دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1394 - 12:04
رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

تحصیل 18 هزار دانشجوی معلول در کشور/ روزانه بیش از 23 هزار نفر به جمعیت معلول جهان افزوده می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تحصیل 18 هزار دانشجوی معلول در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم شرایط ویژه ای برای تحصیل این افراد فراهم کنیم تا بتوانند استعداد ها و توانمندی های خود را بروز دهند.
کد خبر : 54260

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم گردهمایی بزرگداشت روز جهانی معلولان با تبریک روز دانشجو و روز معلول اظهار کرد: هم اکنون 18 هزار دانشجوی معلول در سراسر کشور در حال تحصیل هستند که از این تعداد 40 درصد کم بینا و نابینا هستند و امیدواریم شرایط را به نحوی ایجاد کنیم تا فرصت و امکان تحصیل برای همه افراد کم توان و معلول فراهم شود و زمینه به منصه ظهور رساندن استعدادها و توانمندی های این افراد فراهم شود.


وی به محوری ترین رویکردهای سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: با استفاده از آخرین پیشرفت های علم پزشکی در کاهش معلولیت ها و پیشگیری از بروز معلولیت می کوشیم زیرا ایجاد معلولیت ناشی از شیوع بیماری ها، حوادث و اختلالات ژنتیکی است بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم تا با اجرایی کردن اصول علم پزشکی، معلول زدایی کرده و بروز معلولیت را به حداقل برسانیم.


محسنی بندپی ادامه داد: با اجرای طرح غربالگری چشم پوشش 63 درصدی سال 93 را به بالای 90 درصد در سال 94 رساندیم همچنین با غربالگری شنوایی سنجی پوشش 75 درصدی سال گذشته را به بالای 80 درصد رسانده ایم.


رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: هم اکنون 220 مرکز تخصصی مشاوره ژنتیک با سازمان بهزیستی کشور همکاری می کنند و با اجرای طرح غربالگری شنوایی و طرح غربالگری تنبلی چشم به هنگام می توانیم از بروز بسیاری از ناتوانی ها و معلولیت ها پیشگیری کنیم.


محسنی بندپی استانداردسازی خدمات را یکی دیگر از استراتژی های سازمان بهزیستی کشور دانست و گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم تا جامعه هدف معلولان، کم توانان و افراد با مشکلات ذهنی بتوانند از امکانات و خدمات کشور استفاده کنند و انزواگری، خلوت گزینی و گوشه نشینی در این افراد را کاهش دهیم.


وی به فعالیت دو دانشگاه تخصصی توانبخشی و بهزیستی در کشور اشاره کرد و گفت: قرار نیست همه تصدی ها را سازمان بهزیستی کشور به عهده بگیرد بلکه دو هزار و 14 مرکز غیر دولتی با سازمان بهزیستی همکاری می کنند که آنان می توانند با انگیزه و دلسوزی بیشتر شرایطی را فراهم کنند که معلولان به جامعه ورود پیدا کنند.


وی ادامه داد: 10 درصد از کل جمعیت جهان دچار یکی از انواع معلولیت ها هستند و 650 میلیون نفر از جمعیت جهان به یکی از معلولیت های جسمی روانی دچار هستند همچنین پیش بینی می شود روزانه 23 هزارو 200 نفر به جمعیت معلول دنیا اضافه شود که متاسفانه اکثر این معلولیت ها مربوط به کشورهای در حال توسعه است.


محسنی بندپی ادامه داد: 430 میلیون جمعیت معلول را در کشور های در حال توسعه خواهیم داشت که یک سوم این تعداد را کودکان تشکیل می دهند بنابراین اگر بتوانیم مشاوره های ژنتیکی را پیش از ازدواج اجباری کنیم از به دنیا آمدن کودکان معلول در آینده جلوگیری کرده ایم.


وی به ضعف سازمان بهزیستی در ارائه آمار دقیق و درست از تعداد معلولین کشور اشاره کرد و گفت: مسلما این ضعف از سوی خود ما نیز پذیرفته نیز اما تا کنون یک میلیون و 255 هزارو 980 معلول در سامانه بهزیستی کشور ثبت نام کرده اند که البته این آمار در مورد همه جمعیت معلولان شدید نیست و باید بتوانیم با برقراری سامانه ای در حوزه معلولان، آمار جمعیت و نیازمندی ها و مطالبات این جامعه هدف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.


وی ادامه داد: از بین یک میلیون و 200 معلول در کشور 40 درصد آنان را معلولان جسمی حرکتی، 26 درصد معلولان ذهنی، 14 درصد کم شنوا و ناشنوا، 10 درصد نابینا و کم بینا و 7/3 درصد را بیماری های روانی مزمن به خود اختصاص می دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته