دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین تورم آبان بر سر خانواده‌های کم‌درآمد جامعه/ خواب آشفته خانواده‌های کم‌درآمد از کابوس رکوردزنی تورم قیمت‌ها

تورم آبان 99 با یک رکوردشکنی تلخ در بخش خوراکی‌ها، معیشت دهک‌های پایین جامعه را نشانه گرفته است.
کد خبر : 542718
IMG_20201122_235146.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ماه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با ضریب اهمیت 27 درصدی در سبد کالایی خانوار دچار تورم 13.2 درصدی شده است، یعنی قیمت خوراکی‌ها در آبان ماه نسبت به ماه گذشته (مهرماه) 13.2 درصد گران‌تر شده است.


جهش قیمتی ایجادشده در بخش خوراکی‌ها باعث شده تا تورم نقطه‌ای این گروه به 56.6 درصد برسد.


اوج‌گیری قیمتی در گروه خوراکی‌ها نرخ تورم ماهیانه دهک اول جامعه را به 8 درصد رساند یعنی در دومین ماه پاییز فشار قیمت‌ها بر قشر فرودست و کمتر برخوردار بیشتر شد؛ زیرا که خوراکی‌ها در سبد مصرفی دهک‌های پایین جامعه سهم و نقش بسزایی دارند و این قشر بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف خرید خوراکی‌ها می‌کنند.


در بررسی تغییرات قیمتی زیرگروه‌های گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» سبزیجات با تورم ماهیانه 36.3 درصد، روغن و چربی‌ها با تورم ماهیانه 18.7 درصد و گوشت قرمز و سفید با تورم ماهیانه 17.7 درصد در آمار شاخص قیمت مصرف کننده آبان ماه مرکز آمار به ثبت رسیدند.


بدین ترتیب دهک‌های بالای جامعه (دهک‌های برخوردار) که در مهر ماه به علت افزایش نرخ ارز بیشترین تورم ماهیانه را تجربه کردند در آبان ماه با جایگزینی غذا به عنوان بازیگر اول تورم از سایه سیاه فشار تورمی خلاص شدند (تنها 16 درصد از درآمد دهک‌های بالای جامعه صرف هزینه‌کرد مواد خوراکی می‌شود) و تورم روی خشن خود را در آبان ماه به قشر کم‌برخوردار نشان داد.


بدین ترتیب هزینه خوراکی خانوار از ابتدای سال 97 تاکنون حدود 3 برابر شده است.



در جدول فوق تغییرات قیمتی برخی کالای موجود در سبد مصرفی خانوار طی آبان ماه سال‌جاری با آبان ماه سال 98 به‌صورت مقایسه تطبیقی آورده شده است.


تورم ماهیانه خوراکی‌ها رکورد زد


اکنون تورم ماهیانه خوراکی‌ها در آبان 99 با رسیدن به 13.2 درصد برای دومین بار در سه دهه اخیر از مرز 10 درصد گذشته و به عبارتی رکورد زده است.


طبق بررسی‌های انجام شده قبل از تاریخ فوق (آبان 99) برای اولین بار تورم ماهیانه مواد خوراکی در اسفند سال 1383 به 10.6 درصد رسیده بود.


احمدرضا فرشچیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر ضرورت کنترل و مهار تورم می‌گوید اقتصاد کشور امروز با تورم بسیار بالایی روبه‌روست و حل مشکلات اقتصادی، آرامش و ثبات بازارها در گرو مهار تورم است.


به گفته وی بانک مرکزی باید با اولویت‌بندی مولفه‌های مهم و اثرگذار اقتصادی نسبت به ساماندهی شرایط اقدام کند.


افزایش تورم مواد خوراکی و گذشت آن از مرز 10 درصد باعث شده تا نوک پیکان فشار تورمی؛ خانوار کم‌درآمد، متوسط و ضعیف را نشانه بگیرد و سفره آنها را کوچک‌تر کند امری که تنها با تنظیم و کنترل بازار می‌تواند وضع زندگی اقشار فرودست جامعه را از بار فشار تورمی مواد خوراکی نجات دهد.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کالاهای اساسی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته