سبد خودروسازان ایرانی رنگ و لعاب ندارد/ فروش فوق العاده طرحی که اشتباه است
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، صنعت خودرو طی سه سال گذشته به دلایلی چون تحریمها، تاکید سیاستگذار بر قیمت دستوری و فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار، به جولانگاهی برای دلالان و تقاضای غیرمصرفی تبدیل شده است.
بحران کمبود نقدینگی و تامین سرمایه مورد نیاز صنعت خودرو در حالی اذهان مدیران و فعالان این بخش را به خود درگیر کرده که در سمت تقاضا معامله گران، سرمایه خود را وارد بازار خودرو کرده و در مدت زمان کوتاهی سود قابل توجهی را به جیب میزنند یعنی در بخش تقاضا به واسطه معاملات پرسود گردش نقدینگی زیادی در بازار خودرو شکل گرفته است.
در آبان ماه که از آن تحت عنوان ماه ریزش قیمتها در 3 بازار مهم اقتصادی یاد میشود قیمت بازار خودرو نیز عقب گرد کرده و در پی کاهش انتظارات تورمی و ریسکهای غیر اقتصادی هیچ تقاضای غیر مصرفی جدیدی وارد هیچ بازاری به ویژه بازار خودرو نشده است و صف های فروش افزایش یافتهاند.
حالا برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به این فکر افتادهاند که با اعمال سیاستهای جذاب، سرمایههای سرگردان و نقدینگی موجود در بازارها را به سمت بخش تولید خودروسازان هدایت کنند.
اما سوال اینجاست که خودروسازان چگونه خواهند توانست معامله گرانی را که به کسب سودهای آنی و چند ده برابری در بازار خودرو (به واسطه فاصله قیمت کارخانه و بازار) عادت کردهاند، به سرمایهگذاری در خطوط تولیدی تشویق کنند که نه تنها در بخش کیفیت حرفی برای گفتن ندارند بلکه در زمینه تحویل خودروها در سر موعد مقرر از سابقه درخشانی هم برخوردار نیستند؟
در این گزارش به بررسی راهکارهای کارشناسی برای تامین نقدینگی مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان می پردازیم.
لزوم ارتقای کیفی و افزایش تنوع محصولات
محمد ارباب افضلی اقتصاددان درباره راهکارهای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان میگوید خودروسازان برای ایجاد جذابیت به منظور ورود سرمایههای سرگردان به خطوط تولید میتوانند به پرداخت سودهای بسیار بالا فکر کنند اما این مورد با توجه به شرایط خودروسازان کشور نه در توان آنهاست و نه تصمیمی منطقی است.
وی با بیان اینکه خودروسازان برای جذب نقدینگی باید نگاهی به کارنامه شرکتهای موفق خودروسازی دنیا داشته باشند و از آنها الگو بگیرند، میافزاید مطرح ترین خودروسازان بین المللی به جای تکیه بر افزایش تیراژ بر روی ارتقای کیفی تولیدات خود تلاش میکنند.
ارباب افضلی همچنین حضور در بازارهای بین المللی و صادرات خودروی ایرانی را از دیگر راههای تامین نقدینگی مورد نیاز خودرو سازان معرفی کرد. خودروسازان بین المللی متناسب با نیاز هر بازاری برنامه ریزی کرده و به فراخور آن جامعه خودرویی تولید میکنند.
به گفته وی در شرایط فعلی خودروسازان میتوانند تنوع سبد محصولات خودرویی خود را افزایش دهند و با انعقاد قراردادهایی با شرکتهای بین المللی شروع به تولید خودروهای محصول مشترک کنند، مثلا با شرکتهای خودروسازی کشور چین که رابطه اقتصادی مطلوبی با کشور ما دارند.
ارباب افضلی ضمن انتقاد از تامین نقدینگی خودروسازان از منابع و وامهای بانکی در سالیان گذشته که تصمیم نادرستی بوده است، میگوید با اینکه بازار خودرو همچون سایر بازارها از نوسانات و التهابات فاصله گرفته است اما مجاب کردن صاحبان سرمایههای سرگردان که تا پیش از این با ورود به بازار خودرو به دنبال کسب سود هنگفت در کوتاه ترین زمان ممکن بودند برای ورود به بخش تولید اتفاقی ناممکن است.
وی همچنین از طرحهای فروش فوق العاده و قرعه کشی شرکتهای خودروسازی به منظور جذب منابع انتقاد کرد و معتقد است در هیچ کجای دنیا هیچ شرکت خودروسازی با این قبیل از طرحها نقدینگی مورد نیاز خود را تامین نکرده است.
سه راه تامین منابع خودروسازان خارجی
حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو نیز درباره راههای جذب و تخصیص منابع مورد نیاز خودروسازان میگوید خودروسازان باید سراغ راههایی بروند که آزمایش خود را پس دادهاند، در حال حاضر شرکتهای خودروساز بینالمللی از سه راه بازی با سهام خود در بازار، وامهای بانکی و ائتلاف با کنسرسیومهای مالی و اقتصادی سرمایه مورد نیاز خود را جذب میکنند.
به گفته وی در عرصه بین المللی دولتها هم با تصویب قوانین موثر و هم به صورت مالی از شرکتهای خودروساز خود حمایت میکنند.
این کارشناس اقتصادی درباره جذب و هدایت سرمایههای سرگردان به سمت تولید خودروسازان میافزاید از آنجایی که قیمت محصولات خودروسازان بصورت دستوری تعیین میشود بنابراین چنانچه مسیر تامین نقدینگی سرمایههای سرگردان باشد و برای ایجاد جذابیت سود بالایی بر این منابع لحاظ شود درنهایت قیمت تمام شده تولید افزایش یافته و باز بار ضرر تولید بیشتر از قبل خواهد شد.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/