دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1399 - 13:39
گزارش آنا از برنامه علمی معدن دانشگاه آزاد اسلامی؛

پایان‌نامه دانشجویان چه رشته‌هایی به چالش‌های معدن پاسخ می‌دهد؟

نشست بررسی برنامه علمی معدن به‌صورت برخط با حضور داوران تخصصی در کمیته نظارت و ارزیابی پایش انجام شد.
کد خبر : 540680
Saeed Sajjadi 11.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست بررسی برنامه علمی معدن به‌صورت برخط با حضور داوران تخصصی در کمیته نظارت و ارزیابی پایش دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. این برنامه بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان است.


در ابتدای جلسه علی امیری، مجری برنامه علمی معدن توضیحاتی در خصوص چالش‌ها و نحوه تدوین اهداف و راهبردها ارائه کرد. دستیابی به دانش و فناوری‌های روز دنیا در امر اکتشاف و همچنین استخراج، بومی‌سازی، طراحی و تولید تجهیزات اکتشاف و استخراج از جمله نکات مورد توجه در احصای چالش‌ها عنوان شد. همچنین از دیگر نکات می‌توان به افزایش بازده تولید در صنایع فرآوری مواد معدنی، توجه ویژه به مباحث محیط زیستی در بحث معدن و در نظر داشتن ابعاد مدیریتی و مباحث اقتصادی در این حوزه اشاره کرد.


این برنامه می‌تواند زمینه‌های پژوهشی در رشته‌های متعددی از جمله زمین‌شناسی، مهندسی معدن، مهندسی کامپیوتر، محیط‌زیست، شیمی، ریاضی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، باستان‌شناسی، مدیریت، حقوق، اقتصاد، منابع طبیعی، متالورژی و... را شامل شود.



توجه به شناسایی نواحی امیدبخش معدنی


از جمله نکات مطرح‌ شده توسط داوران، توجه به بحث پی‌جویی و شناسایی نواحی امیدبخش معدنی بود. توجه به مقوله بهره‌برداری در کنار استخراج، توجه به بحث خام‌فروشی و عدم فرآوری برخی مواد معدنی از دیگر نکات مطرح‌ شده در جلسه بود.


بررسی مباحث محیط زیستی معدن کاری در سه محور پیشگیری، کنترل و ملاحظات بهداشت و ایمنی با راهبردهایی از جنس ظرفیت‌سازی، آگاهی‌رسانی و رصد و پایش از جمله پیشنهاد‌های ارائه شده برای غنای چالش محیط زیستی در این برنامه علمی بود.


همچنین در این جلسه برخط پیشنهاد شد چالش پنجم به بحث ارتقای جایگاه مدیریت در بخش معدن بپردازد و مؤلفه‌هایی از جمله مباحث اقتصادی، منابع انسانی و قوانین و مقررات را در برگیرد.



در این جلسه نصرت آقازاده، متخصص زمین‌شناسی (هیدرولوژی)، ناصر عبادتی، متخصص زمین‌شناسی، سعید ملماسی، متخصص محیط‌زیست، حامد ثابت، متخصص متالورژی، لاله فرهنگ متین، دبیر کمیته نظارت و ارزیابی، الهام زارعی، مسئول هماهنگی استانی پایش آزاد، علی امیری و بابک آل طه مجریان برنامه علمی و بیتا قاسم شیرازی رئیس دبیرخانه استان کرمان حضور داشتند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته