دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بخیه کودک با چه بهایی باز شد؟

بهروز هادی‌زنوز، اقتصاددان در روزنامه شرق یادداشتی را با عنوان «شرافت حرفه‌ای در روزگار بی‌رونق اقتصاد» منتشر کرد.
کد خبر : 54249

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، متن این یادداشت بدین شرح است:


حادثه بیمارستان اصفهان که گفته می‌شود در جریان آن، به دلیل نداشتن تمکن مالی والدین کودک، بخیه‌ای که در چانه بیمار زده شده بود، باز شد، چند پیام در بر دارد. اما پیش از هر چیز باید اشاره کنیم این اتفاق نباید باعث بی‌اعتمادی مردم به جامعه پزشکی کشور شود. تمام بیمارستان‌های کشور موظف هستند که بیماران اورژانسی را پذیرش کنند و اگر بیمارستانی از این کار خودداری کرده، متخلف است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. همچنین پزشکان یا پرستارانی که دست به این عمل زده‌اند، از نظر شرافت حرفه‌ای، غیرمسئولانه عمل کرده‌اند. اما همان‌طور که اشاره کردم نباید این رفتار را به جامعه پزشکی تعمیم داد زیرا در حال‌حاضر پزشکان بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که نه‌تنها دست به چنین اعمالی نمی‌زنند که اتفاقا برعکس، حتی برای انجام جراحی‌های سنگین یا برای بیماران خود تخفیف‌های ویژه در نظر می‌گیرند یا حتی آنها را کاملا مجانی جراحی می‌کنند.


بنابراین باید توجه داشت پزشک یا گروه پزشکی که در بیمارستان اصفهان دست به چنین کاری زده‌اند، اقلیت بسیار کوچکی از پزشکان کشور را تشکیل می‌دهند. در این اتفاق هم بیمارستان مورد نظر تخلف قانونی داشته است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.


از این اتفاق نباید این‌طور برداشت شود که وضعیت درمانی و بهداشتی کشور نابسامان است. درحال‌حاضر طرح بیمه سلامت با وجود همه مضیقه مالی دولت در حال اجراست و عملکرد آن را می‌توان تا حدودی موفق ارزیابی کرد. این اتفاق بیش از هر چیزی نشان‌دهنده این است که هنوز بیمه‌های درمانی موفق نشده‌اند فقرا را پوشش دهند و این بیش از همه به این دلیل است که دولت از نظر اقتصادی در وضعیتی نیست که بتواند بیش از این در ‌زمینه بهداشت و درمان هزینه کند زیرا از‌یک‌سو درآمدهای نفتی دولت پایین آمده و از‌سوی‌دیگر تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته نشده و رونق اقتصادی‌ای که انتظار آن می‌رفت اتفاق نیفتاده است. علاوه بر اینها دولت بدهی‌های سنگینی به پیمانکاران، مشاوران، بانک‌ها و... دارد که همه اینها باعث می‌شود از نظر مالی دولت در شرایط بدی باشد و به‌همین‌دلیل نتواند در این شرایط منابعی را که قرار بوده به طرح بیمه سلامت تخیصص دهد به‌طور کامل پوشش دهد.


این اتفاق همچنین ممکن است نشان‌دهنده وضعیت نامناسب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیمارستان‌ها درزمینه مطالبات پرداخت‌نشده آنها باشد و نارضایتی‌های بخشی از جامعه پزشکی کشور را به نمایش بگذارد. آنچه در شرایط فعلی و در جریان این حادثه باید به آن توجه شود این است که مقامات با پیگیری این موضوع، با متخلفان برخورد کنند تا این اتفاق باعث بی‌اعتمادی به مجموعه درمانی و پزشکی کشور نشود.



انتهای پیام/

برچسب ها: بخیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته