دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1399 - 13:12
وزیر آموزش‌و پرورش:

دولت به نقش آموزش‌وپرورش در برنامه توسعه هفتم توجه کند

وزیر آموزش‌وپرورش در یازدهمین برنامه گفتگوی هفته و با حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اگفت: دولت به نقش آموزش‌و پرورش در برنامه توسعه هفتم توجه بیشتری داشته باشد.
کد خبر : 540717
حاجی میرزایی.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و روسای760 منطقه آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، گفت: بعد از راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)، امکان برقراری ارتباط با لایه‌های مختلف آموزش‌وپرورش به‌صورت مستقیم و بدون ارسال بخشنامه یا دستورالعمل را داشته‌ایم. این امکان در لایه مختلف ستاد تا صف برقرار شد و در یک نگاه کلی‌تر می‌توان گفت پلتفرم شاد بسیاری از موانع را از میان برداشته و امکان برقراری ارتباط رودررو و مستقیم را برقرار کرده است.


وی با اشاره به اینکه تاکنون 9 نفر از اعضای هیات دولت به سلسله نشست‌های گفتگوی هفته دعوت ‌شده‌اند، تصریح کرد: برنامه گفتگوی هفته، تبادل افکار، سیاست‌ها، ارائه راه‌حل و تصمیم‌گیری‌های نهایی برای حل مسائل است و معتقدیم این مسیر در حل مسائل آموزش‌وپرورش مؤثر است.


وزیر آموزش و پرورش با تشکر از حضور رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در یازدهمین نشست گفتگوی هفته، افزود: حضور شما به‌عنوان فردی که سال‌ها سکان‌دار وزارت آموزش‌وپرورش بوده و با چالش‌ها و مسائل این وزارتخانه از نزدیک آشنا است در کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی فرصت مغتنمی برای آموزش‌وپرورش است و امیدواریم حاصل آن برای دستگاه تعلیم و تربیت روشن و امیدبخش باشد.


حاجی میرزایی تنها راه‌حل عبور از مسائل و مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب را درگرو همکاری و تعامل دو نهاد اصلی دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و اظهار کرد: معتقدم ارتباط صحیح و سالم دولت و مجلس منجر به حل مسائل می‌شود و تجربیات شما برای این بهبود روند تسریع حل موضوعات بسیار باارزش است.


وی با اشاره به مأموریت‌های اصلی آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: هرگونه پیشرفت دینی، اقتصادی، تأمین سلامت و رفاه برای مردم در گرو توجه جدی به آموزش‌وپرورش و آموزش به افراد است. افراد، نهادها و جامعه، در برخورد با بحران و آنچه اتفاق می‌افتد، به‌گونه‌ای عمل خواهند کرد که یاد گرفته باشند و این یادگیری تنها در آموزش‌وپرورش اتفاق افتاده و پایه رفتارها تنها در دستگاه تعلیم و تربیت طرح‌ریزی می‌شود. اگر در لایه‌های بعدی از کارکرد برخی نهادها ناراضی هستیم باید به آموزش‌وپرورش بازگردیم و همواره در نظر داشته باشیم، هرچه جریان یادگیری عمیق‌تر و هوشمندانه‌تر باشد، به همان نسبت پیشرفت جامعه سریع‌تر و مطلوب‌تر است. حال سؤال اینجاست که آیا به آموزش‌وپرورش در دولت و مجلس چنین جایگاهی دارد؟


وزیر آموزش‌ و پرورش نحوه عملکرد افراد یک جامعه را نقطه آغاز تحول در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بناست تعادل و تحولی در جامعه ایجاد شود، حتماً انسان‌ها نقطه آغاز این تحول هستند. هم‌اکنون در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار داریم و نیازمند بازنگری جدی در تمام برنامه‌های توسعه هستیم و از دولت و مجلس تقاضا داریم به نقش آموزش‌وپرورش در برنامه توسعه هفتم توجه بیشتری داشته باشند.


وی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده در بهبود وضعیت بودجه دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: آموزش‌وپرورش گسترده‌ترین دستگاه دولتی کشور است که ازلحاظ تخصیص بودجه با مشکلاتی روبرو است و در حال حاضر از ساختار نامناسب بودجه دچار آسیب می‌شود. در خصوص افزایش اعتبارات و بودجه و در فصل بودجه ریزی به کمک و مساعدت دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات بودجه آموزش و پرورش نیاز داریم.


وزیر آموزش‌ و پرورش مشکلات نیروی انسانی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: بحث نیروی انسانی برای آموزش‌وپرورش یک مسئله مهم است. اگر نتوانیم مسئله نیروی انسانی را حل کنیم، قطعا نتوانسته‌ایم به پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین کمک کنیم.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب