دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1399 - 10:55
رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه:

خدمات عمومی قوه قضاییه یکپارچه شد/ صدور گواهى عدم سوءپیشینه در کمتر از ٢٤ ساعت

رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه ضمن رونمایی از درگاه ملی این نهاد گفت: از طریق درگاه ملی قوه‌قضاییه تمامی خدمات عمومی این قوه‌ یکپارچه شد.
کد خبر : 545839
3 (3).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضایی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عیسی زارع‎پور صبح امروز (شنبه) در نشست مرکز آمار قوه قضاییه درباره اقدامات این مرکز برای هوشمندسازی قوه قضاییه گفت: دست یابی به قوه قضاییه هوشمند یکی از برنامه‌های تحولی این قوه است. هوشمندسازی قوه قضاییه یکی از اهدافی است که تا پایان امسال به آن دست خواهیم یافت.


رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه افزود: به دنبال این هستیم که با حداکثر استفاده از فناوری، دسترسی مردم به امور قضایی به صورت الکترونیکی انجام شود و رسیدگی و صدور آرا نیز با سرعت و دقت صورت بگیرد.


وی با اشاره به اینکه وکلا می‌توانند همه امور قضایی را به صورت الکترونیک انجام دهند، تصریح کرد: در این 8 ماه بیش از 20 اقدام در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه صورت گرفته است. همچنین تمام امور وکلا از طریق سامانه الکترونیکی صورت می‌گیرد، اما متاسفانه در این مورد اطلاع‌رسانی نشده است و بسیاری از وکلا نسبت به این قضیه بی اطلاعند. ضمناً سامانه رسیدگی الکترونیکی که در اختیار وکلا قرار دارد به صورت 24 ساعته است.


زارع‌پور ضمن رونمایی از درگاه ملی قوه‌ قضاییه خاطرنشان کرد: از طریق  درگاه ملی قوه‌قضاییه تمام خدمات عمومی این قوه‌ یکپارچه شد و از این پس تمام خدمات به مردم در یک درگاه یکپارچه به آدرس eadl.ir قابل دریافت است.


رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ماهانه ٣٠٠ هزار مراجعه به قوه را سامان دادیم و ٥٠ استعلام را به شکل الکترونیکى از دستگاه‌هاى مختلف دریافت مى‌کنیم، افزود: در این هشت ماه بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه قضاییه کمتر شده و به بیش از ٨٠٠ هزار مراجعه را سامان دادیم.


وی یادآور شد: سامانه‌ها باعث شده حضور فیزیکى کمتر شود و در زمینه توسعه دادرسی‌هاى الکترونیکى یکى از زیرساخت‌هاى آن فراهم شده است.


زارع پور خاطرنشان کرد: تا پایان سال برنامه داریم ١٥ استعلام را الکترونیکى کنیم و دو هفته قبل، ١٤٠٠ اتاق دادرسی الکترونیکى را فراهم کردیم.


وی تاکید کرد: بیش از ٣٠ هزار پرونده به شکل آنلاین و از طریق زیرساختى که قوه قضاییه آماده کرده، انجام شده است.


رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: در بسیارى از استان‌ها اعزام زندانى به صفر رسیده و تا پایان سال همه زندان‌ها را مجهز مى‌کنیم تا اعزام و بدرقه زندانى به صفر برسد و در استان البرز تقریبا به صفر رسیده است.


زارع پور با بیان اینکه برنامه ما این است که هر هفته پروژه‌هایى را در راستاى الکترونیکى کردن قوه قضاییه رونمایى کنیم، گفت: امروز درگاه ملى قوه قضاییه رونمایى خواهد شد و تمام آرایى که قابلیت انتشار عمومى دارند در این سامانه در اختیار مردم قرار مى‌گیرد.


وی افزود: در سیستم گواهى عدم سوءپیشینه در کمتر از ٢٤ ساعت گواهى به شکل الکترونیکى براى مردم صادر مى‌شود.


رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: همه خدمات در این سامانه به طور یکپارچه است و مى‌توان استعلام گرفت که فردى که ادعاى وکالت یا کارشناس می‌کند، وکیل یا کارشناس هست یا خیر.


وی بیان کرد: یکى دیگر از سامانه‌ها، سامانه هدایت الکترونیک قضایى (سها) است و ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم آموزش ساده طرح دعوی بدهیم. در این سامانه در هزار مورد از دعاوى پرتکرار براى طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامى دعاوى پرتکرار براى مردم قابل اطلاع رسانی است.


زارع پور بیان کرد: این سامانه، راهنماى کاملا جامع از طرف قوه قضاییه براى مردم است و یکى از کارهاى مهم است که مى‌تواند باعث تسهیل دسترسی مردم به عدالت شود.


رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: برنامه ما این است که نسخه تلفن همراه خدمات قوه قضاییه را در هفته آینده رونمایى کنیم و هفته بعد از آن احراز هویت از راه دور را راه اندازى کرده تا کسانى که ثنا ندارند بتوانند از خدمات قوه قضاییه استفاده کنند.


زارع پور یادآور شد: تا پایان سال سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه اندازى خواهیم کرد و این یک اقدام بسیار تحولى در قوه است که باعث مى‎شود پرونده هاى اجراى احکام به سرعت اجرا شود.


وی افزود: سامانه‌هایى تا پایان سال براى تسهیل دسترسى مردم به عدالت رونمایى خواهد شد.


رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: سامانه سجل محکومان مالى را تا آخر سال راه اندازى خواهیم کرد تا اطلاعات اشخاصی را که دچار محکومیت مالى شدند در اختیار دستگاه‌ها و به ویژه بانک‌ها قرار دهیم.  همچنین گواهى عدم سوپیشینه الکترونیکى رتبه ما را در جهان از لحاظ کسب و کار چند رتبه ارتقا داده است.


وی در خصوص نحوه انجام احراز هویت به صورت الکترونیکى گفت: بر اساس اطلاعاتى که از فرد در سامانه ثنا داریم این اقدام را انجام مى‌دهیم و در نهایت همکار قضایى چک دستى انجام مى‌دهند و اگر شخص سابقه اى نداشته باشد گواهى را صادر مى کنند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

برچسب ها: الکترونیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته