پوسترهای تئاتر تقلیدی شدهاند
به گزارش گروه فرهنگی آنا، مراسم رونمایی از پوستر تئاتر خانه عروسک با حضور مهدی نورانی استاد دانشگاه علوم و تحقیقات، حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس، رضا تقیپور، طراح پوستر تئاتر خانه عروسک، بازیگران و عوامل این نمایش برگزار شد. در این مراسم حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به طرح چهره نیمرخ در پوستر تئاتر خانه عروسک گفت: «چهره نیمرخ در پوستر این تئاتر رابطه من و تو را به سوم شخص تبدیل میکند. بنابراین این نکته را میتوان یک استراتژی دانست که مخاطب را درگیر نمیکند و به طور مستقیم وارد دنیای مخاطب نمیشود.»
وی افزود: «کاغذهای استفاده شده در پوستر تئاتر خانه عروسک لایههایی را ایجاد میکند که در هم تنیده شدهاند. این مسئله پیچیدگی روابط بین انسانها را نشان میدهد. از طرف دیگر کاغذهای تو در تو بیثباتی را برای مخاطب به نمایش میگذارد. عینک در این پوستر مانند پروتز عمل میکند و وسعت زاویه دیدی انسانی را برای مخاطب فراهم میکند. جنس کاغذ و عینک مانند یکدیگر نیست در پوستر تئاتر خانه عروسک، پروتز که به دنیای مد و هنر تعلق دارد روی جریانی تاریخی قرار میگیرد.»
این استاد دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به آنکه پوستر خانه عروسک با وجود سادگی بسیار پیچیده است، تصریح کرد: «در پوستر خانه عروسک با ۲ تن حقیقی و نمایشی روبهرو هستیم در بعد نمایشی این پوستر از پروتز بهره میبرند.»
پوستر یک رسانه است
در ادامه مراسم رضا تقیپور، طراح پوستر خانه عروسک با اشاره به بعد تجاری پوستر اظهار داشت: «پوستر به طور اساسی یک رسانه است برای طراحی پوستر خانه عروسک ابتدا نمایشنامه این اثر را مطالعه کردم سپس بیش از ۷ تا ۸ جلسه در تمرینات خصوصی تئاتر خانه عروسک حاضر شدم برای طرح نهایی این پوستر بیش از ۱۰ اتود زدم پس از بررسی نمونههای خارجی پوستر تئاتر خانه عروسک به این نتیجه رسیدم که در اکثر طرحها از طرح قفس استفاده شده بود در نهایت به تصویر «نورا» رسیدم.»
در ادامه مراسم مهدی نورانی، استاد دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به آنکه کار طراحی پوستر با جستجو، مصاحبه و عکاسی آغاز میشود، بیان کرد: «پوستر تئاتر با آثاری چون «قفقاز» و «طوس» به ایران وارد شد. پوستر برای اطلاع رسانی به اکثریت جامعه استفاده میشود این مسئله در دورهای خاص به وقوع پیوست و با فراز و نشیبهای تئاتر همراه شد. پس از انقلاب دوباره تئاتر در دانشگاهها تدریس شد و طراحان توانستند با کارگردانان این رشته ارتباط برقرار کنند»
برخی پوسترهای تئاتر تقلیدی شدند
وی ادامه داد: «برخی پوسترهای تئاتر تقلیدی شدند و طراح آن بدون مطالعه سناریو به طراحی پرداختند. برخورد آکادمیک با پوستر را میتوان در پوستر تئاتر خانه عروسک دید. این مسئله را میتوان در نوع، فرم و عکس آن مشاهده کرد. در این پروژه پوستری برای مخاطب عام و به صورت تجاری طراحی شد. پوستر هنری نیز به معرفی اثر میپردازد. تنها مسئلهای که در خاطر میماند همان ارائه هنری پوستر است.»
پوستر تجاری ادامه دهنده پوستر هنری خانه عروسک است
در ادامه مراسم حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص پوستر تجاری تئاتر خانه عروسک اظهار داشت: «پوستر تجاری تئاتر خانه عروسک در مسیر استمرار پوستر هنری آن قرار دارد. اگر پوستر هنری در فضای قطع ارتباط با مخاطب به سر میبرد و مانند مجسمه بیرون رفتهای است که نقصان ارتباطی را قطع میکند. از طرف دیگر در پوستر هنری چشم وجود ندارد این مسئله در پوستر تجاری تئاتر خانه عروسک برطرف شده است. در مجموع دو پوستر تجاری اثر به خوبی همدیگر را تکمیل میکنند.»
انتهای پیام/