دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی؛

محمدرضا خاتمی: دشمنان دانشگاه امروز جاهلان، مستبدان و متحجران هستند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به فاصله موجود میان خواسته ها در ابتدای انقلاب و آنچه امروز شاهد آن هستیم، از حضور اصلاح طلبان در میدان به عنوان عاملی تلاش گر جهت بازگرداندن انقلاب به مسیر اصلی خود سخن گفت.
کد خبر : 54369

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جماران، محمدرضا خاتمی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که پیش از ظهر امروز در تالار امام علی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با گرامیداشت این روز و یاد و خاطره شهیدان بزرگ نیا، شریعت رضوی و قندچی، اظهار کرد: صحنه ای که امروز در این دانشگاه و شاید تمام دانشگاه ها مشاهده می کنیم، نشان دهند واقعیتی آشکار در تاریخ دانشگاه است.


وی ادامه داد: برخلاف تحولات زیادی که طی 60 سال گذشته و با وجود گذشت این مدت زمان از آن واقعه تلخ و عبرت آموز داشتیم، مشاهده می کنیم که همچنان در دانشگاه های ما نوای آزادی خواهی، رهایی و آزادی ملت طنین انداز شده و 16 آذر جزو معدود مناسبت هایی است که نتوانسته اند آن را محدود کنند.


نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل اینکه نتوانسته اند مناسبت 16 آذر را محدود کنند، پابرجا بودن آرمان های اولیه و همچنین این است که ملت ما به دنبال آزادی، پیشرفت، حرمت و حقوق اساسی انسانی است و از سوی دیگر جنبش دانشجویی برخلاف فشارهای زیاد تداوم پیدا کرده و مایه امید و حیات ملت ایران شده است، دانشگاه هایی که وام دار هیچ حکومتی نبوده اند؛ بنابراین می بینیم علی رغم کوتاه بودن مدت دوران دانشجویی، جنبش دانشجویی ادامه پیدا کرده است.


خاتمی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: فریادی که شما امروز سر می دهید فریادی است که سال ها و دهه های گذشته دانشجویانی که مانند شما سردمدار بوده اند، طنین انداز کرده اند و این نشانه پویایی جنبش دانشجویی است و باعث ترس و وحشت افرادی می شود که چنین پویایی را نمی خواهند.


وی تصریح کرد: دانشجویان بیشتر از هر فرد دیگری با نیازهای جامعه ما آشنایی دارند و این باعث شده ندای آزادی خواهی سر بدهند. ویژگی های اصلی دانشگاه که شاید نتوان در هیچ جای دیگری آن را پیدا کرد، پیوستن 3 عنصر علم، آزادی و پیشرفت و توسعه با یکدیگر است.


این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: هنگامی که این 3 عنصر با هم جمع می شوند، می توان چنین انتظاری را داشت که ملت ها به سوی توسعه حرکت کنند، اما باید بر این نکته تاکید کرد که دستیابی به چنین پیشرفت هایی بدون وجود علم امکان پذیر نیست و در تحجر می ماند. همچنین علم بدون آزادی امکان باز کردن افق هایی جدید را ندارد.


وی همچنین گفت: امکان جدا بودن هیچ یک از این 3 عنصر با یکدیگر وجود ندارد و خوشبختانه ما در محیطی زندگی می کنیم که آموزه های دینی ما بر همین مفاهیم تکیه دارند، تاریخ اسلام سرشار از ارزش گذاری علم و عالمان فارغ از عقیده و ایمان آن ها و همچنین مواردی نظیر آزادی محض عقیده و بیان آن، پایه گذاری مکتبی که براساس تعقل و علم استوار شده و ارزش تعقل و تعلم است.


خاتمی اظهار کرد: در دوران طلایی اسلام با مشاهده بهترین زمانشکوفایی علم و دانش، در زمان امام صادق (ع) به خوبی چنین مفاهیمی را نهادینه شده می بینیم. در انقلاب هم ما همین روش و منش را داشته ایم.


وی ادامه داد: به تحقیق می توان گفت آنچه که در زمان امام صادق(ع) باعث جنبش علمی و پیشرفت جامعه آن روز شد در چند محور جای می گیرد که دعوت عامه مردم به عقل و علم و نه تقلید و دنباله روی کورکورانه، ارزش گذاری عالمان فارغ از عقیده و دین آن ها، آزادی و حریت تام فکر و عقیده حتی افکار باطل و ملحد و حضور و پذیرش اقوام و ملل دیگری که دارای علم و دانش و تجربه بودند و ادغام آن ها در جامعه اسلامی و تسامح دینی و همزیستی مسالمت آمیز با غیر مسلمانان این موارد را تشکیل می دهد.


خاتمی با تاکید بر وجود چنین آموزه هایی در انقلاب اسلامی گفت: در انقلاب خودمان هم چنین آموزه هایی را داشتیم که برای یادآوری این امر به نسل اول انقلاب و خودمان این یادآوری را می کنم که ما چه می خواستیم و در مرحله بعد به نسل جوانی که امروز وارد عرصه اجتماعی شده می گویم که چه بسا آنچه که امروز به اسم دین، انقلاب، اسلام و به نام نظام عنوان می شود، با مفاهیم اولیه فاصله بسیاری دارد و نباید آن را به پای اساس انقلاب و دین گذاشت.


نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکاتی را از یک فصل از بیانات رهبری در سال 81 و محورهایی را از مرحوم شهید مطهری در اینجا بیان می کنم تا ببینیم فاصله ای که در آن روز به دنبال آن بودیم و آنچه که امروز هستیم چقدر است. براین اساس نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالایی قاچاق یا امری تشریفاتی تبدیل کرد؛ چنانچه نباید به جای مناظره به جدال گرفتار آمد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید. آن روز که سهم آزادی، سهم اخلاق و سهم منطق یکجا و در کنار یکدیگر ادا شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در جامعه است.


وی ادامه داد: انصاف، اخلاق، نقد، آزادی جزو بیانات رهبری است. از شهید مطهری به بیان چنین محورهایی می‌پردازم که حکم فطرت در نهایت تخلف ناپذیر است و انسان پس از یک سلسله چپ و راست رفتن ها و تجربه ها راه خویش را می یابد و آن را رها نمی کند. از نظر اسلام مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است درست برخلاف آنچه در غرب جریان داشته یعنی اینکه مفاهیم دینی مساوی با اختناق و فشارهای اجتماعی بوده است. هر مکتبی که ایمان و اعتقادی به خود ندارد، جلوی آزادی اندیشه و آزادی تفکر را می گیرد، اینگونه مکاتب ناچارند مردم را در یک محدوده خاص فکری نگه دارند و از رشد افکارشان جلوگیری کنند. این وضعی است که ما امروز در کشورهای کمونیستی می بینیم البته دیگر کشورهای کمونیستی نیست و متاسفانه این وضع را امروز در کشورهای اسلامی خیلی می بینیم.


وی تصریح کرد: در این کشورها به دلیل وحشتی که از آسیب پذیر بودن ایدئولوژی رسمی وجود دارد، حتی رادیوها طوری ساخته می شوند که مردم نتوانند صدای کشورهای دیگر را بشنوند. البته این امر الان از طریق رادیوها امکان پذیر نیست، بلکه به جای آن پارازیت است و در نتیجه یک بعدی و قالبی آنچنان که ضمام داران می خواهند بار بیایند. اعلام می کنم که در جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی برای افکار وجود ندارد و به اصطلاح از کانالیزه کردن اندیشه ها خبر و اثری نخواهد بود، بلکه همه باید آزاد باشند که حاصل اندیشه ها و تفکرات اصلی شان را عرضه کنند.


این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: هرگز از پیدایش افراد شکاک که در جامعه علیه اسلام سخنرانی می کنند و مقاله می نویسند، متاثر که نمی شوم هیچ، بلکه از یک نظر خوشحال می شوم؛ چون می دانم پیدایش اینها سبب می شود که چهره اسلام بهتر نمایان شود. وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می کنند هنگامی خطرناک است که صاحبان دین آنقدر مرده و بی روح باشند که نتوانند در مقام جواب برآیند، اما اگر همین مقدار حیات و زندگی در ملت اسلام وجود داشته باشد و در مقابل ضربت دشمن عکس العمل نشان بدهد مطمئن باشید که در نهایت به نفع اسلام است.


وی با اشاره به بخش آخر این بیانات گفت: اگر مردم در مسائلی که باید در آن ها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه کنند به هر طریقی آزادی فکر ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسائل دینی رشد نمی کند. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می خواهد ناخودآگاه از مردم آزادی در فکر قائل است. به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ اعتقادات اسلامی جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام تنها با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آن ها.


خاتمی افزود: دوستان این ها مبانی فکری و اعتقادی جمهوری اسلامی است، ما که در نسل اول و دوم انقلاب بودیم، امروز فاصله های عظیم بین آنچه که می خواستیم و آنچه که تحقق پیدا کرده را می بینیم و اگر در این صحنه جریان اصلاحات وارد میدان است، برای جلوگیری از این انحراف و بازگرداندن انقلاب به مسیر اصلی خود است.


