دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1394 - 13:14

کنفرانس ریاض با مشارکت 15 گروه مخالف سوری برگزار می‌شود

تاکنون مشارکت نمایندگان 15 گروه مبارز مخالف از ارتش آزاد و گروه‌های افراطی سوری از جمله «زهران علوش» رهبر «جیش‌الاسلام» در کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض قطعی شده است.
کد خبر : 54255

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «السفیر»، قرار است کنفرانس ریاض با مشارکت گروه‌های مخالف سوری روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در پایتخت عربستان برگزار شود.


منابع آگاه گفتند در این نشست بر سر پنج محور ازجمله وضع «بشار اسد» در مرحله انتقالی و عقب‌نشینی همه نیروهای بیگانه رایزنی شود. این در حالی است که ایران اعلام کرده «بشار اسد» خط قرمز تهران است.


قرار است ائتلاف ملی مخالفان سوریه به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکیلات سیاسی مخالف در کنفرانس ریاض شرکت کند تا به سند مشترکی دست یابد و بتواند برای مذاکره با هیئت‌های بین‌المللی و دولت سوریه که اوایل سال آینده میلادی برگزار می‌شود، با دیگر گروه‌های مخالف متحد شود.


انتظار می‌رود نمایندگان تشکل‌های سیاسی ازجمله «ائتلاف مخالفان» و «هیئت هماهنگی ملی برای تغییر دموکراتیک» با حضور در ریاض، برای مشارکت در این کنفرانس مشترک میان مخالفان آماده شوند. کنفرانسی که نمایندگان کشورهای موسوم به «دوستان سوریه» در آن حضور ندارند و تعداد مشارکت‌کنندگان این امیدواری را ایجاد کرده است که بتوانند به توافق با یکدیگر و یا نزدیکی مواضع دست یابند.


مشارکت گروه‌های افراطی و ارتش آزاد و حضور نداشتن نمایندگان داعش و «جبهه‌النصره» از عوامل مثبت این کنفرانس ارزیابی می‌شود. روز گذشته (یکشنبه) نمایندگان 15 گروه مخالف ازجمله هفت گروه از «جبهه شمالی» نزدیک مرزهای ترکیه و «پنج گروه از «جبهه جنوبی» در ارتش آزاد نزدیک مرزهای اردن و «هیثه رحمه» نماینده «کمیته حمایت از شهروندان» و نیز «عوض احمد علی» وزیر امور داخلی دولت موقت (مخالف) برای حضور در کنفرانس اعلام آمادگی کردند.


طرف‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، عربستان، ایران و روسیه در نشست اخیر وین با تشکیل دولت انتقالی در سوریه ظرف شش ماه و برگزاری انتخابات ظرف 19 ماه با مشارکت سوری‌ها در داخل و خارج توافق کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته