دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1399 - 12:15
گزارش آنا از یک تغییر شیوه آموزشی؛

دفاع مجازی پایان‌نامه و دکتری چگونه برگزار می‌شود؟/ برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای دفاع مجازی

همه‌گیری ویروس کرونا در کشور سبب شده که دفاع از پایان‌نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی برگزار شود.
کد خبر : 545521
MIRZ1109-copy.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و جهان بسیاری از امور را غیرحضوری کرده، دفاع از پایان‌نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز غیرحضوری شده است. دانشجویان در اتاق‌های مجازی حاضر می‌شوند و از پایان‌نامه خود در حضور اساتید راهنما و داوران دفاع می‌کنند.


دانشجویانی که در دفاع‌های مجازی حضور یافته‌اند، نظرات مختلفی دارند برخی آن را اتفاقی نو و حتی ایده‌آل می‌دانند و عده‌ای دیگر انتقاد دارند. البته بخش مهمی از انتقادها مربوط به قطعی اینترنت است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، تعداد موافقان از مخالفان در شرایط کنونی پیشی می‌گرفت.


چگونگی دفاع مجازی


بر اساس دستورالعمل دانشگاه‌ها در این زمینه، دانشجویان باید درخواست دفاع از پایان‌نامه و رساله را در سامانه‌های مجازی دانشگاه‌ها ثبت کنند. پس از اینکه گروه‌ها و دانشکده‌ها با درخواست دانشجویان موافقت کردند، دانشجویان باید پایان‌نامه و رساله خود را به‌صورت الکترونیکی در اختیار هیئت داوران قرار دهند. در دانشگاه‌های مختلف زمان‌های خاصی برای این پروسه در نظر گرفته شده است تا هیئت داوران فرصت کافی داشته باشند پایان‌نامه یا رساله را مطالعه کنند.


در این میان دانشجویان می‌توانند از حضور داوران خارجی نیز بهره گیرند. داوران خارجی نیز می‌توانند به‌صورت غیرحضوری از طریق حساب کاربری‌ای که دانشگاه‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، در جلسه غیرحضوری دفاع حاضر شوند.


البته در برخی از دانشگاه‌ها، جلسات دفاع نیمه حضوری است به این صورت که دانشجویان در جلسه دفاع به‌صورت غیرحضوری حاضر می‌شوند و اساتید در دانشگاه‌ها حضور می‌یابند. در تعدادی از دانشگاه‌ها نیز کلاً جلسه دفاع به صورت مجازی برگزار می‌شود. این امر بستگی به دستورالعمل دانشگاه‌ها دارد.


در ادامه برای برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه و رساله؛ دانشجو در موعد مقرر در اتاق مجازی حاضر می‌شود و دفاع خود را به همراه پاورپوینت یا فایل ورودی که در سامانه بارگذاری کرده، انجام می‌دهد. اساتید حاضر دفاع دانشجو را می‌شنوند و سؤالات لازم را می‌پرسند. در اینجا، جلسه دفاع به پایان می‌رسد و مانند روش حضوری اساتید نظر خود را درباره پایان‌نامه به‌صورت نمره در فرم‌های تهیه شده ثبت و به دانشجو اعلام می‌کنند.


صورت جلسه دفاع نیز توسط حاضران به‌صورت حضوری یا الکترونیکی امضا می‌شود و نمره دانشجو برای ثبت به دانشگاه اعلام خواهد.


نحوه دفاع در دانشگاه آزاد اسلامی


در دانشگاه آزاد اسلامی کمی شیوه برگزاری دفاع از پایان‌نامه و رساله متفاوت است. دانشجویانی که پروپوزال خود را آماده کرده‌اند، می‌توانند در سامانه پژوهشیار پروپوزال خود را ثبت کنند. به گفته احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجویانی که شهر محل سکونت و واحد محل تحصیل آن‌ها یکجاست، می‌توانند به همراه استاد راهنما، استاد مشاور و اساتید داور به‌صورت مجازی در جلسه دفاع حاضر ‌شوند.


اما اگر محل سکونت و محل تحصیل دانشجو یک شهر نباشد، دانشجو می‌تواند دفاع خود را در نزدیک‌ترین واحد به محل سکونت به‌صورت غیرحضوری انجام دهد. بر اساس اعلام سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی؛ دانشجو ابتدا باید درخواست کتبی خود را به‌صورت غیرحضوری به مدیر گروه در واحد مبدأ ارائه دهد و در صورت تأیید احراز شرایط دفاع توسط واحد مبدأ امکان دفاع در واحد میزبان فراهم می‌شود.


در ادامه باید مجوز ارائه دفاع از سوی واحد مبدأ به واحد میزبان ارسال شود و رونوشت آن در اختیار دانشجو قرار گیرد. دانشجو باید با استادان راهنما، مشاور و داوران برای حضور در جلسه دفاع هماهنگی لازم را به عمل آورد. پس از این هماهنگی‌ها جلسه دفاع برگزار می‌شود و واحد میزبان صورت‌جلسه دفاع به همراه نامه تأیید معاون پژوهش و فناوری واحد مبنی بر تأیید صحت جلسه دفاع به واحد محل تحصیل دانشجو به‌صورت الکترونیکی ارسال کند.


دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای جلسات دفاع از پایان‌نامه و رساله باید فایل پاورپوینتی را آماده کنند و از این طریق دفاع خود را ارائه دهند.


آخرین مهلت دفاع


اکثر دانشگاه‌ها پایان بهمن‌ماه 99 را آخرین مهلت قانونی برگزاری جلسات دفاع در نظر گرفته‌اند بنابراین دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی لازم و انجام مقدمات برگزاری جلسه دفاع مجازی، دوره تحصیلی خود را در دوره‌های کارشناسی ارشد یا دکتری در شرایط کرونایی به پایان برسانند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته