دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1394 - 11:40

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای پیگیری خلع سلاح قدرت‌های اتمی در سازمان ملل

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری خلع سلاح قدرت‌های اتمی جهان با ۱۲۱ رای موافق در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.
کد خبر : 54496

به گزارش گروه بین‌الملل آنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما،در این نشست پنجاه‌وهفت قطعنامه در موضوعات مختلف امنیت بین‌المللی با تأکید بر موضوعات خلع سلاح و به‌ویژه خلع سلاح هسته‌ای در دو سطح جهانی و منطقه‌ای مطرح و تصویب شد.


جمهوری اسلامی ایران نیز قطعنامه‌ای را بر مبنای مصوبات سه کنفرانس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های 1995، 2000 و 2010 میلادی تنظیم و پیگیری تعهدات دارندگان سلاح اتمی برای خلع سلاح را خواستار شده بود.


این قطعنامه غیر الزام‌آور که با 121 رأی موافق، 48 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب شد، اقدام عملی همه کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای را در راستای خلع سلاح‌های هسته‌ای برای ترویج ثبات بین‌المللی و امنیت بی‌نقص برای همه خواستار شده است.


قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین تلاش‌های یک‌جانبه بیشتر از طرف کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود خواستار شده است.


اکثریت یک‌صد و بیست کشور عضو جنبش عدم تعهد از این قطعنامه حمایت کردند اما برخی کشورهای دیگر همچون آمریکا، اسرائیل، کانادا، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان ازجمله کشورهای مخالف با این قطعنامه بودند.


چین، کره، ژاپن، هند و ایتالیا نیز به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.


نکته قابل‌توجه در روند تصویب قطعنامه‌های این نشست مجمع عمومی، مخالفت اسرائیل با اکثر این قطعنامه‌ها و صدور رای رأی منفی یا ممتنع به آنها بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: خلع سلاح
ارسال نظر
هلدینگ شایسته