توسعه شبکه بزرگراهی کشور در گیر و دار اما و اگر/ وزارت راه عزمی برای ساماندهی جادههای کشور دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با توجه به موقعیت استراتژیک و واقع شدن کریدور ترانزیتی، اهمیت توسعه و تکمیل شبکه راههای کشور در راستای ارزآوری و استفاده از این ظرفیت خدادادی دوچندان حائز اهمیت است.
با گذشت سالهای متمادی از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی، وعدههای توسعه شبکه یکپارچه بزرگراههای کشور همواره در حد حرف و شعار انتخاباتی باقی مانده و آن گونه که باید توسعه نیافته است. به طور مثال استانهای شمالغرب کشور که حلقه واصل به جاده ترانزیت کشورهای اروپایی و آسیای میانه است، سالهای سال است که چشم انتظار احداث یک بزرگراه هستند.
از سوی دیگر نابسامانی در جادههای کشور و عدم ایمنی آنها منجر به حوادث جادهای خطرناکی شده و سالانه عده زیادی را به کام مرگ میکشاند.
این در حالی است که بیشترین تلفات را در سالهای پس از جنگ در تصادفات جادهای تجربه کردیم که بخش مهمی از علت آن وضعیت اسفبار جادههای کشوری است.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سیوسومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، میگوید حجم، نوع و تعدد طرحهای عمرانی در سطح کشور بهصورت گسترده در حال انجام است و ما برای ارتقا شاخصهای زیرساختهای حمل و نقل گامها موثری برداشتهایم.
به گفته وی حجم آزادراههای کشور بهویژه آزادراههایی که کلیدی هستند و مسیرهای ترانزیتی و کریدوری کشور را تکمیل میکنند، از ابتدای دولت یازدهم تا پایان دولت، بالغ بر ۵۰ درصد افزایش مییابد یعنی از دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه فعلی به حدود سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر خواهیم رسید و این روندی است که در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی میافزاید آزادراه کنارگذر شرق اصفهان را قطعهای مهم، اثرگذار و استراتژیک در شبکه آزادراهی کشور است و این قطعه ۱۰۰ کیلومتری که امروز دو قطعه از آن به بهرهبرداری رسید، ضمن بازکردن گرههای ترافیکی، مصرف سوخت و صرف وقت زیاد برای عبور از آن را کاهش میدهد.
به گفته اسلامی اگر تا پایان دولت مانعی پیش نیاید، میتوانیم میزان بزرگراههای کشور را تا ۲۰ هزار کیلومتر نیز توسعه دهیم، نهضتی که در این دوره برای گسترش بزرگراهها ایجاد شده و کاهش حوادث از پیامدهای آن است، میزان بزرگراههای کشور را از ۱۲ هزار کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم به ۱۸ هزار کیلومتر رسانده است؛ ۹۷ کیلومتر از این میزان، مربوط به نوار ساحلی استان هرمزگان و ۲۴ کیلومتر در استان کرمان است که امروز افتتاح شد.
وی به طرحهای حوزه هوایی پرداخت و با اشاره به افتتاح ۱۰ پروژه فرودگاهی میگوید ظرفیت فرودگاهها از ۵۰ میلیون مسافر در سال در آغاز دولت تدبیر و امید به ۷۵ میلیون مسافر در سال میرسد و طرح گسترش ترمینال اصلی فرودگاه امام(ره)، ظرفیت جابهجایی مسافر در کشور را به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال خواهد رساند.
وزیر راه و شهرسازی، تجهیز آسمان کشور به سیستمهای مجهز ناوبری، گسترش و ارتقا ظرفیت ناوبری و افزایش ۴۰ درصدی حجم روتهای هوایی برای پروازهای هوایی را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.
اسلامی معتقد است که ما توانستهایم ظرفیت پذیرش پروازهای داخلی و عبوری از آسمان کشور را از حدود ۹۰۰ پرواز در ساعت به حدود هزار و ۸۰۰ پرواز افزایش دهیم و این امر با توسعه زیرساخت فرودگاهها، باند دوم، پارکینگ هواپیما، احداث ترمینالهای بینالمللی و فضاهای جانبی که دید، منظر و سرویس استانداری را در فرودگاههای کشور برقرار میکند، اتفاق افتاده است.
این گفته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه اگر مانعی پیش نیاید توسعه شبکه بزرگراهی کشور محقق میشود درحالی بیان میشود که مشخص نیست دقیقا چه کسی قرار است این مانع را به وجود بیاورد.
دولتی که خود بزرگترین مانع توسعه کشور است و حدود 8 سال تمامی اقدامات را موکول به برجام کرده دم از مانعتراشی برای بهانهجویی و عدم خروجی کارایی خود میزند.
با این حال بهتر است دولتمردان در ماههای پایانی حکمرانی خود بر مسند قدرت بهانهجویی را کنار گذاشته و کمترین عزمی برای کار و گرهگشایی از مشکلات کشور و مردم داشته باشند.
انتهای پیام/4133/پ
انتهای پیام/