دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1394 - 11:38
حسین دهباشی در گفت‌وگو با آنا:

روند انتشار تاریخ شفاهی پهلوی با مشکلی روبه‌رو نشده/ تصمیم کتابخانه ملی انتشار 60 جلد در 10 سال است

حسین‌ دهباشی، مستندساز و تهیه‌کننده پروژه تاریخ شفاهی پهلوی ضمن تکذیب اخباری در خصوص به مشکل خوردن روند چاپ این مجموعه، از رونمایی 6 جلد جدید از این سری کتاب‌ها در نمایشگاه سال بعد خبر داد.
کد خبر : 54248

حسین دهباشی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره روند انتشار مجموعه کتاب‌های تاریخ پهلوی که پس از منتفی شدن پخش تلویزیونی آن قرار شد توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی در چند ده مجلد منتشر شود، گفت: «تا کنون کار آماده‌سازی 10 جلد از این مجموعه انجام شده که 4 جلد از آن در دو نوبت منتشر شده‌اند. اما مطابق با نظر کتابخانه ملی 6 جلد بعدی امسال منتشر نمی‌شوند.»


وی توضیح داد: «6 جلد آماده چاپ، می‌توانست سریع‌تر از این‌ها چاپ شود و به بازار بیاید اما دلیل به تعویق افتادن آن، رویه‌های اداری است. البته بخشی از دلایل نیز به کسری بودجه‌ دولت برمی‌گردد که باعث شده ناشر، انتشار تدریجی این مجموعه را در دستور کار قرار دهد.»


دهباشی ضمن بیان این مطلب که 6 جلد تازه از مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی، قرار است در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران رونمایی شود، گفت: «کل این مجموعه شامل 60 جلد کتاب می‌شود که قرار شده این 60 جلد طی 10 سال و به تدریج منتشر شوند. البته مراحل آماده‌سازی جلدهای جدید را نیز نباید نادیده گرفت که خود مستلزم زمان و کار ویژه‌ای است.»


این مستندساز در پاسخ به این سوال که آیا در انتشار این مجموعه، با مشکل ممیزی و حذفیات روبرو بوده‌اید یا خیر، اظهار داشت: «مطابق با قوانین داخلی کشور امکان چاپ بخش‌های کمی از این کتاب وجود ندارد اما برای آنکه مخاطب را از این معذوریت‌ها آگاه کنیم، در پاورقی هر صفحه‌ای که مطالب آن دچار ممیزی و حذف شده، توضیح داده می‌شود که چه تعداد کلمه به چه دلیلی حذف شده‌اند. مثلا اگر در یکی از سطر‌ها کلامی به دلیل توهین‌آمیز بودن حذف شده باشد، ضمن مشخص کردن این بخش در متن، در پاورقی آن صفحه توضیح داده می‌شود که فلان تعداد کلمه به دلیل توهین‌آمیز بودن حذف شده است.»


وی افزود: «به هر حال هر کشوری قوانین و ضوابط خود را دارد و انتشار این مجموعه نیز باید با درنظر گرفتن و اعمال قوانین و ضوابط نشر، منتشر شود.»


دهباشی بار دیگر تاکید کرد: «رویه انتشار مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی، با مشکلی روبه‌رو نشده و مطابق با برنامه‌ریزی‌های ناشر، در سال‌های آتی منتشر خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته