دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1399 - 00:02
سفیر سابق عراق در بلژیک:

فرانسه نگران افزایش نفوذ ایران در غرب آسیاست/ نقش صهيونيست‌ها در عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق

سفیر سابق عراق در بروکسل گفت: فرانسه با تاکید بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه به‌دنبال جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه است.
کد خبر : 541400
irq_869784039_1507505652.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «جواد الهنداوی» در یادداشتی نوشت: «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) وارد پاریس شد و با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که به دعوت پاریس انجام شد، طرف فرانسوی درخواست خود را در زمینه خودداری آمریکا از خروج نیروهایش از عراق و افغانستان اعلام کرد.  سؤالی که مطرح می‌شود، این است چرا فرانسه خواهان تداوم حضور نیروهای آمریکایی در منطقه است، آن هم درحالی‌که واشنگتن به‌طور رسمی و علنی درباره خروج نیروهایش از منطقه ازجمله عراق و افغانستان موضع‌گیری‌ نکرده است؟


امانوئل مکرون - مایک پمپئو


امانوئل مکرون و مایک پمپئو


وی می‌افزاید: اقدام دولت فرانسه درحالی است که دولت و ملت عراق به‌طور رسمی و قانونی موضع خود را در زمینه حضور نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرده‌اند و مجلس عراق نیز مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرده است.


سفیر سابق عراق در بلژیک در گزارش خود آورده است:  اقدام دولت فرانسه در موضع‌گیری عجولانه در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تصمیم واشنگتن، علاوه بر آنکه مداخله در امور داخلی عراق تلقی می‌شود می‌طلبد تا بغداد به‌طور رسمی از پاریس درباره علت تصمیمش و موضع‌گیری‌ در این زمینه توضیح بخواهد، زیرا حضور نظامیان آمریکا که بدون درخواست رسمی بغداد انجام شده است،  تجاوز به خاک کشور بیگانه تلقی می‌شود و دولت و ملت عراق خواهان چنین موضوعی نیستند.


نظامیان آمریکا


این دیپلمات عراقی تأکید کرد: طبق اطلاعات رسیده، فرانسه از بیش از یک منبع اطلاع دارد تصمیم  دولت ترامپ برای خروج نیروهایش از خاک عراق، سوریه و افغانستان جدی است  بنابراین قصد دارد با تکرار موضع خود در رسانه‌ها، علاوه بر پیگیری آن در کانال‌های رسمی موج از تحلیل‌ها، گزارش‌ها و بازتاب‌ها را در حاشیه تصمیم ترامپ به راه بیندازد تا ابزار فشاری علیه تصمیم‌گیری‌های وی در این زمینه باشد.




بیشتر بخوانید:


رئیس‌جمهور فرانسه خواستار گسترش همکاری با آمریکا شد




رئیس مرکز سیاست‌ها و گسترش همکاری‌های  عربی-اروپایی در بروکسل در گزارش خود می‌نویسد: اسرائیل و متحدانش در منطقه ازجمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج(فارس) و دیگر طرف‌های سیاسی و دولتی در پس پرده دخالت فرانسه قرار دارند و تلاش می‌کنند به‌وسیله مکرون بر ترامپ فشار بیاورند تا از تصمیمش در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از منطقه صرف‌نظر کند.



فرانسه به بهانه مبارزه با تروریسم و داعش در تلاش است تا مانع از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا شود.



هنداوی تأکید کرد:  فرانسه تحت تأثیر لابی صهیونیستی قصد فشار بر آمریکا را دارد و باید کشورهای عربی هوشیار باشند و بدانند سرنوشت کشورهایشان را به دست کسانی می‌سپارند که حاضرند برای حفظ قدرت به مداخله، ترور و غارت کشورهای منطقه دست بزنند. پاریس معتقد است اگر آمریکا از منطقه خارج شود، ایران و متحدانش جای خالی را در منطقه پر خواهند کرد و این به معنای شکست سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه است.


وی افزود: پاریس بی‌دلیل انجام چنین خطری را نمی‌پذیرد. فرانسه با تاکید بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و افغانستان به‌دنبال جلوگیری از نفوذ ایران، ترکیه و روسیه در منطقه است و در سوی مقابل می‌کوشد با تضعیف این جبهه، ناتو را در منطقه فعال‌تر کند.


این دیپلمات عراقی می‌نویسد:  فرانسه  در حالی از آمریکا می‌خواهد به بهانه مبارزه با تروریسم و داعش نیروهایش را در عراق و منطقه حفظ کند که خود سهم قابل ملاحظه‌ای در آموزش، تجهیز و تأمین تسلیحاتی گروه‌های تروریستی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به‌ویژه در سوریه داشته است و برای اثبات این موضوع دلایل و شواهد فراوانی وجود دارد  که بخش عمده‌ای از آن‌ها در گزارش رسانه‌های غربی منتشر شده است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا فرانسه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته