دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1399 - 10:00
واکنش رسانه‌های خارجی به ترور دانشمند هسته‌ای؛

ترور فخری‌زاده اوج راهبرد درازمدت اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران بود/ اطمینان صهیونیست‌ها از پاسخ ایران به ترور

تلویزیون دولتی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای وی را غیرقابل جایگزین و عملیات ترور وی را اوج راهبردی طرح درازمدت تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای تهران دانست.
کد خبر : 545064

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، با گذشت بیش از یک هفته، رسانه‌های خارجی مخصوصاً رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور همچنان واکنش نشان می‌دهند.


بنا به گزارش تلویزیون اسرائیل، ترور سیاسی محسن فخری‌زاده اوج راهبردی طرح درازمدت اسرائیل به‌منظور مختل کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. این ترور جمهوری اسلامی را از یک چشمه دانش غیرقابل جایگزین محروم کرد.


چندین نخست‌وزیر و مدیر موساد در اسرائیل به‌دنبال ترور فخری‌زاده بودند


محسن فخری زاده


در این میان روزنامه کویتی الجریده مدعی شد عملیات ترور فخری‌زاده با استفاده از دو پهپاد اسرائیلی انجام شد که از فراز دریای خزر وارد ایران شدند. الجریده ادامه می‌دهد که این تردید وجود دارد که پهپادها از پایگاه‌های جمهوری آذربایجان برخاسته باشند یا اینکه در بحبوحه جنگ قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان وارد حریم ایران و مدتی مخفی شده باشند.


نیویورک‌تایمز نیز به نقل از سه مقام امنیتی که هویت آنان را فاش نکرد نوشته بود که سازمان جاسوسی اسرائیل موساد پشت این حمله بود.


پیش‌ازاین رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر داده بودند که قرار بوده فخری‌زاده نیز همراه با دیگر دانشمندان هسته‌ای ایران که در سال 1388 ترور شدند به قتل برسد اما به خاطر یک سری ملاحظات عملیاتی مانند لو رفتن توطئه، ترور فخری‌زاده به تعویق افتاد.


تنی چند از مقامات اطلاعاتی کشورهای غربی هم در واکنش به ترور فخری‌زاده گفتند که این اقدام برای اخلال در روند برنامه درازمدت هسته‌ای ایران صورت گرفت و تصریح کردند که قتل فخری‌زاده اقدامی مهم بود.




بیشتر بخوانید:


چرا دانشمند هسته‌ای ایران در این برهه از زمان ترور شد؟/ منافع شخصی نتانیاهو از شهادت فخری‌زاده




یک منبع اطلاعاتی غربی که نخواست نامش فاش شود به کانال 12 تلویزیون اسرائیل گفت که ترور فیزیکدان هسته‌ای ایران که به ادعای وی پدر برنامه تسلیحاتی ایران بود اوج طرح استراتژیک درازمدت تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای ایران بود.


بر اساس کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل چندین نخست‌وزیر و مدیر موساد برای سال‌های متمادی فخری‌زاده را زیر نظر داشتند و قصد داشتند که وی را هدف قرار بدهند اما تابه‌حال تل‌آویو در این خصوص اظهارنظر رسمی نکرده است.


کانال ۱۲ در گزارشی تصریح کرد که اسرائیل مطمئن است ایران به این قتل پاسخ خواهد داد اما به منبع موثقی برای اثبات ادعایش اشاره نکرد.


رسانه‌های اسرائیل هم شروع به گمانه‌زنی در خصوص اقدامات احتمالی ایران در پاسخ به ترور فخری‌زاده کردند و نوشتند ایران ممکن است برنامه هسته‌ای خود را ارتقا دهد و غنی‌سازی با خلوص بالا را در برنامه کارش قرار دهد یا اینکه از معاهده‌های بین‌المللی مانند توافق هسته‌ای خارج شود. ایران شاید اقدام به شلیک موشک به تعداد زیاد علیه اهداف اسرائیلی کند. حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل و یا به هدف‌های اسرائیلی در سرتاسر جهان از دیگر گزینه‌های ایران هستند.


اهمیت شهید فخری‌زاده از نظر راهبردی برابر با عماد مغنیه و سردار قاسم سلیمانی بود


تلویزیون اسرائیل همچنین تأکید کرد که تهران دورتادور اسرائیل نیروهای زبده‌ای در اختیار دارد که می‌توانند تهدید جدی برای اسرائیل باشند.


«آموس یادلین»، رئیس پیشین اداره اطلاعات محرمانه ارتش اسرائیل نیز تصریح کرد فخری‌زاده از چنان اهمیتی برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برخوردار بود که جایگزینی وی با شخصی دیگر در همان ابعاد برای تهران دشوار خواهد بود.


وی ادامه داد که اهمیت فخری زاده ازنقطه‌نظر راهبردی برابر با عماد مغنیه و سردار قاسم سلیمانی بود.



آموس یادلین


یادلین افزود: بدون شک فخری‌زاده هسته اصلی، توان، دانش، و سازمان‌دهی برنامه هسته‌ای ایران بود.


یادلین افزود: بعضی‌ها می‌گویند وقتی با یک سیستم درگیر هستی، مفیدترین کار آن است که سرش را بزنی و کسانی دیگر هستند که می‌گویند هر رهبری را می‌توان جایگزین کرد و گورستان‌ها پر از کسانی است که گفته می‌شد جایگزینی ندارند.


وی تأکید کرد که در واقع ترور دانشمندان ایرانی، بیش از آن‌که فایده داشته باشد، ضرر دارد زیرا به خشم و آرزوی انتقام می‌انجامد و شاید حتی به ایران انگیزه بدهد که بیشتر و جدی‌تر تلاش کند تا به جهان ثابت کند که قتل‌های هدفمند به هدف خود که توقف برنامه هسته‌ای تهران است نرسیده‌اند و نخواهند رسید.


از سوی دیگر، «یوسی کوپرواسر»، سرتیپ بازنشسته اطلاعات اسرائیل گفت که نمی‌تواند در خصوص دستیابی اسرائیل یا کشوری دیگر به تکنولوژی شلیک یک سلاح از طریق ماهواره برای به قتل رسانده فردی اظهارنظر کند.


در سال 2018 نتانیاهو مشخصاً از فخری‌زاده نام برد و تأکید کرد که این نام را به خاطر بسپارید.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته