دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1399 - 12:13
پایگاه خبری-تحلیلی آنتی‌وار؛

چرا دانشمند هسته‌ای ایران در این برهه از زمان ترور شد؟/ منافع شخصی نتانیاهو از شهادت فخری‌زاده

یک پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی نوشت: در اینکه رژیم صهیونیستی آمر یا عامل ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایرانی است تردیدی نیست.
کد خبر : 544983
160577701910342200.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری تحلیلی آنتی‌وار به بررسی دلایلی پرداخته که باعث شدند مقامات رژیم صهیونیستی و در رأس همه آن‌ها بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم تل‌آویو به این نتیجه برسند که باید محسن فخری‌زاده را در این برهه از زمان به شهادت برسانند.


در همین راستا، پاتریک بیوکنن، نویسنده، سیاستمدار و مشاور سه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقاله‌ای دقیقاً همین دو سؤال را مطرح می‌کند و سپس با گریزی به سابقه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران، نقش فخری‌زاده در این برنامه، توافق هسته‌ای سال 2015، بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در توطئه‌های اسرائیل و غرب در خصوص ممانعت از دستیابی ایران به صنعت مستقل صلح‌آمیز هسته‌ای، به یک نتیجه‌گیری منطقی می‌رسد.


17 نهاد اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کردند


بیوکنن می‌گوید اگر اسرائیل، همان‌گونه که در تمام دنیا هم به آن متهم است و خودش هم انکار نمی‌کند، در پس ترور دانشمند هسته‌ای ایران بوده است باید دید که چرا به این اقدام دست زده و چرا حالا؟ محسن‌فخری زاده از سال‌ها پیش به‌عنوان محقق در برنامه هسته‌ای ایران حضور داشت. در سال 2007 همه 17 نهاد اطلاعاتی آمریکا با اطمینان زیاد اذعان کردند که ایران برنامه‌ای برای ساخت بمب اتمی ندارد. چهار سال بعد در سال 2011 همان نهادهای اطلاعاتی حرف خود را تکرار کردند.


بن سلمان نتانیاهو


وی ادامه می‌دهد که از سال 2015 هم که ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان به توافق هسته‌ای دست یافتند تأسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت و بازرسی دائم بازرسان سازمان ملل بوده است. ایران نه پلوتونیوم تولید کرده نه سطح غنی‌سازی اورانیوم را به 90 درصد که لازمه ساخت بمب هست، رسانده است. اما به‌هرحال اسرائیل همیشه ادعا کرده است که تهران هرگز برنامه ساخت بمب را متوقف نکرده است.


خوب! پس چرا بنیامین نتانیاهو جاسوسان موساد را برای ترور دانشمند هسته ایران گسیل و چرا در این برهه از زمان تصمیم خود را عملی کرد؟ اگر ایران واقعاً یک برنامه مخفی برای ساخت بمب دارد چرا محل سایت را مشخص نمی‌کنید و از بازرسان سازمان ملل نمی‌خواهید از محل بازدید کنند، دورویی ایران را نمایان کنند و توافق‌نامه هسته‌ای را نیز به دور بیندازند؟ چرا به‌جای این‌کارهای قانونی دست به ترور دانشمند هسته‌ای ایران می‌زنید؟




بیشتر بخوانید:


شهید فخری‌زاده با سلاح اسرائیلی با هدایت از ماهواره ترور شد




بیوکنن می‌افزاید از دیدگاه نتانیاهو انگیزه‌های زیادی برای به قتل رساندن فخری‌زاده وجود داشت ازجمله تحقیر کردن حکومت ایران، نمایش قدرت سازمان جاسوسی موساد در مجازات کردن دشمنان اسرائیل و فرستادن پیام به دیگر دانشمندان برنامه هسته‌ای ایران که تهران نمی‌تواند از شما مراقبت کند. از طرف دیگر، اسرائیل می‌خواست  به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس که ایران را دشمن می‌انگارند بفهماند که اسرائیل می‌تواند هم‌پیمان خوبی برایشان در منطقه باشد.



اسرائیل می‌خواست به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس که ایران را دشمن می‌انگارند بفهماند که اسرائیل می‌تواند هم‌پیمان خوبی برایشان در منطقه باشد



بیوکنن ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد نتانیاهو می‌خواسته که این پیام را به گوش جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم برساند که چقدر در ادعای خود علیه ایران و اینکه تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است اصرار دارد و اینکه دولت جدید در کاخ سفید بداند اسرائیل دیر یا زود با تهدید ایران برخورد خواهد کرد و اینکه اگر بایدن بخواهد در صورت ورود به کاخ سفید به‌عنوان رئیس‌جمهور به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، اسرائیل دیگر خود را مجاز به هر اقدامی برای متوقف ساختن فعالیت‌های قانونی هسته‌ای ایران حتی در چهارچوب توافق هسته‌ای می‌داند. به عبارتی ترور فخری‌زاده یک بازی پر از پیروزی برای نتانیاهو بود. این جنایت رسوایی‌های شخصی وی را نیز به فراموشی سپرد و وی را به قهرمان شجاع اسرائیلی‌ها مبدل کرد.


نتانیاهو با ترور فخری‌زاده روند سازش را منطقی و خود را قهرمان جلوه داد


بیوکنن می‌افزاید که البته دونالد ترامپ هم مثل نتانیاهو از دست زدن به اقدامات خشن ابایی ندارد. ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به دستور ترامپ بود. باید در نظر داشته باشیم دو بمب‌افکن راهبردی بی 52 آمریکا هفته گذشته از پایگاه داکوتای شمالی به منطقه غرب آسیا اعزام‌ شده‌اند و ناو یو اس اس نیمیتز هم به‌سوی خلیج‌فارس حرکت کرده است. از سوی دیگر دیدار مخفیانه نتانیاهو با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در بندری در ساحل دریای سرخ را نیز باید بخشی از هماهنگی برای توطئه علیه ایران قلمداد کرد.


فقر، فساد و تبعیض در اسرائیل؛ از فساد سران پیشین رژیم صهیونیستی تا فساد و رسوایی نتانیاهو و همسرش


به گزارش آنا مقاله بیوکنن و جزئیاتی که وی به آن‌ها اشاره کرد، حاکی از این است که دلایل نتانیاهو برای ترور دانشمند ایرانی اصلاً پایه و اساس قانون‌گریزی ایران و تخطی از مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا توافق هسته‌ای در برنداشت؛ زیرا در واقع برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و تنها دارای جنبه‌های صلح‌آمیز است و این امری است که هم 17 نهاد اطلاعاتی آمریکا و هم بازرسان نهادهای نظارتی سازمان ملل ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرده‌اند.


اقدام موساد در ترور فخری‌زاده توانست نتانیاهو و همفکرانش را نزد کشورهای سازشکار منطقه و نیز صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی تبدیل به قهرمانی نجات‌بخش کند، رسوایی‌های نتانیاهو را تا حدی پنهان کند، سازش امارات و بحرین با تل‌آویو را منطقی جلوه دهد و دولت جدید آمریکا را برای بازگشت به برجام منوط به حمایت و رضایت سردمداران رژیم صهیونیستی کند. نتانیاهو همه این دستاوردها را در این برهه از زمان لازم داشت نه زودتر نه دیرتر.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته