آمریکا برای واداشتن سودان به پذیرفتن طرح عادیسازی فشار زیادی وارد کرد
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا فیصل محمد صالح، وزیر اطلاعرسانی سودان در گفتگو با شبکه پرس تی وی گفت: در خصوص دو موضوع حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی توضیح داد: ما از سپتامبر سال 2019، مذاکرات خود را با آمریکاییها درباره ابعاد سیاسی و حقوقی حذف نام سودان از فهرست حامیان تروریسم و پرداخت غرامت به خانوادههای قربانیان تروریسم که مربوط به رژیم برکنارشده سودان بود، آغاز کردیم. در آن زمان هیچ حرفی از عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح نشد. در آن زمان با دولت آمریکا و طرف حقوقی خانوادههای قربانیان تروریسم گفتوگو داشتیم که چیزی بین 7 یا 8 ماه به طول انجامید و موفقیتآمیز بود.
وی ادامه داد: اما چند ماه بعد، موضوع عادیسازی روابط با اسرائیل مطرح شد که البته سودان در این ماجرا تنها نبود و برای کشورهای امارات و بحرین و چند کشور دیگر نیز اتفاق افتاد. اما ما روی تفکیک این دو موضوع یعنی حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و عادیسازی روابط با اسرائیل از هم تاکید و به وزیر خارجه آمریکا عنوان کردیم که عادیسازی روابط یک مسئله چالشبرانگیز است. البته ممکن است در این مورد گفتوگو کنیم چون مشکلی در خصوص صحبت درباره این موضوع در رسانهها وجود ندارد، اما این موضوع نباید ارتباطی با حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریست داشته باشد.
فیصل محمد صالح گفت: همچنین به پمپئو گفتیم که ما دولت انتقالی هستیم و این مسئله در دستور کار ما نیست. این چیزی است که ما روی آن در دولت غیرنظامی و نیروهای آزادی و تغییر (FFC) توافق کردیم. ما یک روز قبل از ورود پمپئو به سودان، جلسهای را ترتیب دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این مسئله در حیطه وظایف ما به عنوان دولت انتقالی نیست و تصمیمگیری درباره آن میبایست به دولت جدید محول شود.
وزیر اطلاعرسانی سودان افزود: اینجا بود که فشار آمریکاییها علیه سودان آغاز شد. تا قبل از این، او (پمپئو) هیچ حرفی در خصوص ارتباط میان حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و عادیسازی روابط با اسرائیل نزد، تا اینکه دو هفته قبل از انتخابات آمریکا، این مسئله مطرح شد. فکر میکنم که سودان انتخابشده بود تا به عنوان یک کارت (برنده) در انتخابات مورد استفاده قرار گیرد. ترامپ قصد داشت تا چند کارت را در چنته داشته باشد که بخشی از این کارتها، متقاعد کردن تعدادی از کشورهای عربی برای عادیسازی روابط با اسرائیل بود. بنابراین، سودان نیز تحتفشار زیادی قرار گرفت و در هفته آخر، صراحتاً اعلام شد که اگر میخواهید نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شود، میبایست به عادیسازی روابط با اسرائیل تن دهید.
وزیر اطلاعرسانی سودان افزود: در آن زمان، وزیر اقتصاد ما گفت که سودان نمیتواند برای این موضوع تا بعد از انتخابات آمریکا منتظر بماند و از اینرو، دولت سودان مجبور بود تا قول عادیسازی روابط با اسرائیل را بدهد، اما یک شرط وجود داشت و آن این بود که قرار شد که شورای قانونگذاری طی چند هفته آتی تشکیل شود و همه مسائل مربوط به آزادسازی روابط با اسرائیل به این شورا محول شود و اگر مورد تأیید شورای قانونگذاری قرار گرفت، سپس اقدامات رسمی بعدی دنبال شود.
فیصل محمد صالح در ادامه این گفتوگوی اختصاصی با شبکه پرس تی وی بهاحتمال مطرحشدن پروندههایی مشابه علیه سودان در آینده اشاره کرد و افزود: پس از پرداخت غرامت به خانوادههای قربانیان، سودان میبایست تضمینهای را برای عدم باز شدن پروندههایی مشابه در آینده دریافت میکرد چراکه پرداخت غرامت به این خانوادهها میتواند ادعای سایر خانوادهها را نیز به دنبال داشته باشد. برای نمونه برخی از سناتورها موضوع قربانیان حادثه یازده سپتامبر را پیش کشیدند و اعلام کردند که تعدادی از خانوادهها به دنبال شکایت از سودان هستند. به نظر میرسید که این فرآیند، پایانی نخواهد داشت. ما بارها در زمان امضای توافقنامه اعلام کردیم که مردم سودان، هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند و این اقدامی از سوی دولت برکنارشده بوده و منصفانه نیست که مردم سودان، بهای آن را بپردازند. ما نباید دو بار، بهای این مسئله را بپردازیم، ما 30 سال بهای آن را پرداختیم و اکنون یک دولت دموکراتیک جدید قرار است روی کار بیاید که باید توسط همه کشورها حمایت و کمک شود.
این مقام سودانی در خصوص چالشهایی که سودان در دوران پس از انقلاب خود با آنها مواجه بوده، گفت: انتقال قدرت بهنوبه خود برای دولت، شورای حاکمیت و همچنین احزاب سیاسی چالشبرانگیز است و اگر تجربه انتقال قدرت در سایر کشورها را مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که دوران دشواری برای این کشورها بوده و با انواع چالشها و موانع مواجه بودهاند. ما نیز در سودان به چنین موانع و مشکلاتی برخوردیم.
وی ادامه داد: تغییر ذهنیت مردم عادی که 30 سال در دوران دیکتاتوری زندگی کردند، کار سختی بود. ما همچنین با مشکلاتی که در پی تغییر در بخشهای نظامی، امنیتی، اداره پلیس و ارتش رخ داد، مواجه بودیم. اینها مشکلاتی هستند که ما با آنها دست و پنجه نرم میکنیم که برخی از آنها، قابل پیشبینی و برخی نیز جدید بودند. در ابتدای انقلاب و قبل از آن، تصور عموم انتقال کامل دولت و نهادها بود و کسی چنین شرایطی را متصور نبوده و این چالشی جدید برای ما بود. ما متوجه شدیم که غیرنظامیان در حال مذاکره با ارتش هستند و هر دو میخواهند که در قدرت باشند.
محمد صالح عنوان کرد: ما برای این شرایط آمادگی نداشتیم و همینطور احزاب سیاسی نیز برای چنین شرایطی آماده نبودند. نیروهای آزادی و تغییر (FFC) نیز برای این شرایط آمادگی نداشتند. اینها شرایطی بودند که ما میبایست با آنها مواجه میشدیم و در نتیجه، مشکلاتی جدید را به وجود آوردند. ما تا جایی که در توان دولت بود، توانستیم بخشی از این مشکلات و چالشها را با موفقیت حل کنیم که از جمله آنها میتوان به توافقنامه صلح اشاره کرد که البته بخشی از فعالیتهای ارتش خارج از این توافقنامه صلح است، اما امیدواریم بهزودی به این توافق ملحق شوند.
وی از چالش اقتصادی به عنوان مهمترین چالش پیش روی دولت سودان نام برد و افزود: صادقانه میگویم که در این زمینه موفق نبودیم و هنوز مشکلات زیادی داریم. ما ابتدا میدانستیم که چه شرایط دشوار اقتصادی را که از رژیم قبلی برجایمانده، مقابل خود داریم. اگرچه طرحهایی را برای فائق آمدن به این مشکلات داشتیم اما در حقیقت نتوانستیم این مشکلاتی را که از آن رنج میبریم، حل کنیم.
وزیر اطلاعرسانی سودان در خصوص نحوه پیوستن ارتش به دولت غیرنظامی سودان گفت: آن چیزی که اتفاق افتاد، این بود که ارتش وقتی فهمید که انقلاب در حال وقوع است، مداخله کرد و فکر میکنم به این نتیجه رسیدند که رژیم قبلی دوامی نخواهد آورد و اگر دولت جدید روی کار آید، ممکن است پیامدهای خوبی برای ارتش نداشته باشد. در نتیجه، تصمیم به مداخله گرفتند.
او گفت: ارتش در ابتدا به نفع غیرنظامیان و معترضان عمل کرد؛ اما زمانی که این کار را انجام دادند، خواستار تقسیم قدرت شدند. من فکر میکنم که این درخواست آنها، قابل پیشبینی بود. ما در سال 1985 نیز چنین شرایطی را تجربه کرده بودیم که ارتش در لحظات آخر وارد میدان شد و بخشی از دولت انتقالی شدند. در آن زمان، این شرایط تنها برای یک سال دوام داشت اما اکنون چند سال است که چنین شرایطی حاکم است.
محمد صالح افزود: به نظرم، وقتیکه ارتش وارد میدان شد و رژیم قبلی را اخراج کرد، غیرنظامیان نیروهای آزادی و تغییر (FFC) راهی جز مذاکره نداشتند و از آن روز یعنی 11 آوریل 2019 تصمیم گرفته شد که ارتش بخشی از دولت غیرنظامی باشد و مذاکرات بر سر نحوه تقسیم قدرت شکل گرفت. شاید این شیوه، با آنچه ما از دولت غیرنظامی انتقالی انتظار داشتیم، فرق داشت اما بدین شکل پیش رفت و از آگوست سال 2019 همکاری میان دولت غیرنظامی و ارتش آغاز شد.
وی عنوان کرد: ما اعلامیه قانونی اساسی را امضا کردیم و طبق این اعلامیه، مشارکت نظامیان تا پایان دوره انتقالی خاتمه خواهد یافت. ما باید قانون اساسی جدید را کامل و انتخابات را برگزار کنیم تا دولت جدید کنترل سودان را برعهده بگیرد. در نتیجه، ارتش نیز وظایفی را که ارتش سایر کشورهای انجام میدهند، دنبال خواهد کرد. این چیزی است که در اعلامیه قانون اساسی و توافقنامه سیاسی آمده و به توافق همه رسید.
وی در خصوص نقش و تأثیر شورای انتقالی در رونق اقتصادی مناطق فقیرنشین اطراف خارطوم گفت: میتوان از دو جنبه سیاسی و اقتصادی به این موضوع نگاه کرد؛ از جنبه سیاسی میتوان به صلح اشاره کرد. اغلب افرادی که در این مناطق زندگی میکنند، از مناطق جنگزده آمدهاند و در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی میکنند و بخش زیادی از آنها فاقد مهارت و تحصیلات هستند و تن به کارهای حاشیهای میدهند.
فیصل محمد صالح عنوان کرد: اگر ما بتوانیم این توافقنامه صلح را با موفقیت اجرا کنیم، بسیاری از این افراد میتوانند به مناطق زندگی قبلی خود بازگردند. جایی که میتوانند کشاورزی کنند و یا هر شغلی که پیشتر انجام میدادند. این افراد به محلههای خود که صلح و ثبات در آنجا وجود دارد، بازخواهند گشت. به اعتقاد من، این مسئله میتواند منجر به ارتقای وضعیت اقتصادی آنها نیز شود چراکه دیگر در مناطق حاشیهای محل زندگی خود نیستند. اینها مربوط به بخش سیاسی است که صلح، ثبات و امنیت را در مناطق جنگزده به ارمغان خواهد آورد و میتوانند زندگی عادی خود را دنبال کنند.
