دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1399 - 19:08

کیست مویی چیست و چرا ایجاد می شود

کیست مویی یک مشکل یا بیماری شایع است و ممکن است برای همه ما به وجود بیاید. کیست مویی را تحت عنوان سینوس پیلونیدال نیز معرفی می کنند.
کد خبر : 544566
2.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کیست مویی یک مشکل یا بیماری شایع است و ممکن است برای همه ما به وجود بیاید. کیست مویی را تحت عنوان سینوس پیلونیدال نیز معرفی می کنند. در ابتدا قبل از اینکه به دنبال درمان کیست مویی باشیم بهتر است مختصری در مورد نوع بیماری و علت آن توضیح مختصری داده شود. کیست مویی یک مشکل یا نا هنجاری در رشد مو محسوب می شود و این حالت زمانی رخ می دهد که مو به صورت برعکس به زیر پوست رفته و رشد پیدا کند، در این شرایط باعث ایجاد توده ای می گردد که شامل مو، چربی و... است.


این توده به مرور زمان باعث ایجاد عفونت، تورم و درد در فرد می شود. محل ایجاد آن در انتهای ستون فقرات و معمولا بین باسن است. متاسفانه باید بگوییم این مشکل بیشتر در مردان ایجاد می شود بخصوص افرادی که به شغل رانندگی مشغول هستند مثل راننده کامیون ها. در این افراد ایجاد کیست مویی بسیار شایع است و پس از درمان کیست مویی به دلیل نشستن مداوم این افراد، احتمال برگشت آن نیز زیاد است.


زمانی که متوجه شدید که وضعیت کیست مویی در شرایطی است که تورم و قرمزی، درد زیاد، خارج شدن عفونت یا بویی نامطبوعی دارد، باید به فکر درمان کیست مویی خود باشید. اینکه چرا اصلا کیست مویی ایجاد می شود چندان مشخص نیست اما می توان برای پیشگیری از ایجاد آن به نکات زیر توجه داشت:


1- پوشیدن لباس تنگ ممکن است باعث ایجاد کیست مویی شود پس بهتر است از پوشیدن شلوارهای تنگ پرهیز شود.


2- اگر کاری دارید که مدام مجبورید به صورت نشسته باشید، شما در خطر درگیر شدن با این مشکل هستند.


3- اگر شما علاقه به دوچرخه سواری های طولانی دارید باید بدانید که ریسک ایجاد کیست مویی در شما زیاد است.


4- اگر شما فردی چاق با بدنی پر مو هستید یا در خانواده کسی به این مشکل دچار شده است، ریسک ایجاد کیست مویی در شما بالا است. در این شرایط بهتر است از لیزر برای حذف موهای زائد خود در نواحی حساس استفاده کنید.


5- داشتن اختلال هورمونی به ویژه در سن بلوغ احتمال ایجاد کیست را بالا می برد و فرد نیاز به درمان کیست مویی خواهد داشت.


6- داشتن تغذیه مناسب، بهداشت فردی و ورزش منظم جهت کاهش وزن و تناسب اندام تاثیر مثبتی در جهت پیشگیری از ایجاد کیست مویی خواهد داشت.



روش های درمان کیست مویی:


کیست مویی اگر چه بیماری خطرناکی محسوب نمی شود اما بسیار آزار دهنده است. در شرایط حاد کیست مویی باعث می شود فرد به راحتی راه نرود و در نشستن و برخاستن دچار مشکل شود و اگر عفونت در بدن فرد خیلی زیاد شود، باعث ایجاد تب و حالت تهوع خواهد شد. در این شرایط باید به سرعت به دنبال درمان کیست مویی خود باشید. بهتر است در صورت مشاهده هر گونه علایم کیست مویی در بدن خود به پزشک مراجعه نمایید تا از تشدید بیماری جلوگیری کنید. به دلیل آنکه این بیماری بسیار شایع است از گذشته تا به امروز روش های درمانی زیادی نیز برای حل این مشکل پیشنهاد شده است.


1- درمان های خانگی:


برخی از روش ها تحت عنوان درمان های خانگی شناخته می شوند. از جمله درمان های خانگی استفاده از سیر، عسل، نمک، آلوئه ورا، زردچوبه، روغن درخت چای، سرکه سیب، روغن کرچک، کمپرس گرم و سرد، چای کیسه ای است که جهت درمان کیست مویی، آن ها را بر روی محل کیست قرار می دهند. همچنین تغذیه سالم و سرشار از فیبر و نوشین آب کافی می تواند از ایجاد کیست مویی تا حدی جلوگیری نماید.


2- درمان های دارویی:


این نوع درمان کیست مویی به کمک انواع آنتی بیوتیک ها و پماد ها انجام می شود.


3- خشک کردن:         


برای درمان کیست مویی در این روش، یک برش به محل کیست داده می شود تا عفونت، مو و چربی های اضافی آن خارج شود. باید توجه داشته باشید که محل زخم کاملا تمیز باشد و مدام به وسیله مواد ضد عفونی کننده مثل بتادین شستشو داده شود.



جراحی کیست مویی:


جراحی کیست مویی با روش های مختلفی صورت می گیرد. به طور کلی جهت درمان کیست مویی دو روش جراحی وجود دارد که شامل روش  باز و روش بسته می شود. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از انواع جراحی ها، روش باز است در این نوع جراحی بیمار یا به صورت عمومی بیهوش می شود و یا از بی حسی موضعی استفاده می کنند تا پزشک بتواند کیست مویی را از بدن بیمار به صورت کامل تخلیه کند. بعد از اتمام جراحی محل عمل به صورت باز باقی می ماند تا بدن به مرور زمان محل زخم را ترمیم نماید. باید توجه داشته باشید که محل زخم باید هر روز شستشو و پانسمان شود زیرا تمیز نگه داشتن محل جراحی بعد از عمل، جهت جلوگیری از عفونت بسیار اهمیت دارد. تفاوتی که جراحی باز با بسته دارد، این است که بعد از انجام جراحی به روش بسته، محل زخم بخیه زده می شود. شاید تصور کنید که به ظاهر عمل جراحی بسته عمل بهتری می تواند برای درمان کیست مویی شما باشد اما نظر پزشکان این طور نیست. آنها بر این باورند که عمل جراحی باز می تواند بر روند درمان و سلامت بیمار تاثیرات بهتری داشته باشد. اما مشکلی که روش های جراحی باز دارند این است که باید با دقت زیاد کار پانسمان و شستشوی محل زخم را به طور مرتب انجام دهید تا هنگامی که بدن به طور کامل خود را ترمیم کند. به طور کلی باید توجه داشته باشید که بعد از انجام عمل جراحی کیست مویی خود، جهت جلوگیری از عفونت مدتی از قرص های آنتی بیوتیک باید استفاده کنید.


درمان با لیزر یکی از جدید ترین رو ش های درمانی محسوب می شود. از نکات مثبت آن این است که درمان کیست مویی به کمک لیزر طی مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد. این روش یکی از بهترین روش های درمانی است و دوره نقاهت بسیار کمی دارد. همچنین نیاز به بیهوشی کامل ندارد و پزشک می تواند با بی حسی موضعی کیست مویی را از بدن بیمار خارج نماید. برش محل کیست در این روش به کمک لیزر صورت می گیرد. برشی که لیزر بر روی پوست ایجاد می کند باعث می شود مسیر مویرگ ها به دلیل تابیدن اشعه بسته شود، در نتیجه بیمار خونریزی کمی حین عمل خواهد داشت و این یکی از نکات مثبت دیگر این نوع از درمان کیست مویی محسوب می شود.



انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب