دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بیاتی‌نیا در گفتگو با آنا:

لیگ برتر خواب‌آور شده است/ مهاجمان تشنه گلزنی نیستند

پیشکسوت تیم ملی گفت: رقابت‌های لیگ برتر فوتبال خسته‌کننده و خواب آور و دلیلش این است که مهاجمان تشنه گلزنی نیستند.
کد خبر : 545372
09.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رقابت‌های بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال شاهد فقر گلزنی در میان 16 تیم حاضر در رقابت‌هاست. آمار گل‌های زده شده در این فصل افت کرده و مشخص نیست تیم‌ها چه زمانی تغییر رویه خواهند داد.


3 عامل مؤثر در افت گلزنی


محسن بیاتی‌نیا در خصوص اینکه چه عواملی در کاهش گل‌های زده شده در بیستمین دوره لیگ برتر تأثیرگذار بوده، به خبرنگار ورزشی آنا عنوان کرد: به نظر من سه عامل بسیار مهم در کمبود گلزنی تأثیرگذار است. اولین مورد نداشتن مهاجمان خوب در تیم‌هاست. مورد دوم مسائل روحی-روانی است که روی بازیکنان تأثیر می‌گذارد و عامل سوم تفکرات مربیان است که وابسته به خواسته‌های مدیرانشان عمل می‌کنند.


نیاز به تولید مهاجم خوب


وی ادامه داد: باید مهاجم خوب تولید کنیم تا بتوانیم معرف لیگی پویا و سرزنده باشیم. البته میانگین داشتن مهاجمان خوب بیشتر از مهاجمان بد بوده است ولی در این فصل ترانسفر شدن چند مهاجم و اینکه بیشتر مهاجمان فعلی نتوانسته‌اند خودشان را با خواسته‌های سرمربی‌شان تطبیق دهند از جمله مواردی است که باعث می‌شود در گلزنی شاهد درخشش مهاجمان نباشیم.


افت غیرمنتظره مهاجمان موفق


مهاجم سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: یک مهاجم ممکن است در یک فصل آقای گل لیگ شود اما رفته رفته افت کند و حتی زمانی برسد که تیم هم نداشته باشد. ما مهاجمانی داشتیم که در یک فصل آقای گل شدند اما چند فصل بعد، تیمی خواهان آنها نبوده است. مهاجم موفق وقتی دچار افت می‌شود برای خروج از این وضعیت باید چندین برابر قبل تلاش کند.


مهاجمان زود قانع نشوند


وی افزود: مسئله بعدی در گلزنی این است که مهاجمان زود قانع نشوند. بارها شده که سرمربیان تیم‌ها ترجیح می‌دهند تیمشان پس از آنکه یک گل پیش افتاد، از آن گل دفاع کند و بازنده از زمین خارج نشود. در شرایطی که باید شجاعانه تصمیم گرفت و به مهاجمان بها داد تا آنها جسارت بیشتری برای گلزنی داشته باشند. بازیکنان نیز نباید با زدن یک یا دو گل در یک بازی تصور کنند نیاز به زدن گل دیگری ندارند و فرصت‌ها را هدر بدهند.


مدیران به مربیان اعتماد کنند


بیاتی‌نیا یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود مربیان رو به بازی بسته و دفاعی بیاورند، مدیران باشگاه‌ها هستند. آنها مربی را که چند هفته خوب عمل نکرده، برکنار می‌کنند و مربیان جایگاه مستحکمی روی نیمکت‌ها ندارند، برای همین هم فقط نتیجه‌گرا هستند. در شرایطی که باید یادمان باشد در مستطیل سبز آنچه تماشاگران را به وجد می‌آورد، بازی پرگل است. باید به مربیان اعتماد کرد و فرصت داد تا افکار تهاجمی‌شان را به بازیکنان انتقال دهند. این موضوع با ریسک همراه است اما می‌تواند مثمرثمر باشد.


لطمه کی‌روش به لیگ برتر


وی با اشاره به این موضوع که حضور هشت ساله کارلوس کی‌روش به لیگ برتر لطمه زد،‌تصریح کرد: کی‌روش فوتبالی دفاعی و نتیجه‌گرا را دنبال می‌کرد و روی لیگ برتر فوتبال ایران هم تأثیر گذاشته است. سبک بازی این مربی پرتغالی در بسیاری تیم‌های لیگ برتری دیده می‌شود. دیدیم که کی‌روش نتوانست با تدابیری که مدنظرش بود در تیم ملی کلمبیا باقی بماند. دو شکست سنگین برابر اروگوئه و اکوادور نسخه او را پیچید چون شکل بازی او با خواسته‌های فدراسیون کلمبیا همخوانی نداشت.


دیدارهای خواب‌آور لیگ برتر


وی ادامه داد: فوتبال وقتی قشنگ می‌شود که شاهد بازی‌های پرگلی باشیم. بنده به‌شخصه حاضرم تیمم 5 بر 4 برنده شود تا اینکه یک بر صفر از زمین بیرون بیاید. بازی‌های لیگ برتر این فصل به‌گونه‌ای انجام می‌شود که دچار احساس خواب‌آلودگی می‌شویم. دیدارهای بدون روح و نتیجه‌گرا که مربیان تلاش می‌کنند با حداقل نتیجه برنده شوند تا برای خود کارنامه موفقی بسازند و در آینده در تیم‌های بهتری حضور داشته باشند.


بازیکنان خودخواه و جاه‌طلب نباشند


مهاجم سابق تیم ملی بیان کرد: موضوع دیگری که در امر گلزنی بسیار مهم است، به زیاده‌خواهی و جاه‌طلبی بازیکنان برمی‌گردد. بارها شده که بازیکنان با خودخواهی فرصت‌های گلزنی را به هم‌تیمی‌شان ندادند و برای آنکه خودشان توپ را وارد دروازه کنند، موقعیت را به هدر داده‌اند. این وظیفه مربیان است که انگیزه درونی به بازیکنان تیمش را بدهد و البته از شاگردانش بخواهد در حملات اولویت را بر بازیکنی قرار دهند که در موقعیت بهتری قرار دارد. زمانی تیم ملی آلمان موفق شد هفت گل به برزیل بزند یا در سال‌های گذشته تیم ملی ایران در مصاف با گوام 19 گل زد یا در بازی با مالدیو 17 بار به گل رسید. بنابراین توانایی گلزنی بهتر و بیشتر در میان بازیکنان ایرانی وجود دارد.


علت محبوبیت لالیگا و لیگ برتر انگلیس


وی تأکید کرد: گلزنی در فوتبال از اشتباهات به دست می‌آید. تا تیمی دچار اشتباه نشود گلی به ثمر نمی‌رسد و این وظیفه بازیکنان هر تیمی است که حریفشان را به اشتباه بیندازند. هیچ‌کس دوست ندارد شاهد دیداری بدون گل و حتی کم گل باشد. به چه دلیل لالیگا و لیگ برتر انگلیس جذابیت زیادی در دنیا دارد؟ دلیلش گل‌های زیادی است که در مسابقات این لیگ‌ها رد و بدل می‌شود. فوتبال از پازل‌های زیادی تشکیل شده و تصاویر زیبایی را می‌توان با آن خلق کرد ولی در ایران به خاطر کمبود ابزار و امکانات، پازل‌ها ناقص هستند و تصاویر زیبایی خلق نمی‌شوند.


زیبایی رو به نزول فوتبال باشگاهی ایران


بیاتی‌نیا تصریح کرد:‌ وارد بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال شده‌ایم ولی متأسفانه فوتبال باشگاهی ما از لحاظ زیبایی رو به نزول است و تماشاگرپسند نیست. دلیل آن هم این است که مهاجمان لیگ برتر تشنه گلزنی نیستند. قطعاً فوتبال فاقد جذابیت خیلی پیگیری نمی‌شود. امیدوارم که به مربیان جوان زمان بیشتری داده شود تا آزمون و خطا کنند. فراموش نکنید اگر فوتبال تعطیل شود، خیلی از مشاغل حذف خواهد شد، بنابراین بگذاریم فوتبال در بهترین شرایط برگزار شود.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته