما قطعی است شیوه اول است. وقتی قرار است شیوه دوم اتفاق بیفتد، درباره فیلمها در تلویزیون و پلتفرمها حرف زده شود، آنها فیلمها را دیدهاند اما در شیوه اول، ما به معرفی آثار خواهیم پرداخت. همیشه بین وضع مطلوب و مقدور فاصله وجود دارد اما وضع موجود، مواردی را به ما تحمیل میکند و باید این را بپذیریم.
طباطبایینژاد افزود: اگر فیلمی در کورس داوری قرار بگیرد، حتما باید پروانه نمایش ویژه جشنواره را به دست بیاورد. به لحاظ قانونی پروانه نمایش در سازمان سینمایی و معاونت نظارت برای اکران عمومی، اکران خارج از کشور و پروانه ممیزی حداقلی (نمایش در جشنوارهها ومراکز خاص) است که ما در گفتوگو با دوستان در معاونت نظارت و ارزشیابی به این نتیجه رسیدیم فیلمهای انتخاب شده داوران توسط معاونت نظارت برای کسب پروانه نمایش حداقلی به دست بیاورند.
احتمال همکاری صداوسیما و سامانه نمایش درخواستی برای برگزاری جشنواره
وی همچنین گفت: با سامانه نمایش درخواستی گفتوگوهایی را داشتهایم که برنامههایی متناسب با سینمای ایران و زندهکردن خاطرات جشنواره فیلم فجر از طریق سامانهها ارائه شود. پیشنهاداتی هم برای ارائه کار مشارکتی با صداوسیما ارائه شده و این دو حوزه منافاتی با یکدیگر ندارد و مخاطبان خاص خود را دارد. هر دو حوزه میتوانند در کنار سینمای ایران قرار بگیرند. این دو رسانه میتوانند خلاء امسال جشنواره را پرکند. در گذشته، شور و نشاط اکران فیلم درسینماهای مردمی، حذف شده اما مخاطبانش همچنان هستند و ما سعی میکنیم جذابیت جشنواره حذف نشود.
دبیر جشنواره اظهار کرد: ممکن است امسال جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه سردارشهید سلیمانی) به یک فیلم مستند یا کوتاه داده شود و قرار است بر اساس فراخوان این جایزه مثل سالهای پیش به فیلمهای بخش سودای سیمرغ اختصاص داده نشود.
او همچنین درباره بودجه جشنواره سی ونهم گفت: بودجه جشنواره طبیعتا کاهش خیلی جدی خواهد داشت. انشالله بلافاصله پس از جشنواره آمار دقیق هزینهکرد جشنواره اعلام خواهد شد.
در بخش پایانی این نشست خبری مجازی، «سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد» اظهار داشت: امسال طبق روال هرساله «سیمون سیمونیان» مسئول دبیرخانه جشنواره و «مسعودنجفی» مدیر روابط عمومی جشنواره پاسخگوی مخاطبان و اهالی سینمای ایران و آماده همکاری با آنها خواهند بود.
دبیر جشنواره در پایان گفت: امیدوارم جشنوارهای در خور شأن سینمای ایران با توجه به شرایط برگزار کنیم امیدوارم این یکی از خاطرهانگیزترین سالهای جشنواره فیلم فجر باشد و سینمای ایران همچنان جاندار به فعالیت خود ادامه دهد.
انتهای پیام4143/
انتهای پیام/