وی ادامه داد: جنبه دیگر که اقتصادی است که همانطور که پیشتر اشاره کردم، فعلاً نتوانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم. اما در حال کار روی توسعه پایدار هستیم و سعی میکنیم تا راههایی را پیدا کنیم تا مردم بتوانند با کمترین هزینه به امکانات آموزشی و خدمات سلامتی دسترسی داشته باشند و این وظیفه دولت است. به نظرم، بخش زیادی از مشکلاتی که داریم به دلیل فقدان آموزش و خدمات سلامتی است که مردم ما پول کافی برای استفاده از این خدمات را ندارند. بنابراین، بخشی از برنامه دولت است تا در این زمینه کار کنیم و آموزش و خدمات اولیه سلامتی رایگان را برای تمامی سودانیها فراهم کنیم.
او در ادامه گفت: اما ازآنجاییکه هنوز نتوانستیم کشور را از بحران اقتصادی که در آن گرفتارشده، نجات دهیم، تاکنون نتوانستیم چنین خدماتی را ارائه کنیم. اما میتوانیم در آینده بودجه و کمکهای مالی را از نهادهای مالی بینالمللی دریافت کنیم و وضعیت کشور را بهبود بخشیم. همچنین معتقدم که سرمایهگذاران زیادی وارد سودان خواهند شد چراکه این کشور، غنی از منابع طبیعی است و درهای ما نیز به روی سرمایهگذاران باز است. به نظرم، سرمایهگذاریهای جدید میتواند وضعیت کشور را بهبود بخشد و در نتیجه، شرایط این مناطق جنگزده نیز تغییر خواهد کرد.
وی در خصوص تحقیق و تفحص در خصوص عاملان کشتار مردم سودان گفت: این کار بسیار دشواری است. ما در سوم ژوئن یک کمیته مستقل را برای تحقیق در این باره تشکیل دادیم که البته این کمیته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و برای ارائه گزارش خود چند بار، مهلت سهماهه گرفته است. این کمیته میگوید که به صحبتهای بیش از 3 هزار شاهد گوش دادهاند و کارشان سخت است. ما نیز به این موضوع واقفیم و سعی کردیم برای مردم توضیح دادیم که بررسی این مسئله کار سادهای نیست و نیازمند زمان بیشتری است تا بتوان به گزارش قانعکنندهای رسید. همچنین شناسایی افرادی که مردم را شهید کردند، کار سختی است و در صورت شناسایی، میبایست در دادگاه محاکمه شوند. ما این حق را برای متهمان قائلیم تا برای وکیل اختیار کنند. بنابراین، این فرآیند زمانبر است و نمیتوان با سرعت، افراد را محاکمه کرد چون در این صورت، محاکمه عادلانهای نخواهیم داشت.
فیصل محمد صالح، وزیر اطلاعرسانی سودان در خصوص دخالت بازیگران منطقهای در سودان و اتخاذ سیاست خارجی مستقل برای آینده این کشور گفت: بخشی از وضعیتی که امروز سودان به آن مبتلاست، از رژیم قبلی به ارث رسیده و ما به دنبال راههایی برای خاتمه دادن به آنها هستیم. ما نگران اتفاقات یمن و اتفاقات عربستان هستیم. ما فکر نمیکنیم که جنگ انتخاب درستی باشد و بتواند به بهتر شدن شرایط کمک کند. ما روابط دیرینهای با عربستان داریم اما به ارسال نیروی نظامی به عربستان برای جنگ در یمن اعتقادی نداریم. ما به دنبال راهی برای بازگرداندن نیروهای سودانی از یمن هستیم و میخواهیم نقشی متفاوت را در حل بحران در یمن ایفا کنیم. ما در منطقهای هستیم که کشورهای همسایهمان با مشکلات زیادی مواجهاند و این مسئله بر سودان تاثیرگذار خواهد بود. ما از همان روز اول اعلام کردیم که به دنبال سودانی مستقل و با سیاست خارجی مستقل هستیم که بتواند روابطی عادی را با سایر کشورها داشته باشد، اما این خواستهها سریعاً محقق نخواهند شد و نیازمند زمان است.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/