دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت مطرح کرد؛

کاهش ۱۴ درصدی مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی در ایام کرونا

رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت از کاهش ۱۴ درصدی مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایام کرونا خبر داد.
کد خبر : 541026
ااااااااااااااااااااا.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا مغیثی در نشست خبری به مناسبت هفته یادواره قربانیان ترافیکی با موضوع یک دهه اقدام برای پیشگیری از حوادث ترافیکی، بیان کرد: بررسی پیشگیری از حوادث راه‌ها در ۱۰ سال گذشته در ایران و دنیا شروع شد و ادامه‌ی آن تا سال ۲۰۳۰ تمدید گشت، بعد از فعالیت‌ها و کارهایی که کشورها انجام دادند به هر حال سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ اولین دهه برای ایمنی راه‌ها در نظر گرفته شد که هدف کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بود.


وی افزود: در حال حاضر ما یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد مرگ را در جهان سالانه ثبت می‌کنیم که تقریباً ۳۷۰۰ نفر روزانه بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند و از این بابت هشتمین علت مرگ در دنیا است که در گروه سنی کودکان، جوانان و نوجوانان که مولد جامعه هستند نیز اولین علت مرگ است.


رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت گفت: قربانیان معمولاً از افراد کم‌درآمد و ضعیف جامعه هستند و نزدیک ۵۵ درصد قربانیان عابرین پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت سواران هستند.


وی گفت: با توجه به سنی که جامعه به سمت آن پیش می‌رود متاسفانه آمار این موضوع در عابرین پیاده و افراد سالمند کشور هم مشاهده می‌شود و این موضوع شاید نیاز به یک بازنگری داشته باشد.


وی ادامه داد: از اول شروع اپیدمی کرونا ما در حوادث ترافیکی کاهش داشتیم و ۱۴ درصد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی و تقریباً ۲۵ درصد مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده است، البته این ناشی از کاهش ترددها است و الان فرصتی است که بتوانیم از فعالیت‌های که از یک دهه‌ی گذشته انجام شده حفاظت کنیم و برای دهه‌ی آینده و به خصوص زمان بعد از کرونا زیرساخت‌ها و آمادگی لازم را داشته باشیم.


رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد نقض عضو افراد در سیستان بلوچستان به دلیل حمله‌ی گاندو در پی برداشت آب گفت: آماری از نقص عضو به علت مشکل آب سیستان و بلوچستان ندارم، چون این یک مسئله خیلی محلی است و مطمئناً در قالب شهر ایمن و جامعه ایمن چنین موضوعاتی اولویت خواهد بود، در این صورت اگر نیاز به آموزش به افراد باشد باید آموزش داده شود و اگر نیاز به همکاری برای مداخله‌ای در این موضوع باشد حتما انجام خواهد شد.


وی ادامه داد: یک درصد افزایش سرعت ۴ درصد خطر مرگ را در تصادفات اضافه می‌کند و همین طور اگر یک خودرو با سرعت ۶۵ کیلومتر با یک عابر تصادف کند ۴ برابر شانس فوت شدن آن بیشتر از زمانی است که همین ماشین با ۵۰ کیلومتر حرکت کرده باشد.


وی گفت: مرجع آمار تصادفات پزشکی قانونی است و مرگ ناشی از تصادفات به آن مربوط است که در سال گذشته ما تقریباً ۱۶ هزار و ۹۴۶ مرگ را ثبت کردیم که در شش ماهه‌ی امسال ما ۷۸۹۱ مرگ را از پزشکی قانونی استخراج کردیم که اگر مشابه این ۶ ماه را در سال ۹۸ در نظر بگیرید، تقریباً ۱۶ درصد در این شش ماه کاهش دیده می‌شود، تصادفات جاده‌ای سومین علت مرگ در نظر گرفته شده که حدود ۵ تا ۶ درصد، طبق مطالعات مختلف، میزان خسارت حوادث ترافیکی از درآمد ناخالص ملی است.


مغیثی افزود: در دهه‌ی آینده یکی از اولویت‌ها به ایمنی راه مربوط بوده است و هدفی که گذاشته شده است، ۱۰۰ درصد از راه‌های تازه تاسیس باید حداقل استاندارد ایمنی را داشته باشند و تا سال ۲۰۳۰ باید ۷۵ درصد کل ترددها در راه‌های ایمن انجام شود، که این دو هدف ایمنی فیزیکی راه را تامین می‌کند.


وی بیان کرد: در ایران ۲۰ الی ۲۵ درصد افراد ساکن روستا هستند، این تعداد ۴۰ درصد حوادث ترافیکی را به خود اختصاص می‌دهند و نیاز به تمرکز بیشتری در این زمینه دیده می‌شود.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب