دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1394 - 13:09

پیش نویس قطعنامه مربوط به ایران در اختیار اعضا قرار گرفت/ شورای حکام دغدغه‌های مربوط به پی. ام. دی را خاتمه می‌دهد

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور بسته شدن پرونده موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران برای 35 کشور عضو شورای حکام ارسال شده است.
کد خبر : 54549

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل آنا،بر اساس این گزارش، پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سوی دولت‌های اصلی این شورا ( فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایالات‌متحده، روسیه و چین) تهیه‌شده برای دیگر دولت‌های عضو شورا ارسال‌شده است.


گزارش رویترز تأکید می‌کند: این پیش‌نویس حاوی مقرره‌ای است که همه طرف‌ها می‌توانند ادعا کنند که قطعنامه به سود آن‌ها صادرشده است.


این پیش‌نویس می‌گوید: «شورای حکام همچنین یادآوری می‌کند که همه فعالیت‌های مقرر در نقشه راه برای شفاف‌سازی مسائل باقیمانده گذشته و حال در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مطابق با برنامه مورد توافق به اجرا درآمده است. علاوه بر این شورای حکام یادآوری می‌کند که تمام ملاحظات و دغدغه‌های مربوط به این موضوع را خاتمه می‌دهد.»


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه 11 آذرماه گزارش خود را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش که به گفته مقامات ایرانی گزارش «خاکستری» و دارای نقاط «سیاه » و «سفید» است، پرونده مربوط به موضوعات باقی‌مانده گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران یا همان مبحث « پی. ام . دی» ازنظر آژانس منتفی شده است و این گزارش اذعان داشته که نشانه‌های معتبری از انحراف مواد هسته‌ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نیافته است.


بر این اساس در مرحله بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در قطعنامه‌ای پرونده مربوط به موضوعات گذشته و حال هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کند.


قرار است نشست شورای حکام به این منظور در نیمه دسامبر(24 آذرماه) برگزار شود و بر این اساس در دومین نشست کمیسیون مشترک ایران و کشورهای 1+5 که روز گذشته با حضور نمایندگان ایران ، آمریکا ، فرانسه ، انگلیس ، المان، روسیه و چین در وین برگزار شد، پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام موردبررسی قرار گرفت.


سید عباس عراقچی درباره این نشست گفته است :کشورهای 1+5 متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند که در خصوص ابعاد مختلف آن مشورت‌ها و بحث‌هایی داشتیم. فکر می‌کنم تفاهم بسیار خوبی در این خصوص وجود دارد که قطعنامه باید منجر به بسته شدن پی.ام.دی شود.


بر اساس خبر منتشرشده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز آمریکا و سایر اعضای 1+5 بر پایان پرونده پی ام دی ایران پس‌ ازاین نشست تأکید داشته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته