دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1399 - 14:58

آیا چشم سکته می کند؟ سکته چشمی و درمان آن

با توجه به حساس بودن چشم و بیماری‌های مربوط به آن، مشورت با فوق تخصص چشم یکی از ضروری‌ترین مواردی است که برای درمان بیماری خود باید انجام دهید. در این مقاله در مورد سکته چشم و عمل شبکیه چشم صحبت می‌کنیم و در ادامه ویژگی‌های یک فوق تخصص چشم را معرفی می‌نماییم.
کد خبر : 544486
image_415f28fdc1bdc53ed764ae86bc0d000b8799d635.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، چشم، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن انسان است که باید به درستی و با دقت خاصی مورد مراقبت قرار گیرد. این عضو نیز مانند دیگر اعضای بدن مشکلات و بیماری‌های خاص خود را دارد و سالانه بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. هر مشکل کوچکی که در چشم شما ایجاد می‌شود باید سریعا مورد پیگیری قرار گیرد تا از پیشرفت بیماری و بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری شود.


انواع آلرژی‌، سکته چشم، خشکی چشم، آب مروارید، آب سیاه، عارضه مگس پران و جداشدگی شبکیه، از جمله بیماری‌های چشمی هستند که اگر به موقع درمان نشوند، عواقب جبران‌ناپذیری را برای بیمار ایجاد می‌کنند. با توجه به حساس بودن چشم و بیماری‌های مربوط به آن، مشورت با فوق تخصص چشم یکی از ضروری‌ترین مواردی است که برای درمان بیماری خود باید انجام دهید و بهترین‌ها را برای این کار انتخاب کنید. در این مقاله در مورد سکته چشم و عمل شبکیه چشم صحبت می‌کنیم و در ادامه ویژگی‌های یک فوق تخصص چشم را معرفی می‌نماییم.


سکته چشم
 


رگ‌های خونی، وظیفه خون‌رسانی به ارگان‌ها را بر عهده دارند و از این طریق مواد غذایی و اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می‌رسانند. در صورتی که این رگ‌ها در طول مسیر به دلایل مختلف دچار انسداد شوند و نتوانند خون را به ناحیه موردنظر برسانند، سکته اتفاق می‌افتد. نام سکته قلبی و مغزی را بارها شنیده‌اید و حتما اطلاعاتی در مورد آن دارید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به ناحیه‌ای از مغز یا قلب متوقف شود. این مشکل در مورد دیگر ارگان‌های بدن از جمله چشم نیز به همین صورت است. اگر رگ‌های خونی چشم در طول مسیر دچار مشکل شوند و نتوانند خون را به اعصاب بینایی برسانند، سکته چشمی اتفاق می‌افتد.


در اغلب موارد سکته چشمی به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و فرد پس از بیدار شدن از خواب دچار تاری دید یا کاهش بینایی می‌گردد. سکته چشمی معمولا در یکی از چشم‌ها اتفاق می‌افتد و ممکن است کل چشم یا بخشی از آن را درگیر نماید. سکته چشمی در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و اغلب در سنین بالای 40 سال اتفاق می‌افتد.


دلایل مختلفی برای سکته چشمی وجود دارد. دیابت، آب سیاه، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و استعمال دخانیات از جمله مواردی هستند که خطر ابتلا به سکته چشمی را افزایش می‌دهند. سکته چشمی یکی از اختلالات مربوط به چشم است که اگر به موقع پیگیری شود، درمان راحت‌تری داشته و صدمات کمتری را به چشم بیمار وارد می‌کند. تزریق سلول‌های اندوتلیال، تزریق کورتیکواستروئید و لیزر، از جمله روش‌های درمانی سکته چشمی هستند که با صلاح‌دید پزشک برای بیمار انجام می‌شوند. دقت داشته باشید که برای انجام درمان مناسب باید حتما با یک فوق تخصص چشم مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را در مورد درمان چشم خود بگیرید.


عمل شبکیه چشم
 


شبکیه، داخلی‌ترین لایه چشم است که از سلول‌های عصبی و سلول‌های گیرنده نور تشکیل شده است. شبکیه یکی از مهم‌ترین اجزای چشم است که اگر دچار مشکل شود، آسیب‌های بسیار جدی را به چشم وارد می‌کند و حتی ممکن است بینایی فرد را به خطر بیندازد. پارگی شبکیه و جداشدن آن از زجاجیه، شب‌کوری، نزدیک‌بینی شدید، تومور چشمی و التهاب، از جمله مواردی هستند که می‌توانند سلامتی شبکیه را به خطر بیندازد و فرد را با مشکلات بسیار جدی مواجه کنند. علاوه بر آن، بیماری‌های چون دیابت و فشار خون بالا یا ضربه به چشم نیز به شبکیه آسیب رسانده و اختلالاتی را در آن ایجاد می‌کند.


مشکلاتی که برای شبکیه ایجاد می‌شود اغلب نیاز به عمل شبکیه چشم دارد. عمل شبکیه چشم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و پس از انجام جراحی نیز مراقبت‌های خاص خود را دارد. با توجه به حساس بودن جراحی چشم و خطراتی که بیماری‌های شبکیه برای چشم دارند، برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و دریافت نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم تحقیق جامع و کاملی در مورد بهترین فوق تخصص چشم داشته باشید و عمل شبکیه چشم خود را به او بسپارید.



فوق تخصص چشم
 


همان‌طور که می‌دانید، چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است که درمان آن نیاز به دانش و تجربه بسیاری بالایی دارد. هر فرد در طول زندگی خود با بیماری‌های چشمی مختلفی سرکار دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به آب‌ مروارید، عفونت‌های میکروبی چشم، خشکی چشم، ریزش اشک، آب سیاه، گل‌مژه و ... اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها نیز راه‌های درمانی خاص خود را دارند. علاوه بر این‌ها، چشم ممکن است در اثر ضربه یا بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، دیابت و ... دچار اختلالات جدی‌تری شود که اگر به موقع درمان نشود یا اشتباهی در درمان آن‌ رخ دهد، ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی را برای فرد به دنبال داشته باشند. از این رو، قبل از مراجعه به چشم‌پزشک باید در مورد تخصص و مهارت او تحقیق کنید و بهترین گزینه را به عنوان چشم‌پزشک خود برگزینید.


نکته‌ی مهم این است که شما باید به اندازه کافی به پزشکتان اعتماد داشته باشید و با خیال راحت به درمان بیماری خود بپردازید. فوق تخصص شبکیه نیز باید معاینات خود را به صورت دقیق انجام داده و درمان مناسب را برای بیمار در نظر بگیرد. یک فوق تخصص چشم باید به جزئیات توجه داشته و از جدیدترین تکنیک‌ها و ابزارهای روز آگاهی داشته باشد. دادن آرامش به بیمار نیز یکی از مهم‌ترین وظایف یک پزشک حرفه‌ای و مجرب است که باید مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته