دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1399 - 10:41
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد:

قتل هدفمند فرا مرزی نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی نوشت: قتل هدفمند فرا مرزی خارج از درگیری مسلحانه، نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر و منشور ملل متحد است.
کد خبر : 544025

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «اگنس کالامارد» در رشته توییت‌هایی به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.


وی درباره این اقدام مجرمانه و غیرانسانی نوشت: درباره (ترور) فخری‌زاده بسیاری از سؤالات همچنان وجود دارد. هنوز هیچ بازیگر دولتی یا غیردولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.


وی در ادامه نوشت: قتل هدفمند فرا مرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.


کالامارد افزود: طبق تعهدات بین‌المللی حقوق بشر درباره رفتار یک کشور خارج از مرزهایش که مورد تأیید دیوان بین‌المللی دادگستری، کمیته حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی آمریکایی حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا قرار گرفته، کشورهایی که در اقدامات تجاوزکارانه که به محرومیت از زندگی منجر می‌شوند مشارکت دارند، به‌دلیل این اقدام تعهدات پیمانی خود را نقض کرده‌اند.


گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی عنوان کرد: کشورهایی که نمی‌توانند با اتخاذ تدابیر منطقی مناقشات بین‌المللی خود را مسالمت‌آمیز حل کنند، در پایبندی به تعهد مثبتشان برای تضمین حق حیات هم ناتوانند.


روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز گذشته در گزارشی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی نوشت که رژیم صهیونیستی پشت‌پرده ترور شهید فخری‌زاده بوده است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته