استفاده ابزاری ترامپ از توئیتر برای حمله و دفاع سیاسی/ وقتی روایتنگاری شبکههای خبری هم دستخوش جنگ روانی ترامپ میشود
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا از نشنال اینترست، اساتید علم روانشناسی با بررسی واکنشهای ترامپ به انتقاداتی که در خلال چهار سال گذشته از وی شده است، به این نتیجه رسیدهاند که ادعای اولیه ترامپ درباره استفاده از رسانههای اجتماعی همچون توئیتر برای رساندن بیواسطه واقعیتها به گوش مردم هیاهویی بیش نبوده و برنامه اصلی وی از انتشار پیامهای توئیتری، عبارت بود از انحراف اذهان عمومی از اتهاماتی که به وی زده میشد و علاوه بر آن ساختن چهرهای معصوم و مظلوم از خودش در اذهان افراد جامعه یا حداقل طرفدارانش.
بهعنوانمثال بلافاصله پس از پایان انتخابات سوم نوامبر، رئیسجمهور در صفحه توئیتر خود پیامهایی مبنی بر تقلب و تخلف در انتخابات ارسال کرد. اگرچه وی هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرد اما توانست بر اعتقادات میلیونها آمریکایی تأثیر بگذارد و به آنها القا کند که سیستم انتخاباتی این کشور عمداً به وی جفا کرده است.
استفاده حرفهای ترامپ از توئیتر بهعنوان بهترین ابزار سیاسی برای دفاع و حمله
نمونههای دیگری هم وجود دارند. بهعنوانمثال زمانی که ترامپ نتوانست بهخوبی به مواجهه همهگیری ویروس کرونا برود و رسانهها عملکرد وی و دستیارانش را به باد انتقاد گرفتند، ترامپ از طریق توئیتر درباره تئوری توطئه اوباماگیت صحبت کرد تا با دست زدن به فرافکنی، اذهان عمومی را از ناکارآمدی خود و دولتش در کنترل کووید-19 منحرف کند. وی سپس از سنا خواست که باراک اوباما را احضار کند و از وی درباره توطئه کودتا علیه رئیسجمهور سؤال کند.
بعضی ازاینگونه اقدامات موفقیتآمیز بودند. بهعنوانمثال بر مبنای یک تحقیق که اخیراً انجامشده است، تعداد بیشتری از مردم به جستجو پیرامون جنجال همیلتون پرداختند و به ماجرای حکم دادگاه علیه ترامپ برای پرداخت جریمه دانشگاهش کمتر توجه کرده بودند. تحقیق دیگری ثابت کرده است که فرافکنی و سعی در انحراف اذهان عمومی و کند کردن تیغ انتقاد رسانهها در بسیاری از موارد به کمک ترامپ آمدهاند و وی را از عواقب اتهاماتی که علیه او مطرحشده در امان نگاه داشتهاند یا از شدت آنها کاستهاند که خود به ترامپ فرصت مناسبی داده تا خود را بازیابد و چارهای برای رفع اتهامات بیندیشد.
بیشتر بخوانید:
ترامپ مدعی بزرگترین رئیسجمهور آزاری تاریخ در حق خود شد!
محققان روانشناس در تحقیق خود دو سؤال را مطرح کردند. اول اینکه آیا پوشش رسانهای برای افشاگری علیه ترامپ باعث شده وی فعالیتهای توئیتری خود برای منحرف کردن اذهان عمومی را افزایش دهد؟ و سؤال دوم این بود که آیا واکنشهای توئیتری ترامپ توانستهاند از حجم پوشش اخبار علیه وی در آن موضوع خاص بکاهند؟ به همین دلیل محققان بر اخبار نیویورکتایمز و شبکه ای.بی.سی تمرکز کردند. محققان حدود 5 هزار توئیت ترامپ در دو سال اول ریاستجمهوریاش را مانیتور کردند. محققان تمرکز خود را بر تحقیقات مولر در خصوص زد و بند انتخاباتی سال 2016 با روسیه بهعنوان یک موضوع مضر برای ترامپ قرار دادند. آنها یک سری از کلمات کلیدی مانند چین، مشاغل، و مهاجرت را انتخاب کردند زیرا در آن زمان ترامپ زیاد سراغ این موضوعات میرفت و درباره آنها خیلی صحبت میکرد.
حتی در صورت شکست انتخاباتی، ترامپ به نبرد رسانهای ادامه خواهد داد
محققان به این نتیجه رسیدند که هرچقدر نیویورکتایمز و ای.بی.سی بیشتر در خصوص تحقیقات مولر خبر منتشر میکردند، ترامپ بیشتر از طریق توییتر به موضوعات چین؛ مشاغل و مهاجرت میپرداخت. اقدام ترامپ برای منحرف کردن رسانهها در صورتی موفق آمیز میبود که نیویورکتایمز و ای.بی.سی کمتر به موضوع تحقیقات مولر بپردازند. و در واقع اینچنین بود و فرافکنیهای ترامپ مؤثر بودند. هر بار که ترامپ یکی از لغات کلیدی چین، مشاغل و مهاجرت را در توئیتهایش استفاده میکرد، دو دهم درصد از اخبار ای.بی.سی و چهار دهم درصد از اخبار نیویورکتایمز در خصوص تحقیقات مولر کاسته میشد.
محققان سپس کلمات کلیدی کره شمالی، مالیات و جرائم را آزمایش کردند و نتایج مشابهی به دست آوردند. تحقیقات نشان دادند که موضوعات مطرحشده در رسانههای فوقالذکر که برای ترامپ خطری نداشتند مانند فوتبال و برگزیت از توئیتهای وی تأثیرپذیری نداشتند، یعنی پرداختن رسانهها به آنها کاهش نمییافت زیرا حجم توئیتهای ترامپ با مطرحشدن این موضوعات بیخطر افزایش نمییافت.
باید متذکر شد که منحرف کردن راهبردی، ابزار سیاسی جدیدی نیست. به هر حال این روزها رسانههای اجتماعی به رهبران سیاسی این اجازه را دادهاند که تأثیر مستقیم و سریع بر رسانهها داشته باشند.
محققان معتقدند که حتی اگر ترامپ دوباره به رئیسجمهوری انتخاب نشود به استفاده از توئیتر ادامه خواهد داد تا بار دیگر با تأثیر بر روایتنگاری شبکههای خبری و روزنامهها، اذهان عمومی را بهگونهای که میخواهد شکل دهد.
انتهای پیام/4155/پ
انتهای پیام/