دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1399 - 17:40
در نشست بررسی طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها مطرح شد؛

نبویان: طرح اقدام راهبردی مجلس ابزار دست دیپلماسی برای فشار بر طرف مقابل است/ عباسی: اگر دولت فخری‌زاده را حامی برجام جلوه دهد، افشاگری می‌کنم

در نشست بررسی طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها نمایندگان حامی این طرح، به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و مخالفت دولت در این خصوص را رد کردند.
کد خبر : 545127
IMG_20201201_172714_928.jpg

به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نشست بررسی مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی با عنوان «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» عصر امروز با شرکت فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، غلامحسین رضوانی و علی خضریان نمایندگان مردم تهران و حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در خبرگزاری فارس و در حضور اصحاب رسانه برگزار شد.


ربیعی مراقب باشد دوباره قتل‌های زنجیره‌ای صورت نگیرد


حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، گفت: دغدغه اصلی این طرح، تأمین نیازمندی‌ها جدی ملت در ابعاد گوناگون بود که از عهده دانشمندان خودمان برمی‌آید.


نماینده مردم تهران با بیان اینکه ما بین ۸۰۰ تا یک میلیون بیمار سرطانی داریم و نیاز به داروهایی داریم که سوخت آن ۲۰ درصد است، گفت: در زمان آقای عباسی ۴۴۷/۸ کیلو، سوخت بیست درصد داشتیم که متأسفانه در برجام موظف شدیم همه ظرفیت‌های خود را در این بخش یا اکسید کنیم و یا به خارج از کشور بفرستیم.


نبویان گفت: یک بخش دیگر مصوبه مجلس، درباره سوخت بالای بیست درصد است. سوخت نیروگاهی که آمریکا برای رژیم پهلوی ساخته بود، ۹۳ درصد بود. بنابراین سوخت بالای بیست درصد، یک نیاز طبیعی است.


وی مهم‌ترین بخش مصوبه امروز مجلس را لغو پروتکل الحاقی دانست و گفت: دولت پذیرفته است که هر وقت و از هر مکانی بخواهد بازدید کند. مطابق برجام دانشگاه‌های ما را هم مورد بازدید قرار دادند و نظارت‌های فراتر از پروتکل را هم پذیرفته‌اند.


نبویان تصریح کرد: نظارت‌های فراتر از پادمان را ممنوع کرده‌ایم که شامل پروتکل و فراتر از پروتکل می‌شود و برای این کار، یک ماه به‌طرف مقابل فرصت داده‌ایم که تحریم‌ها را لغو کند.


وی هدف دوم طرح مجلس را رفع تحریم‌ها دانست و تصریح کرد: این طرح، ابزار مهمی در دست تیم دیپلماسی ایران خواهد بود تا با استفاده از آن به‌طرف مقابل فشار بیاورند تا تحریم‌ها لغو شود.


نبویان افزود: در طرح مجلس، پیش‌بینی‌شده که در صورت استنکاف از اجرای این قانون، ذیل قانون مجازات اسلامی قرار گیرند.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا با هیئت نظارت بر برجام در مورد این مصوبه هماهنگ کرده‌اید یا خیر؟ بیان داشت: هیچ جای قانون نداریم که مجلس برای اینکه بخواهد قانونی مصوب کند به سراغ هیئت نظارت بر برجام برود.


نبویان در مورد اینکه برخی گفته‌اند با قانونی شدن این مصوبه، ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل می‌رود، تأکید کرد: از موقعی که این مصوبه تصویب‌شده است برخی می‌گویند با قانونی شدن آن مجدداً ایران به ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل می‌رود. اول اینکه هنوز بر اساس این مصوبه ذیل بند ۷ نرفته‌ایم ثانیاً مگر الان ما ذیل بند ۷ نیستیم؟.


وی ادامه داد: در زمان تصویب برجام در مجلس آقای ظریف آمد و گفت اولین کشور جهان‌سومی هستیم که توانستیم در پیش‌نویس یک قطعنامه دخالت کنیم؛ منظور ایشآن‌همان قطعنامه ۲۲۳۱ است که تحریم‌ها را تجمیع کرده و تست موشکی را ممنوع کرده است.


نبویان ادامه داد: من یک مقاله در همین مورد نوشتم که فصل هفتم شورای امنیت از بند ۳۹ تا پنجاه و خرده‌ای است فلذا با توجه به اینکه ما الان در ذیل بند ۴۱ هستیم در ذیل فصل ۷ هم قرار داریم.


