هیچ کشوری در دنیا آمادگی ارائه آموزش در فضای مجازی را نداشت/ موضوع اینترنت و سرعت آن در حیطه وظایف آموزش و پرورش نیست
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیمزاده با حضور در برنامه به وقت ایران گفت: دستورالعملی که برای جریان آموزش در دوره ابتدایی تهیه شده است، تصریح دارد که دانش آموزان ساعتهای خاص و محدودی را از گوشیهای همراه و تبلت استفاده کنند و به دلیل اینکه دستورالعمل بر آموزش ترکیبی و استفاده از بسترهای متنوع تأکید دارد، یکی از این بسترها تلویزیون آموزشی و مدرسه تلویزیونی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش افزود: برنامه دوره ابتدایی به شکلی تنظیم شده است که دانشآموزان صبح بتوانند از آن برنامهها استفاده کنند و تقسیمبندی زمانها در بعدازظهر، 25 الی 30 دقیقه است و برای کلاس اولیها تا بیست دقیقه پیشبینی شده است. این فرصتی است که معلم میتواند از آن استفاده کند و دانش آموز باید مطابق برنامه تنظیم شده معلم، در فضای مجازی کلاس خود را برگزار کند.
وی بیان کرد: استفاده از فضای مجازی برای آموزش بههیچوجه انتخاب آموزش و پروش نبوده است و بهاجبار این روش منتخب شد. از طرفی خاستگاه آموزشهای مجازی و الکترونیک اصلاً دنیای کودکان نبود و از ابتدا در دنیا آموزشهای از راه دور و الکترونیکی برای آموزش عالی و برای بزرگسال استفاده میشد و هیچ کشوری این آمادگی را نداشت که متناسب با دنیای کودکان این آموزش را در قالب فضای مجازی ارائه دهد.
حکیمزاده اظهار کرد: با توجه به گزارشهای موجود، خوشبختانه یکی از دستاوردهای بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، در راهاندازی شبکه شاد برای اولین بار فراهم کردن بستر ملی برای فضای مجازی بوده است که خدمت بسیار مهمی را ارائه میدهد. این بستر کاملاً اختصاصی و آموزشی است و فرصتهای متنوع و متعددی را در اختیار میگذارد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح شاد در رده بالای حاکمیتی بوده است، گفت: در گذشته تأکید فراوانی شده بود که بتوان بستر داخلی امن در فضای مجازی ارائه شود که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، اما تلاشهایی که پیشازاین انجام شد، خیلی نتوانست به نتیجه برسد و شاید اگر این شرایط پیش نمیآمد این روند کندتر پیش میرفت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش یکی از ویژگیهای آموزشوپرورش را سرعت واکنش در دوران کرونا دانست و گفت: در کوتاهترین زمان ممکن به کمک سازمان صداوسیما، در شبکه آموزش و در کمتر از ده روز مدرسه تلویزیون راهاندازی شد و جریان آموزش برقرار شد. در کنار آن نیاز بود که این جریان تعاملی نیز باشد و شبکه شاد نیز در کوتاهترین زمان ممکن علیرغم محدودهای موجود، با همت والای متخصصان داخلی راهاندازی شد و در حال حاضر به کارکردهای مدنظر بسیار نزدیک شده است. البته، قطعاً با وجود محدودیتهای موجود، برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
وی افزود: موضوعات فناوری و سرعت و اینترنت و زیرساختها، جزو وظایف آموزش و پروش نیست، و اگر نواقصی در این زمینه وجود دارد قطعاً نهادها و سازمانهای هستند که میتوانند در این راستا حمایت کنند تا این کار ملی بهتر انجام شود.
حکیمزاده درباره سواد رسانهای اذعان داشت: موضوع سواد رسانهای، فقط مربوط به شرایط کنونی و دوران کرونا نمیشود. در سال 97، همایش مشترکی با انجمن سواد رسانهای برگزار شد که یکی از دستاوردهای این گفتوگوی علمی این بود که در سنین پایینتر و پیشدبستان شروع شود. سواد رسانه ما را مجهز به دانش، نگرش و مهارتهایی میکند که انتخاب درستی داشته باشیم و از روشهای مناسبی در این راستا استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تمرکز ما در سنین کودکی بیشتر توانمندسازی خانوادهها و معلمان است، خاطرنشان شد: در آموزشوپرورش در این زمینه برنامه قبلی در نظر داشتیم، اما با توجه به اینکه این شرایط پیشبینیناپذیر بود، مجدداً در کانون توجه قرار گرفت و اکنون ارتقاء سواد رسانهای یکی از برنامههای در نظر گرفته شده برای همه استانها در برنامه آموزشی است و جزو سرفصلهای انجمن اولیاء و مربیان است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش افزود: بهطورکلی معمولاً در دانش برنامه درسی، آموزش مهارتها نباید از طریق کتاب انجام شود، مهارتها تمرین کردنی هستند و بهترین شکل آموزش آن مدل تلفیقی است. قبل از دوران کرونا، برنامهریزی شده بود که به صورت جامع سواد رسانهای را وارد فعالیتهای آموزشوپرورش کنیم که طی برگزاری جلسات علمی با همکاران انجمن سواد رسانهای، از تعدادی معلمان و دبیران سواد رسانهای شهر تهران دعوت به عمل آمد و با کمک این انجمن، به راهاندازی کارگاههای آموزشی پرداخته شد.
در ادامه برنامه روحالله متفکر آزاد گفت: این دوران میتواند هم تهدید و هم فرصت باشد و بستگی به برنامهریزی و دوراندیشی و سوار شدن بر بستر رسانهای دارد. سطح فرهنگی کشور تعیین خواهد کرد که این دوران تهدید یا فرصت خواهد بود.
عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اگر با مواجه با این پدیده واقعبینی باشیم، میتوانیم در مقابل با این پدیده منفعل نباشیم و وقتی فعالانه برخورد کنیم به طبع، فرصت شده به حساب میآید.
متفکرآزاد عنوان کرد: بسیاری از فرآیند آموزشی کنونی، از منظری ممکن است که مورد نقد قرار بگیرد که میبایست قویتر از آنچه که هست وارد میشد، ولی در این شرایط و بیماری کرونا سرعت عمل بالا وزارت آموزشوپرورش سعی داشته تا خلأی را که میتوانست فرآیند آموزش را در کشور متوقف و مختل کند، برطرف کند و یکی از فرصتها در این شرایط، فراهمسازی فرصت عدالت آموزشی است.
وی در ادامه گفت: طبیعتاً فرد در سنین مختلف رشد، با نیازهای مختلفی مواجه است و سواد رسانهای خانوار در کنار سواد رسانهای که برای کودک لازم است، مکمل هم هستند. کشورهای که تمایل دارند زیست سالم و غیرمضطرب داشته باشند، برنامهریزی میکنند و این برنامه را بر اساس واکسینه کردن جامعه انجام میدهد، برای واکسینه کردن در سنین مختلف روشهایی وجود دارد، دغدغه نظام تعلیم و تربیت این است که مجبور شدهایم زود وارد این عرصه شویم و مجبور شدهایم در سنین مختلف دسترسی به این فضا را آزاد کنیم و اینجاست که مدیریت معنا پیدا میکند.
عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات مجلس در دوران کرونا در این راستا گفت: مجلس در این دوران بر سه حوزه آموزشوپرورش، زیرساختها و همچنین آموزش کودکان بهواسطه ارتقاء سواد انتقادی، اطلاعاتی و فرهنگی در خانوادهها برای مراقبت از کودکان، تمرکز کرده است.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/