دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1399 - 09:11

رونمایی از سامانه دانشجویار با 70 کاربرد

بعد از رونمایی از سامانه پژوهشیار و آموزشیار در دانشگاه آزاد اسلامی حالا نوبت به رونمایی از سامانه‌ای با عنوان دانشجویار رسیده است؛ قرار است سامانه «دانشجویار» در این دانشگاه با هدف ارائه 70 خدمت به دانشجویان در روز این سامانه 16 آذر و همزمان با روز دانشجو رونمایی شود.
کد خبر : 542164
157327023.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بعد از رونمایی از سامانه پژوهشیار و آموزشیار در دانشگاه آزاد اسلامی حالا نوبت به رونمایی از سامانه‌ای با عنوان دانشجویار رسیده است؛ سامانه‌ای که در آن ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه در بستر فضای مجازی صورت خواهد گرفت. به‌گفته دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان این روزها با سختی‌های خاص خود مواجه هستند، بنابراین دانشگاه هم سختی‌های خاص خود را دارد. درواقع در دوره کنونی به‌دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها، این سختی‌ها دوچندان شده است، چراکه در آموزش حضوری دانشجویان رودرروی استاد آموزش می‌بینند، ولی در شرایط غیرحضوری آموزش سخت‌‌تر است. دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش این سختی‌ها، سامانه «دانشجویار» را طراحی کرده است. با این سامانه، هرکدام از دانشجویان یک استاد راهنما خواهند داشت تا مشکلات آموزشی خود را با او درمیان گذاشته و رفع کنند.


حالا قرار است سامانه «دانشجویار» در این دانشگاه با هدف ارائه 70 خدمت به دانشجویان در روز این سامانه 16 آذر و همزمان با روز دانشجو رونمایی شود. در فاز اول این طرح قرار است چهارنوع خدمت به دانشجویان ارائه شود که البته هرکدام از آنها چندین خدمت را در بر می‌گیرند. صدور کارت دانشجویی، مشاوره روانشناختی خدمت دوم، استاد مشاور فرهنگی و استاد راهنمای تحصیلی همان چهار خدمتی است که در فاز اول به نودانشجویان ارائه می‌شود.


مهران صلواتی، مجری طرح ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه در بستر فضای مجازی (دانشجویار) دانشگاه آزاد اسلامی است که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» جزئیات این سامانه را تشریح کرد. به‌گفته او، طرح دانشجویار در راستای غیرحضوری کردن خدمات برای دانشجویان راه‌اندازی خواهد شد. پیش از این حدود 70 نوع خدمت در قالب‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌شد که این خدمات در سامانه‌های پراکنده‌ای مانند سامانه خوابگاه، سامانه سلف‌سرویس، سامانه کمیته انضباطی، سامانه نظام وظیفه و... بود.


مجری طرح ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه در بستر فضای مجازی (دانشجویار) گفت: «باتوجه به پراکنده بودن این خدمات، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دستوری مبنی‌بر تجمیع آنها صادر کردند تا این خدمات در بستر فضای مجازی و همچنین غیرحضوری به دانشجویان ارائه شود.»


   در فاز اول 4 نوع خدمت به دانشجویان ارائه می‌شود


او با بیان اینکه ارائه این خدمات در کمترین زمان ممکن و بدون مراجعه حضوری خواهد بود، اظهار کرد: «این اقدام موجب تسریع در ارائه خدمات و صرفه‌جویی در وقت و هزینه دانشجویان خواهد شد. در این راستا بر آن شدیم 70 نوع خدمت را احصا و در یک سامانه مجازی تحت‌عنوان سامانه دانشجویار تجمیع کنیم، که این سامانه در بستر فضای مجازی خواهد بود.»


صلواتی در ادامه تصریح کرد: «بنابراین ایده راه‌اندازی سامانه دانشجویار از این منظر بوده که دانشجویان بتوانند در دریافت خدمات به بالاترین نقطه رضایتمندی در این حوزه برسند. در روز شانزدهم آذرماه فاز اول این سامانه رونمایی و افتتاح شده و برآن هستیم تا چهار نوع خدمت را در فاز اول به دانشجویان ارائه دهیم.»


   صدور کارت دانشجویی نخستین خدمت دانشجویار


او در ادامه درخصوص خدمت اولی که قرار است در سامانه دانشجویار در فاز اول به دانشجویان ارائه شود، توضیح داد: «صدور کارت دانشجویی خدمت اولی است که در این سامانه در فاز اول به دانشجویان ارائه می‌شود. این خدمات برای نودانشجویان در فاز اول انجام خواهد شد و در فاز بعدی دانشجویان ترم‌های بالاتر نیز به این مرحله اضافه می‌شوند. اما در فاز اول تنها برای نودانشجویان یعنی حدود 250 هزار نفری که امسال به دانشگاه راه یافته‌اند، کارت دانشجویی به‌صورت الکترونیکی صادر شده و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود.»


   ارائه مشاوره‌های روانشناختی در دانشجویار


مجری طرح ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه در بستر فضای مجازی (دانشجویار) دانشگاه آزاد اسلامی درباره خدمت دوم اظهار کرد: «مشاوره روانشناختی که مسائل و مشکلات دانشجویان را آنالیز کرده و بانک جامع اطلاعاتی را طراحی کرده تا بدانیم هر دانشجو به چه هدایتی نیاز دارد، خدمت دوم خواهد بود. این خدمت نیز در بدو ورود و در فاز اول برای نودانشجویان انجام می‌شود.»


صلواتی بیان کرد: «در خدمت مشاوره روانشناختی، پرسشنامه‌ای در بستر فضای دانشجویار در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که دانشجویان به این سوالات پاسخ داده و آنالیز می‌شوند.»


   هر 15 دانشجو یک استاد مشاور فرهنگی


خدمت استاد مشاور فرهنگی که بخشنامه آن پیش از این ازسوی معاونت فرهنگی و دانشجویی ابلاغ شده، سومین خدمت برای ارائه به دانشجویان است. در این مقوله، هر 15 دانشجو تحت مدیریت یک استاد مشاور فرهنگی در تمام حوزه‌های مرتبط ازجمله امور فرهنگی و دینی و نیز مشاوره می‌توانند سوالات خود را مطرح کرده و تحت سرپرستی یک استاد مشاور فرهنگی قرار گیرند.


   راهنمایی تحصیلی دانشجویان توسط اساتید


در مقوله استاد راهنمای تحصیلی که دستورالعمل آن نیز به‌زودی به واحدها ابلاغ می‌شود، تعداد 50 دانشجو در دو گروه 25 نفره تحت نظارت و هدایت یک نفر از اعضای هیات‌علمی قرار می‌گیرند. به‌عبارتی تمام مسائل مرتبط با پیشرفت تحصیلی، انتخاب واحد و مسائل و مشکلات تحصیلی دانشجویان در مقطع کاردانی و کارشناسی، توسط این استاد درطول دوران تحصیلی نظارت می‌شود. درنهایت در سامانه دانشجویار قرار است 70 خدمت به دانشجویان ارائه شود که هرکدام از این چهار محور که توضیح داده شد، ممکن است چندین خدمت را شامل شود.


   حرکت به‌سمت دانشگاه هوشمند با دانشجویار


او با تاکید بر اینکه فاز اول برای نودانشجویان آغاز خواهد شد، تصریح کرد: «در فازهای بعدی به‌محض تکمیل ارائه و به‌روزرسانی می‌شود. سامانه دانشجویار باتوجه به قابلیت‌های بی‌شمار جزء اصلی‌ترین سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای هوشمندسازی است. نکته‌ای که ما را بر این داشت تا به‌سمت راه‌اندازی سامانه دانشجویار حرکت کنیم، درجهت هوشمندسازی بود. پیش از این دانشجویان برای دریافت برخی از خدمات مجبور بودند به‌صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنند؛ فضای کرونا و بحث هوشمندسازی ما را بر آن داشت تا به‌سمت راه‌اندازی این سامانه حرکت کنیم تا بتوانیم این خدمات را به‌صورت مجازی و الکترونیکی به دانشجویان ارائه دهیم.»


مجری طرح ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه در بستر فضای مجازی (دانشجویار) دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بسیاری از خدماتی که دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌کند، می‌تواند در بستر مجازی بوده و نیاز به حضور دانشجویان ندارد، این درحالی است که پیش از این دانشجویان مجبور بودند به‌صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند. حالا دانشگاه به‌سمت حضور غیرفیزیکی و دانشگاه هوشمند حرکت کرده است.» او در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی سامانه دانشجویار چه تاثیری بر کیفیت آموزشی خواهد گذاشت، درخصوص محور استاد مشاوره تحصیلی توضیح داد: «قرار است سرویس خوبی را که در شأن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان این دانشگاه است، به آنها ارائه دهیم. چون برخی از دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه هستند و از آیین‌نامه آموزشی، فرهنگی و دانشجویی خود اطلاع ندارند. بعضا شاهد افت تحصیلی در آنها هستیم. برکتی که سامانه دانشجویار ممکن است برای دانشجویان داشته باشد این است که دانشجو در فضای دانشگاه تنها نیست و همواره یک استاد او را همراهی می‌کند و خانواده‌ها از این بابت خیال‌شان راحت است که فرزندشان در دانشگاه به‌حال خودش رها نشده است.»


صلواتی با بیان اینکه از این به بعد دانشجو در بستر این سامانه یک همراه و پشتیبان به‌همراه خود خواهد داشت، عنوان کرد: «بنابراین دانشجو از این پس متوجه خواهد شد که به‌طور مثال دروس خود را در زمان انتخاب واحد به‌درستی انتخاب کرده است یا خیر. یا می‌داند چه منابعی را باید مطالعه کند یا همچنین اگر دانشجویی نیاز به تقویت علمی در یک حوزه خاص داشته باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.» او درخصوص تاثیر خدمت استاد مشاور فرهنگی بر کیفیت تحصیلی دانشجویان نیز صحبت به میان آورد و گفت: «دانشجویان در این خدمت با فضای فرهنگی و اسلامی آشنا می‌شوند و همین موضوع می‌تواند بر کیفیت تحصیلی آنها تاثیرگذار باشد. ارتباطی که سامانه دانشجویار با سایر سامانه‌ها ایجاد خواهد کرد، باعث بالابردن سطح کیفیت آموزشی دانشجویان می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم سامانه دانشجویار موج جدیدی از رضایتمندی دانشجویان از دانشگاه را از نحوه ارائه خدمات در فضای مجازی به‌دنبال داشته باشد.»


   بازار مجازی محصولات دانش‌بنیان در سامانه دانشجویار


مجری طرح ارتباط و تعامل دانشجو و دانشگاه در بستر فضای مجازی (دانشجویار) دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: «البته پیش از این نیز این خدمات به دانشجویان ارائه می‌شد، اما درحال حاضر در فضای مجازی و در بستر الکترونیکی و یک قالب کاربرپسند خواهد بود. در قدم‌های بعدی نیز یک حلقه به‌عنوان بازار مجازی به این سامانه اضافه می‌شود.»


او درخصوص بازار مجازی نیز توضیح داد: «بسیاری از دانشجویان در بستر شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به‌کار هستند و برخی از آنها نیز شغل خود را داشته و محصول تولید می‌کنند، بنابراین می‌توانند در این فضا و با مراقبت ویژه مسئولان دانشگاهی، ایجاد بازار کرده و کسب درآمد داشته باشند.» او درخصوص نحوه اتصال واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سامانه دانشجویار نیز گفت: «فعلا در مرحله طراحی و رونمایی از این سامانه هستیم، به‌محض رونمایی و افتتاح این سامانه، اعلام عمومی خواهیم کرد و دانشجویان می‌توانند باتوجه به اطلاعاتی که در سامانه آموزشیار از آنها دراختیار داریم، به سامانه دانشجویار نیز متصل شده و فعالیت خود را آغاز کنند.»


صلواتی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز پاسخگویی به سوالات دانشجویان درخصوص این سامانه طراحی شده است یا خیر، اظهار کرد: «در سامانه آموزشیار این مرکز طراحی شده بود، چراکه سامانه آموزشیار ارتباط مستقیمی با مساله تحصیلی دانشجویان داشت و آنها به‌طور مثال باید در یک موعد مشخص انتخاب واحد می‌کردند. بنابراین حساسیتی که در سامانه آموزشیار ازجهت پاسخگویی آنلاین وجود داشت، در سامانه دانشجویار وجود ندارد. باوجود این، افراد و مرکز پاسخگویی خواهیم داشت تا دانشجویان درصورت لزوم بتوانند با آن مرکز تماس گرفته و سوالات خود را برای استفاده بهتر و مطلوب‌تر از سامانه مطرح کنند.»


او با بیان اینکه مشکلات سیستم بعد از رونمایی و تست چندروزه دانشجویار مشخص می‌شود، بیان کرد: «بنابراین بعد از مدت کوتاهی ارتباط دانشجویان با سامانه دانشجویار به‌صورت دوسویه خواهد بود؛ بعد از رونمایی از سامانه دانشجویان می‌توانند درخواست‌های خود را به‌صورت الکترونیکی ارائه دهند و کارشناسان ما در واحدها این درخواست را بررسی می‌کنند.»



منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته