دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1393 - 12:07
گزارش آنا از انتساب اشتباه یک عکس به صحن حرم شاهچراغ(ع):

آب‌نمای صحن حرم شاه‌چراغ گورستان نشد!

این روزها خبرهای بسیاری در خصوص تخریب آب نماها و قطع درختان در اطراف مکان‌های زیارتی انتشار یافته که یکی از آنها مربوط به آب‌نمای صحن حرم شاه‌چراغ است اما مدیر بازرسی شهرداری شیراز با رد این خبر می‌گوید که عکس‌ مربوط به این اقدام اشتباه بوده و مربوط به مکان دیگری است.
کد خبر : 544

زهرا میرزاخانی-گروه اجتماعی: « آب‌نمای صحن حرم شاه‌چراغ گورستان شد! بسیار تعجب‌برانگیز، همراه با تأسف‌ و چراهای بسیار و بی‌پاسخ همچون کلاف درهم و پیچیده که چرا با همۀ شعارهای فرهنگی که زیارت‌گاه‌ها باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و تکیه بر هنر و معماری ایرانی‌ ـ‌ اسلامی با عنصر آب که پیوندی کهن با معماری و فرهنگ این سرزمین دارد اینگونه رفتار شده است؟ سرچشمۀ این فکر کجاست؟ آیا هنوز آغاز کار است و باید در انتظار اقداماتی مشابه باشیم؟ مانند خبر بریدن سروهای کهنسال در زیارتگاهی در گیلان و بسیار پرسش دیگر! بسیاری از زیارت‌گاه‌ها، هرچند امروز در میان شهر جای گرفته‌اند ولی در آغاز پیدایش اغلب در طبیعت و کنار آب و درخت بوده‌اند، چیزی که هنوز هم در تمام نمونه‌هایی که دست‌کاری نشده‌اند دیده می‌شود. آب و درخت و زیارت‌گاه همراه با حضور مردم مشتاق همیشه در کنار هم بوده‌اند و مردم این نشانه‌ها را خوب می‌شناسند و با آن خو کرده‌اند.»


این نوشته بخشی از گفته‌های احمدعلی فرزین، دکتری معماری و استادیار دانشگاه تهران است که به تخریب آب‌نماها و درختان مکان‌های زیارتی از جمله شاهچراغ اعتراض کرده است. اما یکی از مسئولان شهرداری شیراز با رد این ادعا بهخبرنگار آنا می‌گوید: چنین اتفاقی هرگز در صحن شاهچراغ رخ نداده است.


قاسم حسنی زاده که مدیر بازرسی و بررسی شکایات شهرداری شیراز است، از بازدید مرتب شهرداری از شاهچراغ و اماکن تاریخی مذهبی دیگر شیراز خبر داده و نتیجه آن را عدم تخریب در این اماکن عنوان می‌کند.


شاه‌چراغ آرامگاه احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و محمد بن موسی، برادران امام رضا (ع)، است. این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد و مدتی است که مسئولان نگهداری از آن به فکر توسعه صحن افتاده‌اند، تا جایی که توسعه و تخریب بناهای تاریخی اطراف آن باعث اعتراض منتقدان و دوستداران بافت تاریخی شیراز شد و شاید همین بدبینی‌ها باعث شده تا تصور شود آب‌نمای تاریخی صحن شاهچراغ نیز در حال تخریب باشد.


این در حالی است که بازرس شهرداری شیراز اخبار مربوط به این واقعه و به خصوص عکس منتشر شده درباره تخریب صحن و آب‌نمای آن را تکذیب کرده و تاکید می‌کند که در آخرین بازدیدی که از شاهچراغ داشته چنین اتفاقی را نه تنها در صحن بلکه در هیچکدام از قسمت‌های شاهچراغ مشاهده نکرده و بنابراین گورستانی در این مکان زیارتی در حال ساخت نیست و قرار نیست مکان تاریخی به هر منظور تخریب شود. حسنی زاده می‌گوید این عکس مربوط به مکان تاریخی دیگری است که او هم نمی‌داند دقیقا کجاست.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته