دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

بهره‌برداری تبلیغاتی وزارت آموزش و پرورش از تبلت‌های اهدایی خیرین/ نقش وزیر در حل مشکلات دانش‌آموزان جامانده از تحصیل چیست؟

به نظر می‌رسد وزارت آموزش از طریق انتشار و پوشش اخبار مربوط به اهدای تبلت به دانش‌آموزان محروم توسط خیرین در پی دست و پا کردن شرایطی برای زدن برچسب وزارت آموزش و پرورش بر روی این اقدامات است.
کد خبر : 542692
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،کرونا آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرد و با این اقدام نابرابری‌های آموزشی را افزایش داد تا جایی که بسیاری از دانش آموزان به دلیل نداشتن لوازمی نظیر گوشی هوشمند و تبلت از عضویت در سامانه شاد و در نهایت از حق تحصیل محروم شدند. محرومیت دانش‌آموزان از تحصیل وزیر مربوطه را به واکنش واداشت، وزیر آموزش و پرورش چندی قبل در واکنشی بر فراهم کردن شرایط جهت برخورداری آنها از حق تحصیل و آموزش تأکید کرد.


محسن حاجی میرزایی محرومیت از تحصیل را یکی از مصادیق بی‌عدالتی ارزیابی کرد و گفت «فرصت یادگیری حق مسلم انسان‌ها است و معتقدم اساس بی‌عدالتی‌های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی دارد.»


وزیر آموزش و پرورش همچنین به وظایف این وزارتخانه جهت آماده‌سازی بسترها برای برخورداری افراد از حق تحصیل اشاره کرد. محرومیت‌های تحصیلی ناشی از عدم دسترسی دانش‌آموزان به لوازم الکترونیکی و همچنین نبودن زیرساخت‌هایی جهت دسترسی آنها به اینترنت، در شرایطی مطرح می‌شود که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با طرح مواردی نظیر بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی و ارتقای‌ کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین در راستای تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی، وزارت آموزش و پرورش را موظف به استفاده از فناوری و تکنولوژی در فرآیند آموزش کرده است.


آیا وزارت آموزش و پرورش همگام با سند راهبردی تحول نظام تعلیم و تربیت پیش می‌رود؟


با توجه به اینکه سند راهبردی تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور به عنوان سند بالادستی در هشتصدوبیست‌وششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ دوم مرداد 1389 تایید کلی شد و مبنای تمامی سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تولید اسناد تحولی در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور قرار گرفت، این انتظار می‌رفت که وزارت آموزش و پرورش با گذشت 10 سال از تأیید و مبنا قرار گرفتن سند مذکور در مسیر مکانیزه کردن سیستم آموزشی کشور به فناوری‌های نوین قدم برداشته باشد اما شیوع کرونا و رونمایی از سامانه هبه شده شاد که با گذشت چندین ماه از عمر آن هنوز دارای مشکلات عدیده فنی است، نشان داد که وزارت آموزش و پرورش در این 10 سال سند راهبردی تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور و مفاد آن را پشت گوش انداخته و نادیده گرفته است.


در شرایطی که کووید-19 نبودِ زیرساخت‌های لازم جهت آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش را آشکار کرد، این وزارتخانه با پوشش و انتشار اخباری نظیر اقدام خیرین در تأمین نیاز دانش آموزان به تبلت، از کیسه خلیفه می‌بخشد و تلاش می‌کند این اقدام خیرین را در ذیل اقدامات صورت گرفته این وزارتخانه جهت تقویت و توسعه آموزش مجازی قلمداد کند. در حقیقت وزارت آموزش و پرورش سعی می‎کند از طریق مصادره به مطلوب پویش کمک‌های مومنانه که رهبر انقلاب اسلامی بر روی آن تاکید کردند، نقاط ضعف برخاسته از نبود زیرساخت‌ها را همپوشانی کند. البته وزارت آموزش و پرورش به انتشار اخبار بسنده نکرده است و از طریق اقداماتی نظیر تماس تلفنی چندی قبل شخص وزیر با خیرین، به دنبال جذب بیشتر کمک‌های مردمی برای امور در راه مانده خود است.


تماس شخصی وزیر آموزش و پرورش با خیرین!


حاجی میرزایی در تماس با فرد خیری که با اهدای تعداد زیادی تبلت به دانش‌آموزان از وزارت آموزش و پرورش در راه تحصیل و آموزش دست‌گیری کرده است، بیش از تشکر و قدردانی از وی مکرراً به الگوپذیری سایرین از وی تاکید کرد. حاجی‌میرزایی در این تماس خطاب به حسین اسدی، معلم خیر خوزستانی یادآور شد «حرکت شما به رفتار الگویی تبدیل شده است که می تواند توسط دیگران مورد استفاده قرار گیرد.»


هر چند وزیر آموزش و پرورش از طریق جذب کمک‌های مردمی به دنبال جبران کمبودها و نواقص این وزارتخانه و ثبت آن در کارنامه خود است اما به نظر می‌رسد که این اقدامات هم نمی‌توانند پاسخگوی عقب‌ماندگی این وزارتخانه در اجرای برنامه‌هایش باشد کمااینکه با وجود شروع موج سوم کرونا در کشور حاجی‌میرزایی و معاونینش بر مواضع قبلی خود مبنی بر تشکیل کلاس‌های حضوری اصرار می‌ورزند.


حاجی میرزایی با دستاویز قرار دادن این گزاره که آموزش حضوری موثرتر از آموزش مجازی است، از درخواست خود از ستادملی مقابله با کرونا برای تشکیل کلاس‌های حضوری خبر داد و خاطرنشان کرد «آموزش حضوری نباید تعطیل شود، می‌توانیم دانش آموزان را گروه‌بندی کنیم، بارعایت فاصله اجتماعی در مدرسه حضور یابند و ارتباط حضوری داشته باشند.»


همانطور که وزیر آموزش و پرورش از تحصیل به عنوان حق همه افراد جامعه یاد می‌کند، فراهم کردن امکانات و شرایط تحصیل هم از جمله وظایف این وزارتخانه است، لذا به عقیده بسیاری بهتر است که وزارت آموزش و پرورش به جای از کیسه خلیفه بخشیدن  رفتارهای رسانه‌ای و پروپاگاندایی در راستای اصلاح زیرساخت‌های این وزارتخانه و به روز کردن سیستم آموزشی کشور و تجهیز آن به تکنولوژی قدم بردارد.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب