دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1399 - 09:24
یادداشت/ فرهاد طلوع‌کیان؛

فرهنگ پهلوانی، شاه کلید تربیت اخلاقی

فرهاد طلوع‌کیان در یادداشتی نوشت: فرهنگ جوانمردی به عنوان فرهنگ عمومی در همه اقشار وجود داشته و قابلیت ترویج عمومی را دارد. 
کد خبر : 540610
359169_948.jpg

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا،  فرهنگ پهلوانی میراث پرافتخار ایرانیان یکتاپرست است که با بهره‌گیری از تعالیم اسلام تکامل یافته و با الگو قراردادن جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) و اتکا به مضامین معنوی و مرام اخلاقی برگرفته از قرآن، احادیث و روایات، منابع ارزشمند عرصه ادبیات همچون شاهنامه فردوسی، سبک زندگی بی‌نظیری را به بشریت، معرفی و هدیه کرده است.


فرهنگ جوانمردی به عنوان فرهنگ عمومی در همه اقشار وجود داشته و قابلیت ترویج عمومی را دارد. امروزه همگان از بی‌اخلاقی‌ها ناراضی‌اند و فرهنگ پهلوانی با شاخص‌های ایمان، انصاف، صداقت، راستی، پاکدامنی، گذشت، ایثار، دست گیری ضعفا، دفاع از مظلوم و ... نیاز همه جوامع بشری است.


جوانمردی، زن و مرد ندارد، کوچک و بزرگ ندارد، ایرانی و غیرایرانی ندارد، مسلمان و غیرمسلمان ندارد و همه اقشار جامعه نیازمند این فرهنگ هستند. کاسب و کارمند و کارگر و مدیر و هنرمند و ورزشکار و سیاستمدار و فرهنگی و معلم و دانش‌آموز و و استاد و دانشجو و ... زندگی بهتری را با مرام جوانمردی خواهند داشت.  


پهلوانی مفهومی انسانی است که در حین قدرت، تواضع و مردم داری را می‌طلبد و تقویت جسمانی و روحانی را توامان می‌خواهد. با همین مفهوم در طول تاریخ، "پهلوانی در ورزش" تجلی ویژه‌ای پیدا کرده است.


خوشبختانه برای احیای این فرهنگ تربیتی، اسناد بالادستی و مصوبات ذیل با تلاش فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در اختیار است:


1. ثبت ملی "آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای" در سازمان میراث فرهنگی(1387).


2. تصویب"روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای" در "ضمیمه" تقویم رسمی کشور توسط شورای فرهنگی عمومی مطابق با 17 شوال به عنوان سالروز نبرد پهلوانانه جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) در جنگ خندق و نماد مبارزه با هوای نفس(1389).


3. تصویب "آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران " در فهرست میراث ناملموس (معنوی‌) بشری یونسکو (16 نوامبر 2010). 


4. تصویب انتقال روز 17 شوال از "ضمیمه" به "متن" تقویم رسمی کشور(1391).


5. تصویب"آیین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه‌ای" توسط شورای فرهنگ عمومی (جلسه 621) مشتمل بر تاسیس ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و شرح وظایف 44 نهاد، سازمان و وزارتخانه (1393).


در متن این آیین نامه به وظایف آموزش و پرورش (مواد 13 و 14 ) پرداخته شده تا معرفی، آموزش و ترویج فرهنگ و ورزش پهلوانی برای همه مقاطع تحصیلی در بین دانش‌آموزان، معلمان و مربیان ورزش از طریق درج در کتب درسی، فعالیت‌های امور تربیتی، فوق برنامه و ضمن خدمت در اولویت قرار گیرد.


درخصوص چگونگی ترویج این فرهنگ در برنامه‌های آتی آموزش و پرورش، سخن بسیار است که اگر توفیق باشد در آینده بیشتر خواهیم گفت ولی برای روشن شدن اذهان خوب است طرح موفق سال 1394 در دو سطح استانی ( اداره کل‌ها ) و ملی ( فدراسیون‌ها ) را یادآوری کنیم که فرهنگ پهلوانی با رویکرد فرهنگ عمومی، از رشته ورزش زورخانه‌ای فراتر رفت و برگزیدگان جامعه ورزش (مربیان، قهرمانان، مدیران و ... ) از رشته‌های مختلف ورزشی به عنوان "مروجان فرهنگ پهلوانی" با فعالیت یکساله دبیرخانه ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی مستقر در فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی شکوهمند با حضور تنی چند از اعضای هیئت دولت، معرفی و تجلیل شدند. همچنین با فعالیت مستمر ستاد در طول سال، ترویج فرهنگ جوانمردی از حوزه ورزش هم فراتر رفت و به هنرمندان و ... هم رسید.


با بهره‌گیری از مصوبات ارزشمند فوق و تجربه برنامه‌های اجرایی تاثیرگذار و فراگیر، بدون شک با اتکا به معلمان دلسوز و مستعد و هدایت و حمایت مدیران مسوولیت پذیر ایران عزیز، ترویج فرهنگ جوانمردی نهادینه و مرام پهلوانی، فراگیر خواهد شد.


*رئیس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته