کمیته کشوری اعضای فعال انجمنهای علمی تشکیل شود/ لزوم ارائه تسهیلات و رفع چالشها
گروه استانهای خبرگزاری آنا - حسین بوذری؛ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیتهای بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکز شدن دانشجویان مشتاق به فعالیتهای پژوهشی و علمی میشوند.
بخش عمده این ظرفیتها، ابتدای کار بهصورت بالقوه هستند و اگر دانشگاهها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمنها فراهم آورند؛ بالفعل شدن این ظرفیتها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمنهای علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.
انجمن علمی دانشجویی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری یکی از انجمنهای فعالی است که در این شماره (7) از گفتگوهای خبرگزاری آنا با عنوان «توسعه دانشهای نو با انجمنهای علمی» به معرفی، موفقیتها، کارکردها، فعالیتها، برنامهها و مشکلات این انجمن در مسیر توسعه علم و دانش و دانشهای نوین و تخصصی پرداخته میشود.
بیشتر بخوانید:
پیشبرد دانشهای نوین با جذب دانشجویان خلاق در فعالیتهای علمی و طرحهای پژوهشی
انجمنهای علمی در مسیر خلاقیت و کشف حقایق/ ۶۰۰ نفر در انجمن علمی زیستشناسی عضو هستند
انجمنهای علمی؛ پنجرهای به سوی فتح مرزهای دانش/ شوکی که به مهندسان کامپیوتر وارد شد
در این راستا آزیتا عزیزیان رئیس انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا جزئیاتی از چگونگی تشکیل، نوع و حیطه کارکرد، تعداد اعضا، ارزیابی جایگاه و وظایف انجمنهای علمی، چگونگی تقویت و حمایت از انجمنهای علمی، همراهی مسئولان و .... را تشریح کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: انجمن علمی متبوع خود را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن (زمینههای کاری) معرفی کنید.
عزیزیان: انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با برگزاری انتخابات و تشکیل جلسه در تاریخ ۹۷/۷/۱۸ تشکیل شد.
جایگاه و وظایف انجمنهای علمی در دانشگاه آزاد اسلامی
اعضای این انجمن علمی به دو گروه هسته مرکزی (اصلی و علیالبدل) و اعضای عادی تقسیم میشوند. اعضای هسته مرکزی را آزیتا عزیزیان (رئیس انجمن) و امیرحسین علوی، کیانا کیانی، حدیثه طاهری، فاطمه زهرا بوداغی، زکیه شعبانی، سینا ابراهیمنیا عمران و ابراهیم عابدینی مقدم تشکیل میدهند. علاوه بر این اعضای عادی انجمن زهرا رمضانی و محمدطه سعادتیراد هستند.
آنا: جایگاه و وظایف انجمنهای علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
عزیزیان: انجمنها وظایف مختلفی از جمله پیگیری امور همایشها و سمینارها، کارگاههای آموزشی، امور پژوهشی، روابط عمومی، بازرسی، تولید محتوا، برگزاری و شرکت در مسابقات و ... را برعهده دارند.
انجمن علمی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از زمانی که در چارت سازمانی تحت نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان قرار گرفت از شرایط بسیار بهتری در مقایسه با قبل برخوردار شده، بهگونهایکه بسیاری از استعدادهای دانشجویی شناسایی شدهاند و بهموجب مسئولیتهایی که این دانشجویان در دوران دانشجویی اتخاذ کردهاند از آمادگی مناسبی برای پذیرش مسئولیتهای مهم در دوران بعد از دانشجویی و خارج از محیط دانشگاهی برخوردار هستند.
انجمن علمی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در تأمین بودجه مالی پس از قرارگرفتن در زیرمجموعه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان وضعیت بهتری پیدا کرده است.
آنا: انجمنهای علمی بهعنوان هستههای تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش بهویژه دانشهای نوین دارند؟
عزیزیان: انجمنهای علمی وظیفه دارند به دغدغههای علمی دانشمندانی که متعلق به حوزه علمی خاص هستند، پاسخ دهند، بهعنوان مثال چنانچه تعدادی از دانشمندان فلسفه یا جامعهشناسی صرفنظر از فعالیتهای علمی با رویکرد فلسفی یا جامعهشناختی به این علوم و گسترش آن پایبند شوند در این صورت آن علم و فعالیتهای علمی در این حوزه علمی دستور کار یک انجمن میشود.
علاوه بر اینکه هریک از افراد، تحقیقات خود را انجام میدهند، یک محیط جمعی فراهم میشود که دغدغه آنها موضوع و حضور آن علم است.
چنین انجمنهایی علاوه بر تبادل افکار و آرا، نشاط علمی را به همراه میآورند و موجب طرح مسائل جدید و جدی اصحاب آن علم میشوند؛ البته گاهی ممکن است انجمن در یک رشته خاص علمی شکل بگیرد؛ اما با اقبال عمومی دانشپژوهان مواجه نشود و بهدلیل نداشتن فعالیت و نشاط علمی هیچ تأثیری در سرنوشت آن علم نگذارد.
برای گسترش علم و گسترش پرسشهایی که منجر به پاسخها و پیشرفتهای علمی میشود، تجمعها و ارتباطات علمی ضروری است؛ از این رو شاهد هستیم که در برخی کشورها بیشترین تلاش برای گسترش تولید علم معطوف به ایجاد این ارتباطات در قالبهای مختلف است.
خوشبختانه این بستر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بهواسطه همت مسئولان دانشگاه بهویژه دانشکده پرستاری فراهم شده است، بهگونهایکه بسیاری از استعدادهای دانشجویی شناسایی شدهاند و به موجب مسئولیتهایی که این دانشجویان در دوران دانشجویی اتخاذ کردهاند از آمادگی مناسبی برای پذیرش مسئولیتهای بالاتر در دوران بعد از دانشجویی و خارج از محیط دانشگاهی برخوردار هستند. هرچند هنوز در میانه مسیر قرار داریم و باید در کشف استعدادهای دانشجویی و اخذ همکاری از آنان و ایجاد فرصت برای توسعه مشارکت دانشجویان همچنان گامهای مؤثرتری برداریم.
آنا: حمایت از انجمنهای علمی و دانشجویی را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
عزیزیان: حمایتها که در حد خیلی مطلوب و رضایتبخش نیست؛ اما میتوان در حد خوب ارزیابی کرد. نوپابودن و تجربه کم، کمبود بودجه، آشنانبودن دانشجویان فعال با سیستمها و کارهای اداری، مشخص نبودن جایگاه انجمنهای علمی و محدودیت کاری ازجمله چالشهای پیش روی انجمنهای علمی است. همکاری ضعیف مسئولان پژوهش و مالی با انجمنهای علمی هم مزید بر علت است که البته این موضوع بیشتر بهدلیل نداشتن ساماندهی مناسب انجمنها بوده و اکنون این روند بهبود یافته است.
آنا: انجمنهای علمی چگونه باید تقویت میشوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟
عزیزیان: ارائه تسهیلات به انجمنهای علمی و ایجاد انگیزه و رغبت برای اعضا، تخصیص بودجه ماهانه یا هر ترم تحصیلی مبلغی مشخص، برگزاری سلسله جلسات با مسئولان ذیربط و مرتبط با امور انجمنهای علمی، داشتن نماینده نماینده در جلسات وزارت علوم و مراسم مختلف در حضور رئیسجمهور، مقام معظم رهبری و ... میتواند انجمنها را تقویت ببخشد.
با توجه به برنامهریزیهای دانشگاه آزاد اسلامی درباره انجمنهای علمی، برگزاری جشنوارههای مختلف و … برای ایجاد فضایی سالم برای رقابت این تشکلها با یکدیگر در سطح کشور پیشنهادی است که میتوان در این باره مطرح کرد، تشکیل کمیتهای از اعضای فعال انجمنهای علمی سراسر کشور برای همفکری و ایجاد پویایی و بهرهوری بهتر و بیشتر در سطح کلان با حضور نمایندهای از دانشگاه آزاد اسلامی راهکاری دیگر است که میتوان با بهرهگیری از سند چشمانداز 1404 کشور افقهای علمی مدنظر را عملی کرد.
مسئولان پژوهش و مالی نهادها و سازمانها باید همکاری بهتری با انجمنهای علمی و دانشجویی داشته باشند و با برنامهریزی مناسب گامی در راستای دستیابی انجمنها به اهداف بردارند.
آنا: نحوه همکاری مسئولان با انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری چگونه بوده است؟
عزیزیان: همکاری و حمایت مسئولان بهخصوص باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد ساری با توجه به شرایط موجود و مشکلاتی که از لحاظ اقتصادی در همه دانشگاهها موجود است، مناسب بوده است؛ البته اگر به جای آموزش علم بیشتر روی تولید علم و فناوری سرمایهگذاری کرده و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی ایران به سمت دانشگاههای نسل سوم حرکت کنیم، تأثیر بیشتری روی روند پیشرفت علم و عملکرد انجمنها خواهد گذاشت.
آنا: چنانچه فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیتها و دستاوردهایی داشتهاید، تشریح کنید.
عزیزیان: برگزاری همایشهای علمی، کارگاههای آموزشی، وبینارهای تخصصی، همکاری و مشارکت با حوزههای مختلف دانشگاه ازجمله در همایش جدیدالورودیها، برگزاری مسابقات علمی مجازی و حضوری اعم از کشوری و دروندانشگاهی، جشن روز پرستار، سخنرانیهای علمی و ... از مهمترین این فعالیتهاست.
آنا: آیا در انجمن علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری موفق به تولید محصول و یا موفقیتهای دیگری در ایام کرونا شدهاید؟
عزیزیان: در ابتدای آغاز محدودیتهای کرونایی تهیه کلیپ آموزشی بسیار روان و صریح برای شرکت دانشجویان در کلاسهای مجازی دانشگاه صورت گرفته است.
همچنین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به برگزاری کلاسهای آموزش آنلاین برای مدارس و دانشگاههای سطح شهرستان اقدام کرده و همکاری در زمینه سمپاشی مکانیزه شهری با استفاده از پهپاد مد نظر و مذاکراتی با نهادهای مرتبط انجام گرفت و محصول مورد نظر (پهپاد) طراحی و ساخته شد.
آنا: و سخن آخر...
عزیزیان: فراهم کردن ساختارها و سازوکارهای لازم برای ایجاد و افزایش مشارکت فعال در دانشجویان به آنان این فرصت را میدهد که مسئولیت طرحها و برنامههای متعددی را به دست گرفته و نقش فعالی را در میدان دانشگاه و حتی میدانهای وسیعتر ایفا کنند.
ساختارهای لازم موجبات انسجامبخشی، هویتبخشی گروهی، پرورش شخصیت و سازگاری با محیط اجتماعی را نیز فراهم میآورد، از این رو با توجه به نتایج مثبت این موضوع توجه به امر توسعه مشارکت دانشجویان در نهادها و انجمنهای علمی میتواند شرایط را برای ایجاد، تداوم و کیفیتسازی مشارکت و پویایی محیط دانشگاهی به وجود آورده و متقابلاً موجب پیشرفت دانشجویان و توسعه دانشگاه شود.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/