وی اظهار داشت: از سوی دیگر به جوانان پاک نهاد و فطرت اندیش اعلام می کنم که مبادا فریب تبلیغاتی را بخورند که از انقلاب چهره دیگری نشان می دهند. آنچه که امروز در بسیاری از نقاط چه داخل ایران و چه خارج از ایران به اسم دین ارائه می شود با روح واقعی دین و انقلاب مطابقت ندارد.


خاتمی همچنین گفت: با نگاهی به فصل سوم قانون اساسی متوجه می شویم این بخش از مترقی ترین بخش‌هایی است که در قانون اساسی در سطح جهان قرار دارد اما چه شده که یکباره تمام آن فصل را تعطیل کرده ایم. اگر اجرای بدون تنازل قانون اساسی درخواست عامه جریان های سیاسی اصلاح طلب است به این دلیل است که آنچه باعث قوام پایه انقلاب و رشد مردم می شود، اجرای قانون است که در برابر حکومت و در برابر قدرت، مردم را توانمند و دارای حق و حقوق می داند.


نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انصاف کجا رفته؟ زمانی که عده ای در روزنامه های وابسته به هر میزان که می خواهند دروغ می گویند بدون اینکه یک لحظه به افراد متهمی که دستشان از همه جا کوتاه است برای دفاع فرصت داده شود و افکار جامعه را بمباران تبلیغاتی می کنند. مگر می توان مردم را فریب داد و اکثریت جامعه را گمراه کرد، اما صحبت ما این است افرادی که این کارها را انجام می دهند و داعیه انقلاب و اصل نظام را دارند چه بهره ای از اخلاق، انصاف، عدالت و آزادی برده اند.


وی ادامه داد: شایسته ملت نیست که این افراد در راس امور قرار بگیرند و از بیت المال و امکانات عامه استفاده کنند که ایدئولوژی رسمی خودشان را که با ایدئولوژی انقلاب فاصله زیادی دارد به پیش ببرند، ما برای پیشرفت به فضایی علمی آزاد نیاز داریم.


وی ادامه داد: اگر بحث های مربوط به خدا و معاد را کنار بگذاریم باید به این بپردازیم که آیا اجازه می دهید درمورد سیاست های روز کشور در محیطی مانند دانشگاه موضوعات به بحث گذاشته شود؟! آیا اجازه می دهید در مورد سیاست هایی چون اقتصادی، خارجی و داخلی که همه آن ها محل بحث و گفتگو دارد، در فضایی مخالفان و موافقان حضور پیدا کنند؟! در مجلس ششم 135 نفر نماینده در مورد مسائل هسته ای به رهبر انقلاب نامه نوشتند، این 135 نفر برای همیشه مطرود شدند. اگر کسی نظر مخالفی داشته باشد به جز طرد و حصر برای او کار دیگری انجام می دهید؟!


این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان تنها مکانی که هر سه عامل علم و آزادی و پیشرفت را دارند، بیشترین ضربه را نیز از دشمنان این سه عامل دریافت می کنند. دشمنان دانشگاه امروز جاهلان، مستبدان و متحجران هستند و به اندازه ای دانشگاه را تحقیر کردند که امروز دانشگاهیان صلاحیت انتخاب رئیس دانشگاه خود را نیز ندارند چه برسد به استقلال دانشگاه و اینکه دانشگاه اجازه داشته باشد بدون واهمه دیدگاه ها را بررسی کند و راه حل ارائه دهد.


وی خاطرنشان کرد: اگر نتوانسته ایم پس از 37 سال انسان هایی را تربیت کنیم که بتوانند دانشگاه ها و کرسی های علمی ما را اداره کنند و اگر هنوز فکر کنیم که اگر دانشگاه را به حال خود رها کنیم مرکز نفوذ دشمن می‌شود باید اعلام کنیم که شکست خورده ایم. اگر دانشگاه های ما لانه فساد و نفوذ باشند وای بر دستگاه های دیگرمان، اما می بینیم امروز فساد در لایه های مان نفوذ کرده اما دانشگاه هایمان با کم ترین توقع اندیشه های خود را گسترش می دهند.


وی ادامه داد: اگر به خودمان مطمئن هستیم باید اجازه برگزاری یک انتخابات آزاد را بدهیم تا به مردمان اعتماد نکنیم که اسیر توطئه ها نمی شوند، نمی توانیم اعلام کنیم که به آرمان ها و اهدافمان رسیده ایم و به خودمان اعتماد به نفس کافی پیدا کردیم. آنچه مایه امید است این بوده که پایه های انقلاب بر سه اصل آزادی، استقلال و جمهوری در چارچوب دین و اسلام رهایی بخش استوار است، تا زمانی که این پایه ها استوار است امیدواریم که بتوانیم این بادهای سرد موسمی را از سر بگذارنیم و به امید الهی تا آن روزی که این ملت به طور کامل بر سرنوشت خود حاکم شوند، دیر نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته