داوری آثار سومین جایزه ادب و هنر محتشم به اتمام رسید/ راکعی: ورود اصطلاحات دنیای مجازی به فضای اشعار آئینی جوانان
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سومین دوره جایزه ادب و هنر محتشم، داوری نهایی چهار بخش تجسمی این جایزه در بخشهای نقاشی، عکاسی، تصویرگری و پوستر به اتمام رسید.
علی قلمسیاه، مسعود زنده روح کرمانی، داریوش محمدخانی هیات داوران بخش عکس، بهنام جلالی جعفری و رضا افسری داوران بخش نقاشی، سیداسدالله چهرهپردازی داوران بخش پوستر، اکبر نیکانپور و سیدکمال طباطبایی داوران بخش تصویرسازی آثار این چهار رشته را داوری کردند تا برگزیدگان نهایی این بخشها مشخص شود.
بنا بر این گزارش، در بخش گرافیک (تصویرسازی و پوستر) 550 اثر، در بخش نقاشی 400 اثر و در عکاسی 700 اثر به دبیرخانه جایزه محتشم در این دوره ارسال شد که پس از داوری اولیه در بخش عکاسی 40 اثر، در بخش پوستر 8 اثر، در بخش تصویر سازی 40 اثر و در بخش نقاشی 10 اثر برای نمایشگاه انتخاب شدند.
این گزارش می افزاید، بسط و ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه، بهره گیری از ظرفیت هنر برای معرفی واقعه عاشورا، تکریم و معرفی عناصر فرهنگ ساز عاشورایی و آشنایی نسل جوان با فرهنگ عاشورا از اهداف برگزاری سومین دوره جایزه هنر و ادبیات محتشم است.
عاشورا در آیینه فرهنگ و ادب و هنر، نقش حماسه عاشورا در انقلاب اسلامی، نقش هنرمندان در ترویج فرهنگ عاشورایی و شخصیت های عاشورایی نیز از محورهای برگزاری جایزه محتشم است.
آیین پایانی و معرفی برگزیدگان این جشنواره سه شنبه 17 آذر در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
فاطمه راکعی: شاعران امروز در فرهنگ عاشورا نفس کشیدهاند
فاطمه راکعی شاعر و محقق در مورد توجه شاعران جوان به واقعه عاشورا گفت: «شعر شاعران جوان امروز نشان میدهد که در فضای فرهنگ عاشورا نفس کشیدهاند، مقتلخوانیها را شنیدهاند و از ابعاد مختلف به این حادثه کربلا پرداختهاند.»
عضو هیات داوران سومین جایزه محتشم افزود: «شاعران جوان شخصیتهای مختلف واقعه کربلا را به خوبی ترسیم کردهاندو این نشان میدهد فرهنگ عاشورا در این نسل زنده است و تضمینی برای ادامه ارزشهای اخلاقی الگوی واقعی و بزرگ جامعه ماست.»
وی با بیان اینکه شعر امروزی دارای اصطلاحات روز با همان شاکله فکری و اساسی غالب بر فضای حماسه عاشوراست اظهار داشت: «اشعار در این حوزه بسیار غنی است و بسیاری از شاعران جوان با همه وجود ابعاد حادثه کربلا را درک کردهاند و برای تک تک شخصیتهای بزرگ این واقعه مانند ام لیلا، حضرت رقیه (سلامالله) و حضرت علیاکبر(علیهالسلام) و یاران امام حسین (علیهالسلام) مانند حر ابیاتی سرودهاند که نشان میدهد در این زمینه مطالعه و آگاهی دارند.»
راکعی تاکید کرد: «اشعاری با مضامین مذهبی و آئینی که امروز مورد نقد مقام معظم رهبری و یا مسئولان فرهنگی است به لحاظ محتوایی دارای اشکال هستند، دارای مضامینی هستند که عاشقانه است نه عارفانه و به عشق مجازی میپردازند؛ بر خلاف عشقی که در ادبیات ما وجود داشته مانند لیلی و مجنون که در نهایت فرد را به عشق عرفانی سوق میدادند. همچنین اشعاری نیز در وصف بزرگانی همچون علیاکبر (علیهالسلام) و سایر ائمه گفته میشود که برازنده آنها نیست چرا که نگاه این شاعران نسبت به عشق محدود به ظواهر این بزرگان است.»
داور بخش شعر سومین جایزه ادب و هنر محتشم در مورد آثار ارسال به این جشنواره توضیح داد: «جمعا 400 شعر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از نظر مضامین، سوژهها و قالب شعری متنوع بودند و نشان میدهد روح و احساس شاعران جوان با فرهنگ عاشورایی گره خوردگی دارد. برای انتخاب آثار به دنبال اشعاری بودیم که مضمون تکراری نداشته باشد، حس و حال ناب خود شاعر بوده و همچنین ویژگیهای شعر قوی و استخواندار را داشته باشد.»
وی ادامه داد: «شعرهای عاطفی خوبی برای این دوره از جایزه محتشم ارسال شده بود که به لحاظ انسجام شعری و زبان استوار اشکالاتی داشتند. برخی اشعار با اینکه اثرگذار بود و حس و حال شاعر را به خوبی با خود داشت، از مشکلات بدیهی برخوردار بوده و ساختار قابل قبولی نداشت، همچنین برخی اشعار به لحاظ ساختار قوی و محکم بود ولی حرف تازهای برای گفتن نداشت و تاثیرگذار نبود. سعی بر این بود اشعاری که به لحاظ انسجام، هماهنگی، شکل و فرم، هم به لحاظ شعری و جوهری و هم به لحاظ انتقال حس و عاطفه شاعرانه و تاثیرگذاری حرفی برای گفتن داشتند، گزینش شوند.»
راکعی با اشاره به انتخاب 10 شعر برتر جایزه ادب و هنر محتشم افزود: «اشعار خوب و قابل اعتنا که برای این جشنواره ارسال شد، کم نبودند و نوید دهنده این است که در فرهنگ عاشورا شاعران بسیاری زندگی کرده و این حماسه انسانی را حس کردند. در این بین اشعاری با حس و حال بسیار زیبا وجود داشت که شاعرانشان باید با اصل ساختاری و فنون بیان بیشتر آشنا شوند که حس و حال خود را در ساختارهای منسجمتر و قابل قبولتری ارایه دهند.»
وی از تمام شاعران جوان دعوت کرد با شرکت در کارگاههای آموزشی و کلاسهای جدی این نقص را برطرف کنند و گفت: «حیف است که این حس و حال زیبا قالب شعری محکمی نداشته باشد و این شاعران جوان میتوانند این احساس را با فنون لازم ترکیب کنند تا ماندگار شود.»
این شاعر با اشاره به قالبهای جدید شعری و تاثیر ورود اصطلاحات مدرن به فضای شعر جوانان به ویژه در موضوعات مذهبی و آئینی تصریح کرد: «در همین اشعار ارسالی به جایزه محتشم عبارات و اصطلاحاتی میدیدیم که مربوط به دنیای مجازی است، استفاده از این اصطلاحات به خودی خود نه مثبت است و نه منفی، نسل جوان ما با این فضا بسیار درگیر است و وقتی اثری به عنوان شعر خلق میکند بدون شک بر روی آن نیز اثرگذار خواهد بود. حتی این اشعار مدرن نیز اغلب فرهنگ عاشورایی را در خود دارند و نباید نفی شود.»
انتهای پیام/