ضرورت نیازسنجی جامعه در روند کارآفرینی/ آغاز یک کسب و کار چند مرحله دارد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، کارگاه آموزشی کارآفرینی و آغاز کسب و کار، استارتآپ، ابعاد شخصیتی کارآفرینی بهصورت مجازی در سامانه یکپارچه آنلاین دانشآموزی (سیناد) در مجتمع دخترانه سمای عالیشهر بوشهر برگزار شد.
در کارگاه آموزشی کارآفرینی و آغاز کسبوکار که دانشآموزان متوسطه یک و دو مجتمع دخترانه عالیشهر حضور داشتند، نحوه راهاندازی یک کسب و کار دانشبنیان و چگونگی اجرایی کردن آن بررسی و به گفتگو گذاشته شد.
مدرس مجتمع دخترانه سمای عالیشهر بوشهر در اینباره گفت: اگر بهصورت ابتدایی در مورد کارآفرینی توضیح دهیم و بخواهیم بک کسب و کار را آغاز کنیم، میتوانیم عنوان کنیم بر اساس علاقه و مهارتی که دارید و براساس آن مهارت سعی میکنید این کسب و کار را راهاندازی کنید.
هما نجمسهیلی ادامه داد: برای اینکه کاری را آغاز کنید، باید انتخاب کنید حیطه کاری شما در چه راستایی باشد که مرحله نخست علائق و مهارتهاست، باید شناسایی کنید علاقه شما به چه سمتی است تا بهترین گزینه شغلی را انتخاب کنید، شما باید استعداد خود را بسنجید که در چه حوزهای مهارت دارید، این بهترین انتخاب و تصمیم است که آینده شغل شما را تضمین میکند و اگر در رشتهای که شما نه علاقه و نه مهارت داشته باشید، نمیتوانید در آن شغل موفق شوید.
مدرس مجتمع دخترانه عالیشهر خاطرنشان کرد: مرحله دوم در کسب و کار ترکیب علایق و مهارتهاست و ببینید به کدام رشته علاقه دارید که پرمخاطببودن برخی رشتهها هم عادی و استقبال نکردن از برخی دیگر از رشتهها طبیعی است.
این کارشناس کسب و کار بیان کرد: مسیرهای زندگی شغلی به سهدسته تقسیم میشوند که نخستین مورد آن استخدام است و امنیت کامل برای مدت نسبتاً طولانی و در قالب قرارداد رسمی است، دوم ایجاد کسبوکار کوچک که خطرپذیری نسبی در مقایسه با دیگر مدلهای موجود کسبوکار است و سوم در کارآفرینی مهمترین قدم برای یک فرد است که میتواند برای آینده شغلی خود گام بردارد و نیاز به خطرپذیری و ریسک بالای دارد و هرکسی از عهده این کار بر نمیآید.
مدرس مجتمع دخترانه سمای عالیشهر اظهار کرد: تنها تعریفی که میشود از کارآفرینی عنوان کرد این است که در روند کارآفرینی باید نیاز جامعه را سنجید که در جامعه و یا کشور شما چه چیزی در اولویت قرار دارد و در آن مسیر برای برطرف کردن آن نیاز گام برداشت.
این کارشناس کسبوکار کوچک و استارتآپ گسترشپذیر را مقایسه کرد و افزود: کسبوکار کوچک، کسبوکارهایی هستند که ساخته شدهاند تا خرج خانواده را بدهند و مدیریت آن راحتتر است؛ اما در استارتآپهای گسترشپذیر با شرکتهایی سروکار دارند که پایهگذار آنها چشمانداز بزرگ شدن و تبدیل به یک شرکت در کلاس جهانی را در سر دارند که معمولاً این شرکتها بسیار نوآور هستند و ویژگیهای کلیدی آنها این است که سود آن ممکن است به هزاران نفر برسد.
نجمسهیلی مهارتهای لازم برای آغاز کسبوکار را یادآور شد و افزود: هر فرد باید مهارتهای زندگی، دانش، مهارت و تجربه در موضوع تخصصی کسبوکار و دانش و مهارتهای عمومی کسبوکار داشته باشد.
وی اظهار کرد: مراکز رشد، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که بهمنظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده راهاندازی میشوند و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه ایجاد شرکتهای جدید را فراهم میکنند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/