وی با تأکید بر اینکه ما الآن‌هم ذیل بند ۷ هستیم خاطرنشان کرد: این‌طوری که می‌گویند آقای ربیعی گفته است که مباحث هسته‌ای مربوط به شورای عالی امنیت ملی می‌شود و مجلس نمی‌تواند در آن دخالت کند. من به آقای ربیعی توصیه می‌کنم شما فرد امنیتی هستی چرا به دولت آمده‌اید لذا مراقب باشید در زمان صدارت شما دوباره قتل‌های زنجیره‌ای صورت نگیرد.


نبویان بیان داشت: نکته دوم اینکه شما در کار دیگران دخالت نکنید و فقط همین قیمت مرغ که بیش از ۳۰ هزار تومان است را درست کنید. من با آقای ربیعی می‌گویم از سال ۹۲ آقای روحانی پرونده هسته‌ای را از شورای عالی امنیت ملی گرفت و به وزارت امور خارجه و آقای ظریف داد.


وی افزود: از ابتدای پرونده هسته‌ای تا سال ۹۲، موضوع هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی بوده است که اتفاقاً درست آن‌هم همین است به دلیل اینکه وزرای مختلف از وزیر کشور تا وزیر دفاع در آن حضور دارند و همه آن‌ها می‌توانند در این موضوعات اظهارنظر کنند، اما در سال ۹۲ این پرونده از آن‌ها گرفته‌شده است. آقای ربیعی مگر بحث هسته‌ای مربوط به شورای امنیت ملی نمی‌شوند چرا شما این پرونده را از شورای امنیت ملی گرفتید و با آقای ظریف دادید؟


وی اظهار داشت: برای نمونه مثالی می‌زنم؛ زمانی که آقای آمانو به ایران آمده بود به پارچین رفت؛ من که آن موقع نماینده مجلس بودم یک سؤال مطرح کردم و به آقای دهقان که در آن زمان وزیر دفاع بود گفتم که آیا متن‌های برجام را دیده‌اید چرا در مورد چاشنی‌های انفجاری و بازدید از مراکز نظامی اظهارنظر نکرده‌اید ایشان به من جواب داد و گفت یک ثانیه هم با او مشورت نکردند.


وی دراین‌باره بیان داشت: چرا با وزیر دفاع مشورت نکرده‌اند؛ چون اگر پرونده در شورای عالی امنیت ملی بود افراد دیگر هم ازجمله وزیر دفاع در مورد آن صحبت می‌کردند اما در سال ۹۲ آقای روحانی این پرونده را به آقای ظریف داده‌اند.


نبویان با تأکید بر اینکه به آقای ربیعی می‌گویم این اشکال به خود شما وارد است تأکید کرد: به‌علاوه این‌که مجلس می‌خواهد اظهارنظر کند یا نکند قانون تعیین تکلیف می‌کند چطور در زمانی که این برجام در مجلس قبلی ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شد شما خوشحال بودید که مجلس پای‌کار آمده است آن موقع اشکال نداشت! الان می‌آیید می‌گویید که مجلس نباید مداخله کند.


اگر دولت، فخری‌زاده را مصادره کند، می‌گویم می‌خواستند با وی چه کنند؟


فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برای این مصوبه تبلیغات سوء ایجادشده و برخی افراد که در دولت کار می‌کنند، دخالت در قوه مقننه کرده و قوه مجریه حق تکلیف برای قوای دیگر ندارد و جای شکایت از این افراد وجود دارد.


وی ادامه داد: این مصوبه برای آن است که اگر در آینده مذاکرات داشته باشیم، تیم مذاکره‌کننده ما با عزت برود مذاکره کند نه با ذلت.


این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در برجام و مذاکرات اصل بر برداشته شدن تحریم‌ها بود. برخی زمزمه‌ها در کشور وجود دارد که برخی به دنبال ارتباط با بایدن هستند که خود از طراحان تحریم است.


عباسی با تأکید بر اینکه امروز دارند فخری زاده را به‌عنوان یک فرد برجامی معرفی می‌کنند، گفت: اساساً به‌نوعی من فخری زاده را جذب کردم و رساله دکترای وی با من بوده است و عمده تخصص وی هسته‌ای بوده و حتی صداوسیما را هم تحت‌فشار قرار دادند که او هسته‌ای نیست.


عباسی بیان داشت: در شروع دولت یازدهم با فخری زاده خوب برخورد نکردند و مزاحمت برای او و مجموعه زیردست او ایجاد کردند. چقدر تلاش شده مجموعه تحت مدیریت آقای فخری زاده را ضعیف کنند، البته نقطه تقویت خود را از جای دیگر آورد.


وی افزود: ایشان در دهه ۶۰ مسئول بود نقشه راه صنعت هسته‌ای را طراحی کند و اگر می‌بینیم در دهه ۷۰ این صنعت جان گرفت به خاطر آن بود که این صنعت از دست جناح کارگزاران رها شد.


وی اظهار داشت: این مصوبه مجلس برای بهبود زندگی مردم است و حربه برجامیان این است که این مصوبه می‌تواند تحریم بیاورد درحالی‌که عده‌ای سعی می‌کنند سایه جنگ را به سر کشور بیاورند. ما یک روشی را در این هفت سال رفتیم که منجر به مشکلات برای مردم شد و حالا هم می‌خواهیم مسیر دیگری برویم.


عباسی بیان داشت: یک اخطار به عناصر دولت می‌دهم که اگر بخواهند فخری‌زاده را حامی برجام جلوه دهید که اینکار را هم کرده‌اند و حرف خود را پس نگیرید من وارد عمل می‌شوم و آن‌وقت من به مطبوعات چیزهایی را خواهم گفت. کسی بنده را مخل امنیت ملی معرفی نکند نکاتی را میدانم در مورد آقای فخری زاده و کارهایی که دست داشتند و می‌خواست انجام دهند و تهدید می‌کنم اگر بخواهند این طایفه و قبیله برجامی، این شهید بزرگوار را برای مطامع خود مصادره کنند من اقدام شدیدی خواهم کرد من حاوی اطلاعات هستم و می‌گویم این‌ها با فخری زاده می‌خواستند چه کنند.


دولت، مجری است، نه تئوری‌پرداز


غلامحسین رضوانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری زمینه‌های شکل‌گیری برجام، گفت: برخی مسئولین در دولت دهم و بعد هم در دولت یازدهم خطاب به رهبر انقلاب اظهار داشتند که راه‌حل مشکلات مذاکره است.


وی با بیان اینکه مذاکره و گفت‌وگو به معنای متداول به معنای داد و ستد است، گفت: توافقی بین دولت ما کشورهای دیگر امضاء شد که کسی از جزئیات آن مطلع نیست جز دشمنان ملت ایران.


رضوانی ادامه داد: برجام هرچه بود، ثمره‌اش این شد که امتیاز دادیم اما نستاندیم.


نماینده تهران با بیان اینکه مسیری که دولت برای رفع تحریم‌ها طی کرده به کوچه بن‌بست رسیده، گفت: ما نمایندگان، خود را جزئی از نظام می‌دانیم و برخلاف القاء برخی، نه‌تنها هدف تقابل با دولت را نداریم، بلکه درصدد کمک به دولت هستیم.


وی تصریح کرد: مجلس می‌گوید حالا که دولت در رفع تحریم به بن‌بست رسیده، ما به کمک آن‌ها می‌رویم تا بن‌بست شکنی شود.


رضوانی با بیان اینکه برخی نسبت به طرح مجلس گارد گرفته‌اند، گفت: باید صبر کرد تا طرح، مراحل قانونی خود را طی کند.


 نماینده تهران تصریح کرد: یکی از مصیبت‌ها این است که گاهی مجری در جایگاه تئوری‌پرداز می‌نشیند درحالی‌که دولت مجری است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تصویب این مصوبه با شورای عالی امنیت ملی، هیئت نظارت بر برجام و وزارت خارجه هماهنگی به‌عمل‌آمده است یا خیر؟ گفت: بررسی این طرح در صلاحیت مجلس است. نظام، مکانیسم‌هایی را برای نهایی شدن این طرح و تبدیل آن به قانون دارد.


رضوانی بیان کرد: این طرح با مسئولان و کارشناسان وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی طی جلسات متعدد بررسی‌شده است. با کارشناسان و مسئولان وزارت خارجه، انرژی اتمی و شورای عالی امنیت رایزنی شده و غیر از یک نکته ۹۰ درصد این مصوبه با نظرات در هماهنگی است تا برای قانونی شدن بدون مانع از شورای نگهبان رد شود.


نماینده تهران خاطرنشان کرد: البته اینکه تمام چیزهایی که دبیرخانه شورای امنیت، سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه بخواهد را انجام دهیم، خیر. اگر این‌طور باشد که اصلاً مجلس نباید به دنبال مصوبه و طرح برود.


وی در مورد نظرات رهبر انقلاب در این زمینه بیان داشت: رهبر انقلاب رهنمودهایشان صریح است و در گوشی با کسی سخن نمی‌گویند. اگر ما بخواهیم تمام چیزهایی که دولتی‌ها و بخش‌های دیگر می‌خواهند موبه‌مو اجرا کنیم، بهتر است که مجلس سراغ تصویب قانونی نرود. دولت تأکید کرد که با مذاکره وضعیت اقتصادی ما بهبود می‌یابد اما پس از مدتی از حرف خودشان بازگشتند چراکه به هیچ‌یک از اهداف اقتصادی دست نیافتند.‌


گویا دولت در رفتار خود جای شورای نگهبان نشسته است


محمد نقدعلی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما در برخی زمان‌ها از سیاست‌های قرآنی دور شدیم به‌خصوص در این هفت سال اخیر.


وی ادامه داد: کسانی که از مذاکره حرف می‌زنند الفبای سیاست را نمی‌دانند. ایران یکسره منتظر یک موضع‌گیری حماسی است اما ما می‌بینیم برخی نمک به زخم مردم می‌زنند.


وی تصریح کرد: دو انتقام را استکبار و صهیونیسم جهانی به ما بدهکار است.


این نماینده مجلس با اشاره به ترور شهید فخری زاده یادآور شد: حرکت امروز مجلس یک ادای دینی به این شهید بود. روح این شهید به تصویب این قانون کمک کرد و این مصوبه یک ظرفیتی برای کمک به دولت است.


نقدعلی اظهار داشت: گویا دولت در رفتار خود جای شورای نگهبان نشسته است که این به دلیل ضعف در دید سیاسی و تحلیل است.


وی با اشاره به تصویب طرح مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ادامه داد: مجلس روزی که طرف‌های مقابل برجام را نقض کردند و آمریکا از آن خارج شد باید چنین قانونی را تصویب می‌کرد.


دست دستگاه قضا برای برخورد با قصور در اجرای مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باز است


علی خضریان نماینده تهران در این نشست خبری گفت: امروز اتفاق مبارکی رخ داد و از همه نمایندگان و هیئت‌رئیسه مجلس تشکر می‌کنم.


وی افزود: باید تشکر ویژه را از روح شهید فخری‌زاده داشته باشیم، چراکه اراده‌ای که زمینه این طرح را آماده کرد، اراده زمینی نبود و کار شهید بود و این نشان‌دهنده زنده‌بودن شهید است.


خضریان با اشاره به کتاب خاطرات روحانی گفت: بر اساس این کتاب، اساساً پذیرفتن پروتکل الحاقی برای رفع اتهامات بود و با این راهبرد، زمینه سوءاستفاده‌های غرب گرفته شود.


وی با بیان اینکه این موضوع موقتی بود، تصریح کرد: طبیعتاً یک موضوع موقتی، روزی باید به‌پایان برسد و این موضوع نیازی به جار و جنجال ندارد.


خضریان ادامه داد: دو دهه است درگیر اجرای پروتکل هستیم که روحانی و ظریف پذیرفته‌اند و امروز باید پایان داده شود.


وی ادامه داد: یکی از پیام‌های طرح هسته‌ای مجلس، به جریان غرب‌گرا بود تا بگوییم برخلاف این حرف که عده‌ای دارند پالس مذاکره می‌دهند و می‌گویند با ما توافق کنید، اتفاقاً اصرار مجلس انقلابی این بود که مهلتی که در این طرح به‌طرف مقابل داده می‌شود برای رفع تحریم‌ها، کاهش یابد و ما آن را به یک ماه رساندیم تا به دولت بعدی آمریکا نرسد.


خضریان با بیان اینکه مجلس به دنبال لغو محدودیت‌هایی است که انگار ویژه کشور ماست، گفت: آقای ظریف حرف درستی گفت و اعلام کرد که درصد بالایی از نظارت‌های آژانس درباره ایران به‌کار گرفته می‌شود.


وی ادامه داد: ممکن است در روزهای آتی، برخی شیطنت‌ها و کارشکنی‌ها از طرف جریان دل‌بسته به غرب انجام شود. مردم بپذیرند که اگر این طرح، آسیب‌هایی هم داشته باشد، بهتر از این است که اقتصاد کشور در گرو انتخابات کشوری شود که ما هیچ نقشی در آن نداریم.


سخنگوی کمیسیون اصل نود در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عدم اجرای طرح مجلس در صورت تصویب از سوی شورای نگهبان، گفت: این قانون از سایر قوانین مستثنی نیست و در ماده هشت آن،‌ قیدشده است که عدم اجرای این قانون، مجازات لازم را دربی داشته باشد. در واقع دست دستگاه قضایی برای برخورد باز است.


خضریان تصریح کرد: معتقدم خیلی نباید به این توجه کرد که آیا دولت این قانون را اجرا می‌کند یا خیر، اصل این است که این قانون روال درست خود را طی کرده است. مهم این است که رسانه‌ها و افکار عمومی اجرای آن را از دولت مطالبه کنند.


نماینده تهران تصریح کرد: روزشمار اجرای این قانون از امروز شروع‌شده است و حتی منوط به تصویب شورای نگهبان نیست، درواقع از زمان تصویب طرح در مجلس، مهلت یک ماه آن آغاز می‌شود.


انتهای پیام/4106/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته